بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

راه آهن گلستان آماده همکاری با بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت ریلی اینچه برون است

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی اعم تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های ریلی اینچه برون است.

راه آهن گلستان آماده همکاری با بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت ریلی اینچه برون است
تین نیوز

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: این اداره کل آمادگی هرگونه همکاری با بخش خصوصی اعم تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های ریلی اینچه برون است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا حبیبی روز چهارشنبه در نشست اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با محوریت بررسی ظرفیت راه آهن اینچه برون در محوریت کریدور شمال جنوب و شرق غرب، اظهار کرد: از بدو تاسیس لجستیک ایستگاه ریلی اینچه برون تاکنون اقدام زیربنایی خوبی برای استفاده از این ظرفیت در جابجایی کالا در این محور از جمله اضافه کردن سه کیلومتر خط نرمال است.

در سه ماه ابتدای امسال علاو بر جابه جایی ۳۰ پارت ترانزیت عبوری شامل ۲۷۰ واگن با حجم بار هفت هزار و ۴۹۱ تُن، ۱۱۰ هزار و ۶۸۴ تُن انواع کالا در قالب «واردات، صادرات و ترانزیت» با هزار و ۸۰۵ واگن از طریق راه آهن بین المللی اینچه برون انجام شده است.

حبیبی در خصوص گلایه برخی از تجار استان از کمبود زیرساخت های تخلیه و بارگیری در ایستگاه ریلی اینچه برون، افزود: ایجاد زیرساخت های ریلی از جمله اینچه برون با انجام قرارداد با مشارکت بخش خصوصی صورت می گیرد و وظیفه این دستگاه ارایه خدمات در حوزه حمل و نقل است.

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر دستگاه های مرتبط در برطرف شدن گلایه تجار برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت ایستگاه ریلی اینچه برون در آینده شد.

به گفته مسوولان راه آهن شمال شرق ۲ ( گلستان) اکنون در ایستگاه ریلی اینچه برون ظرفیت یک میلیون تُن بار در سال ایجاد شده است.

اتصال خط ریلی اینچه برون به آسیای میانه در آذرماه سال ۱۳۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان طی مراسمی ویژه در گمرک اینچه برون گنبدکاووس انجام شد.

معاون برنامه راهبردی استاندار گلستان نیز با اشاره به این که راهبرد اصلی این استان تقویت و توسعه زیرساخت های تجارت بین الملل است، گفت: این برنامه راهبردی از پنج سال قبل با جدیت پیگیری می شود.

علی دنکوب افزود: توسعه زیرساخت های ریلی در گلستان یکی از برنامه های مهم به شمار می رود و سرمایه گذاری برای ایجاد طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و ترانزیتی آزادشهر شاهرود مشهور به «خوش ییلاق» و ایجاد راه آهن اینچه برون به آزادشهر و شاهرود و اتصال آن به سایر جنوب کشور باید پیگیری و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: با جذب ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می توان خط ریلی اینچه برون به شاهرود را ایجاد و زمینه ساز توسعه تجارت بین الملل در خطه از کشور باشیم.

مطالعه و اجرای پروژه ملی راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود هم که حدود ۲ دهه قدمت دارد با وجود مزایای اقتصادی و توسعه ای قابل توجه آن و پیگیری های مسوولان گلستان هنوز اجرا نشده است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی، اجرای آن، حلقه مفقوده در ایجاد زیرساخت های توسعه ای، توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان شمالی به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد بود.

به گفته کارشناسان، اجرایی شدن طرح مزبور ۵۲۶ کیلومتر از طول مسیر فعلی درحال بهره برداری اینچه برون به گرمسار کاسته و ضمن کاهش سرمایه گذاری در ایجاد آن به میزان یک پنجم هزینه برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار، جلوگیری از ترافیک به خاطر داشتن شیب استاندارد، حمل بار طی ۶ روز، ظرفیت جابجایی ۲۴ میلیون تُن کالا به صورت رفت و برگشت طی سال را فراهم خواهد کرد.

گلستان از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.