بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ تکمیل راه آهن رشت آستارا و چابهار زاهدان به توسعه روابط تجاری ایران و هند می انجامد

ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر برای مراودات تجاری با هند است.

تکمیل راه آهن رشت آستارا و چابهار زاهدان به توسعه روابط تجاری ایران و هند می انجامد
تین نیوز |

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران گفت: هند برای توسعه تجارت خود و اتصال به منطقه اوراسیا به مسیری امن نیاز دارد و ایران امن ترین، بهترین و اقتصادی ترین مسیر برای ما است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی گیلان، رودرا گاوراو شرست روز یکشنبه پس از بازدید از مجتمع بندری انزلی در نشست با معاونان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیرکل هماهنگی گمرکات کشور و همچنین ناظر گمرکات استان، برای آشنایی با پتانسیل های بنادر ایران در شمال و جنوب ابراز علاقمندی کرد و افزود: اتصال بندرانزلی به بندرعباس از طریق خط ریل تحول بزرگی در زمینه توسعه تجارت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه به دنبال برگزاری رویدادی با حضور ایران، روسیه و کشورهای آسیای میانه و نیز حاشیه خلیج فارس هستیم، گفت: با برگزاری این رویداد می توانیم پتانسیل و ظرفیت های مسیر چابهار و کریدور شمال - جنوب را به ذی نفعانی مانند صاحبان کالا، شرکت های کشیرانی و بیمه معرفی کرده تا اطمینان آنها را برای استفاده بیشتر از این مسیر جلب کنیم.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همکاری در زمینه بندری و پشتیبانی لجستیک و گمرکات می تواند برای آینده فعالیت های اقتصادی ۲ کشور بسیار مهم باشد. این پتانسیل برای سرمایه گذاری از طرف شرکت ها و دولت هند وجود دارد.

به گفته وی، روابط تجاری بین کشورهای هند و روسیه در سال های اخیر پنج برابر شده است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان هم در این نشست راه اندازی کریدور شمال- جنوب را در توسعه بنادر شمال کشور موثر دانست و افزود: توسعه فعالیت های لجستیکی و بهبود خدمات بندری موجب توسعه بندر و نقش آفرینی در این کریدور خواهد شد.

مجتبی نظری به نقش مهمی که بندر انزلی در توسعه ترانزیت کریدور شمال جنوب خواهد داشت؛ اشاره کرد و افزود: کشور هند پنجمین قدرت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قدرت بدل خواهد شد، بنابراین با توجه به جمعیت کشور هند و بحث توسعه بازار، ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با تشریح زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندری جنرال کارگو است. ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی نیز ۲۲ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) است که در صورت توسعه این کریدور می تواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش یابد.

وی ادامه داد: ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن و ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی در حال حاضر ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن توسعه خواهد یافت.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مهم ترین مزیت بندرانزلی را وجود کشتیرانی دریای خزر در بندرانزلی دانست.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست بهره برداری از کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: حمل و نقل شریان اصلی تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتی تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.

کامبیز جهانبانی با اشاره به وجود بنادر جدید و مدرن در شمال کشور، تصریح کرد: به دلیل روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این ۲ کشور افزایش چشمگیری داشته است لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باصرفه ترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعاملات بین روسیه و هند است، اظهار کرد: سرمایه گذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب کشور و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندرانزلی به سواحل مکران همچنین ارتباط بندرانزلی به روسیه؛ می تواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این ۲ کشور به یکدیگر باشد.

جهانبانی تصریح کرد: بنادر ایران در تعاملات اقتصادی هند و روسیه، تجارب ارزشمندی دارند و هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس را از روسیه به هند ترانزیت می کنیم.

وی با اعلام آمادگی به منظور ایجاد برنامه منظم برای ارسال کالاهای ۲ کشور به یکدیگر از طریق بندرانزلی، متذکر شد: انتخاب بندرانزلی به عنوان بندر شاهراه نشان از تیزبینی و نکته سنجی هندی ها در این مباحث دارد.

ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست با بیان اینکه قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون گذشته است، اظهار کرد: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش می یابد.

