بازدید سایت : ۳۷۰۰۴

برای شبه قمر زمین اسم انتخاب کنید

محققان به نامگذاری دقیقی نیاز دارند تا مطمئن شوند فهرست سیاره های فراخورشیدی و مراجع سیاه چاله هایشان سازگار، قابل انتقال و واضح است.

برای شبه قمر زمین اسم انتخاب کنید
تین نیوز

معمولا به اجرام در فضا دو نام نسبت داده می شود. یکی رسمی است و دیگری سرگرم کننده. این منطقی است. محققان به نامگذاری دقیقی نیاز دارند تا مطمئن شوند فهرست سیاره های فراخورشیدی و مراجع سیاه چاله هایشان سازگار، قابل انتقال و واضح است. اما، به عنوان افراد آگاه، باید احساس خوبی نیز منتقل کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  برای مثال یک خوشه کهکشانی با نام «ACT-CL J۰۱۰۲-۴۹۱۵» ال گوردو نامیده می شود که به معنای «چاق» است زیرا این خوشه کهکشانی وزن سنگینی دارد. یک قلمرو با شکوه باستانی که به نام رسمی «CEERS۲_۵۴۲۹» ثبت شده است نیز کهکشان میسی نامیده شده است. میسی نام دختر جوان کاشف این کهکشان است. او این کهکشان را در نهمین سالگرد تولد دخترش کشف کرد.

به نقل از اسپیس، این فهرست ادامه دارد. هزاران مورد از اجرام کیهانی این دوگانگی را تجربه می کنند. با این حال، مهم این است که همه آنها این اسم را ندارند. اتحادیه بین المللی نجوم، که بر روشهای نام گذاری اجرام و پدیده های آسمانی نظارت می کند، از عموم مردم دعوت کرده تا ایده هایی را برای نامگذاری یکی از شبه قمرهای زمین ارائه دهند. در حال حاضر، این جرم فضایی   «۲۰۰۴ GU۹» یا سیارک ۱۶۴۲۰۷ نام دارد اما به آن «ماه» لقب داده اند، زیرا به جزر و مدهای گرانشی سیاره ما مانند ماه متصل شده است. با این حال، ۲۰۰۴ GU۹ یک شبه ماهواره است زیرا مدار آن توسط نیروهای دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و این موضوع آن را ناپایدار می کند. در واقع، این جسم عجیب همیشه در گوشه منظومه شمسی معلق نخواهد بود. پس از سال ۲۶۰۰ یا بیشتر، انتظار می رود که از ما دور شود.

این مسابقه به میزبانی لطیف ناصر و لولو میلر برگزار می شود. دلیل این امر این است که چندی پیش، ناصر موفق شد یک شبه ماه را نامگذاری کند. آن هم به صورتی تصادفی!

کمی بیش از یک سال پیش، ناصر پسرش را رو به دیوار روی تخت خوابانده بود که متوجه چیز عجیبی بر روی پوستر منظومه شمسی شد که مدتی قبل آنجا آویزان کرده بود. ظاهرا سیاره زهره قمری به نام «زوزوه» (Zoozve) داشته است. کمی عجیب به نظر می رسید، اما نه آنقدر عجیب و غریب که او شروع به زیر سوال بردن همه چیز کند. بعدا از روی کنجکاوی یک جستجوی سریع در گوگل در مورد زوزوه انجام داد، زیرا زهره به نداشتن ماه شناخته شده است. اینترنت تایید کرد: زهره قمر ندارد. سپس ناصر شروع به زیر سوال بردن همه چیز کرد.

به طور خلاصه، ناصر پس از یک حماسه کارآگاهی بسیار تاثیرگذار، با کمک لیز لاندو، یک متخصص ارشد ارتباطات در مقر ناسا در واشنگتن، حقیقت را کشف کرد. چیزی که او روی پوستر دید یکی از شبه قمرهای زهره بوده و ۲۰۰۲ VE نام داشته است. یک دستخط بد باعث اشتباه خواندن نام آن شده بود.

ناصر پس از فهمیدن این موضوع تصمیم گرفت با اتحادیه بین المللی نجوم تماس بگیرد تا ببیند آیا می تواند به طور رسمی نام شبه ماه را زوزوه(Zoozve) بگذارند یا خیر. زیرا، نام رسمی ۲۰۰۲ VE «سرگرم کننده» نبود.

با نظر او موافقت شد و زوزوه اکنون در تاریخ نجوم تثبیت شده است.

ناصر می گوید: حالا نوبت شماست.

به گفته ناصر، سه تا از هفت شبه همسایه زمین از پشتوانه علمی کافی برخوردار هستند تا به عنوان قمرهای «رسمی» در نظر گرفته شوند. او گفت: از بین این سه مورد، ما عجیب ترین مورد را انتخاب کردیم. این یک سنگ مایل به خاکستری است که احتمالا سطح آن ناهموار است. ظاهری شبیه یک حباب ناهموار و اندازه ای شبیه به برج ایفل دارد.

یک تجدید حیات اساطیری

در این مسابقه نامگذاری یک اخطار وجود دارد. ببینید، ناصر موفقیت خود را در نامگذاری ماه تا حدی مدیون شخصیت بسیار دوست داشتنی و تا حدودی شانس است. زوزوه از نظر فنی، نام قابل قبولی از نظر استانداردهای نسبتا جدید نیست.

در عوض، اتحادیه بین المللی نجوم می خواهد که شگفتی های فضایی به نام چهره های به همان اندازه با شکوه نامگذاری شوند. نام های اساطیری می خواهد. ناصر معتقد است زووزوه تنها به این دلیل انتخاب شد که به نظر می رسید سازمان به داستان اصلی آن مجذوب شده است. متاسفانه یا خوشبختانه، بسته به اینکه چگونه به آن نگاه می کنید به احتمال زیاد اتحادیه بین المللی نجوم با تلاش جدید برای نامگذاری این شبه ماه سختگیرانه تر خواهد بود. اما این امر ناصر را از رویاپردازی باز نمی دارد. با توجه به اینکه او و چند تن دیگر از کارکنان قرار است بخشی از کمیته داوری باشند، شاید جایی برای یک گزینه خاص وجود داشته باشد.

ناصر شایستگی را در نام های اساطیری و غیر اساطیری می بیند، حتی اشاره می کند که گروه آنها امیدوار است منجمان و متخصصان اساطیری را بیاورند تا بررسی شود. او می گوید: اگر این چیزی است که به فرهنگ شما مربوط می شود و از جایی که آمده اید، این شانس را خواهید داشت که در آسمان چیزی را به نام فرهنگ خود ثبت کنید و این زیباست.

او پیشنهاد کرد: با در نظر گرفتن اینکه به طور کلی شبه ماه ها بی ثبات هستند. چیزی که در وهله اول من را جذب شبه ماه ها کرد این بود که چگونه در فضا شکل هایی می سازند که من فکر نمی کردم امکانپذیر باشد.

فهرست کاملی از رهنمودها را می توان در اینجا یافت، اما ناصر می خواهد بر دو جنبه اصلی تأکید کند. اول از همه، هر کسی بدون توجه به سنش می تواند وارد این رقابت شود. والدین می توانند از طرف بچه هایی که از محدودیت سنی بالاتر نیستند، وارد عمل شوند، و آنها نیز می توانند از طرف خودشان ارسال کنند. در مورد کیهان سن واقعا یک عدد است. در نهایت، اسامی به ۱۰ نامزد نهایی محدود خواهد شد و کمیته از آنجا کار خود را آغاز خواهد کرد.

او افزود: در نهایت، سؤالی که ممکن است بخواهید از خود بپرسید این است: این چه نامی است که تنها به فکر شما می رسد که هیچ کس دیگر هرگز به آن فکر نکرده است؟ این نام را برای ما بفرست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.