صادق برزگر، بنادر استان گیلان را توسعه یافته توصیف کرد و گفت: گمرکات به صورت شبانه روزی در بنادر مستقر هستند و حافظ سرمایه تجار و سرمایه گذاران خواهند بود. بندرانزلی یکی از شاهراه های مهم اقتصادی منطقه است و منافع اقتصادی مشترک؛ کشورها را به یکدیگر نزدیک می کند.

تکمیل راه آهن رشت آستارا و چابهار زاهدان به توسعه روابط تجاری ایران و هند می انجامد

سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کشور هند آماده گسترش همکاری های در حوزه های مختلف کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری با جمهوری اسلامی است و در این میان استان گیلان ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه روابط تجاری داراست.
 
گاوراو شرست با حضور در استانداری گیلان و دیدار با اسدالله عباسی استاندار این خطه اظهار کرد: از امکانات مجتمع بندری انزلی بازدید کرده و نسبت به چشم انداز توسعه این بندر آگاهی یافتیم، ظرفیتی که می تواند در تصمیم هند برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد و بندر انزلی بسیار موثر واقع شود و راهکارهای خوبی برای گسترش روابط تجاری با گیلان ارائه داده ایم و در نشست با اتاق بازرگانی گیلان نیز درخصوص همکاری های مشترک بین ایران و هند نیز گفت و گو خواهیم کرد.
 
وی با تاکید بر توسعه و گسترش روابط تجاری ترکیبی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان گیلان افزود: تکمیل راه آهن رشت - آستارا و چابهار - زاهدان به توسعه روابط تجاری میان ۲ کشور ایران و هند به ویژه در حوزه غلات بسیار کمک می کند که در اردیبهشت ماه قرارداد بلند مدت برای بهره برداری از بندر چابهار به امضای ۲ کشور رسید و هند بدنبال استفاده از این مسیر ترانزیتی است.
 
گاوراو شرست تاکید کرد: برای سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر چابهار پیشنهاد تامین مالی پروژه هایی را ارائه کردیم تا به توسعه این کریدور کمک کنیم این تامین مالی به دولتها کمک خواهد کرد راه آهن چابهار – زاهدان و رشت - آستارا را تکمیل کنند.
 
وی عمده روابط تجاری میان ایران و هند را در حوزه صادرات نفت دانست و بیان کرد: عمده ترین تجارت میان ۲ کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی بوده است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود داردو چشم انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است.
 
وی عنوان کرد: در گذشته مشکلات زیادی در زمینه صدور مجوز بهداشتی برای محصولات کشاورزی وجود داشت اما اکنون این مسائل برطرف شده و هند با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیارد نفر متقاضی واردات این محصولات از ایران است.
 
سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در بخش گردشگری نیز ظرفیت های زیادی در راستای همکاری های گردشگری بین ۲ کشور وجود دارد که می توان از طریق برگزاری رویدادهای گردشگری در گیلان این صنعت را در این منطقه رونق دهد و ما آماده همکاری در این زمینه هستیم.
 
وی به جاذبه های خوراکی و غذایی گیلان نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ غذایی گیلان و استفاده از محصولات بدون گوشت در این استان از جاذبه های این منطقه از ایران برای گردشگران هندی خواهد بود که می تواند یک ظرفیت در این بخش محسوب شود.
 
استاندار گیلان نیز در این دیدار گفت: کشور هنداز نظر ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و تجاری با ایران پیشینه درخشانی دارد و ۲ کشور دارای تاریخی غنی هستند که بسیار به توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری کمک می کند.
 
وی اظهار کرد: در طول سه سال گذشته روابط تجاری خوبی میان ۲ کشور برقرار شده و سرانه تجارت رو به افزایش است که این روند در دولت وفاق ملی نیز ادامه دار خواهد بود.
 
اسدالله عباسی عنوان کرد: ارتباطات تجاری گیلان و هند از طریق صادرات و واردات اقلام داروئی، کشاورزی بویژه صادرات غیرنفتی می تواند در توسعه مناسبات تجاری بین کشورهای ایران و هند موثر باشد.
 
وی عنوان کرد:کریدور شمال- جنوب در حمل و نقل دریایی به لحاظ کوتاه کردن زمان و مسافت فرصت بسیار خوبی را در اختیار ۲ کشور قرار داده که بزودی با بهره برداری از راه آهن رشت - آستارا در چشم انداز و افقی چهار ساله بنادر گیلان از طریق ریل به قفقاز، آسیای میانه و سن پترزبورگ وصل خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: در خصوص بندر کاسپین و حمل و نقل ترکیبی به دنبال تقویت رویه های بندری در بخش کانتینری هستیم که زمان حمل کالا از مبدا به مقصد را حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.
 
وی تاکید کرد: صادرات محصولات کیوی از گیلان به هند هم از ظرفیت های توسعه این مناسبات است و بدنبال قوی تر کردن این ارتباطات تجاری هستیم و با محصول کیوی ارگانیک گیلان نیاز داخلی هند را تا حدودی پوشش 
دهیم.
 
ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجارت مستقیم بین گیلان و هند وجود دارد
 
سفیر هند در نشست جداگانه با فعالان اقتصادی استان و رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: ظرفیت و پتانسیل موجود برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی بسیار مناسب است و امکان تجارت مستقیم بین استان گیلان و کشور هند وجود دارد همچنین می توان از خاک ایران و گیلان برای ترانزیت کالا به قفقاز و آسیای میانه بهره گرفت.  
 
رودرا گاوراو شرست افزود: عمده ترین تجارت میان ۲ کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود داردو چشم انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است.
 
وی افزود : درحال حاضر تجارت قانونی و رسمی بین ۲ کشور حدود ۲ میلیارد دلار است که این تجارت بین دو طرف متوازن نیست و ایران به دلیل تحریم ها خرید بیشتری از هند انجام می دهد ما بدنبال خرید بیشتر محصولات کشاورزی، غذایی و داروی از ایران و استان گیلان و ایجاد تعادل و توازن در تبادلات تجاری هستیم.  
 
سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در هند علاقه خاصی به استفاده از محصول کیوی وجود دارد ولی شرایط آب و هوایی ما برای پرورش این محصول مناسب نیست و گاه این محصول از کشور نیوزلند وارد می شود؛ نزدیکی ایران به هند می تواند چشم انداز واردات کیوی از ایران را توسعه دهد.
 
وی گفت: غیر از کیوی می توان محصولاتی نظیر زیتون از گیلان به هند صادر کرد که به صورت سنتی در هند تولید نمی شود و در سالهای اخیر علاقه به زیتون و روغن زیتون در این کشور بیشتر شده است د این زمینه نیز نزدیکترین کشور برای واردات این محصول کشور ایران و استان گیلان است، این امر می تواند به توسعه تجارت ۲
کشور کمک کند و از آسیب های ناشی از تحریم بکاهد.  
 
رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان نیز با اشاره به کیفیت بالای محصول برنج گیلان گفت : از دیگر محصولات باکیفیت استان می توان از بادام، فندق، زیتون و کیوی این استان نام برد.  
 
قاسم رضائیان خواستار مساعدت سفیر هند در ایران برای تسهیل در توسعه مبادلات تجاری در محصول کیوی شد و افزود : از حدود ۴۰۰ هزار تن کیوی تولید شده در کشور حدود ۲۲۰ هزار تن آن در استان گیلان تولید می شود و بیشترین صادرات از این استان صورت می گیرد.  
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی

    هند نیازی به رشت آستارا ندارد !!!! کالا از چابهار وارد و با تکمیل اتصال به زاهدان کالاهای هندی از طریق شبکه موجود به سرخس، اینچه برون،امیرآباد، نوردوز، جلفا،رازی و بازرگان انتقال می یابند. رشت آستارا بهانه ای برای تخریب گیلان و وابستگی به روسیه است تا بعضی ها با خاکبازی بر ثروت خود بیفزایند. بفکر زاهدان چابهار باشید آقای خیراله خادمی

  • ناشناس

    عمرا

  • ناشناس

    فقط خیراله خادمی
    مردی برای همه دولتها