بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷

استفاده رایگان یزدی ها از اتوبوس در هفته اول مهر/نوسازی ون تاکسی های استان

ساماندهی پایانه های مسافری استان یزد و انجام برخی اقدامات اصلاحی در مورد این پایانه ها انجام شد.

استفاده رایگان یزدی ها از اتوبوس در هفته اول مهر/نوسازی ون تاکسی های استان
تین نیوز |

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد با اشاره به فراهم شدن استفاده رایگان شهروندان یزدی از ناوگان اتوبوس شهری در هفته نخست بازگشایی مدارس، اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر توسط این ناوگان در شهر ۵۳۰ هزار نفری یزد انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی فعالی ضمن اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از هفته آینده، تصریح کرد: به منظور کاهش بار ترافیکی سطح شهر در روزهای شروع سال تحصیلی و با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر، اتوبوس های شهری طی هفته اول مهرماه یعنی از یکشنبه اول تا پنجشنبه پنجم مهرماه، برای عموم شهروندان رایگان خواهد بود.

فعالی در مورد افزایش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان اتوبوس شهری، گفت: به دنبال تغییر سبک زندگی مردم شاهد تاثیر آن بر حوزه حمل و نقل نیز هستیم چرا که هرچند مردم در گذشته مسافت های زیادی در شهر را پیاده یا توسط دوچرخه می پیمودند ولی اکنون با فعالیت سیستم های حمل و نقل جدید مانند تاکسی اینترنتی ها، امکان جابجایی شهروندان از مبدا به مقصد با هزینه مشخص و در کمترین زمان فراهم شده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تغییر روش های حمل و نقل عمومی نیز متناسب با تغییر سبک زندگی افراد در جامعه، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته اتفاق متناسبی در این حوزه روی نداد و تنها شاهد برخی اقدامات پراکنده مانند استفاده از کارت شهروندی برای استفاده از ناوگان اتوبوس در شهر یزد بودیم، حال این که نیازمند تغییر روش و مدل ارائه خدمات در این حوزه بودیم.

وی به اقدامات صورت گرفته در جهت هوشمندسازی ناوگان اتوبوس شهری اشاره و اظهار کرد: در همین راستا از طریق سامانه یزد من، امکان مشاهده مبدا و مقصد و مسیرهای ناوگان اتوبوس شهری و حتی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه فراهم شد و همین موجب استقبال بیشتر شهروندان یزدی از اتوبوس شده است.

این مسئول از راه اندازی اتاق مانیتورینگ جهت رصد حرکت اتوبوس های ناوگان در سطح شهر، از دیگر اقدامات در این حوزه را نونوار کردن ایستگاه های اتوبوس سطح شهر خواند و تصریح کرد: از مجموع ۸۶۲ ایستگاه اتوبوس سطح شهر تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۲۰ ایستگاه مسقف و دارای نیمکت بود ولی اکنون تعداد این ایستگاه ها به ۷۸۰ مورد افزایش یافته و رضایت خوبی را از سوی شهروندان شاهد هستیم.

وی رسیدگی به پایانه های اتوبوسرانی سطح شهر را از دیگر اقدامات موثر در استقبال شهروندان از این ناوگان برشمرد و گفت: ساماندهی پایانه های دولت آباد و شهدای محراب، نوسازی کامل پایانه امام خمینی(ره)، طراحی چارچوب اصلی پایانه امام علی(ع) و انجام برخی اقدامات اصلاحی در مورد این پایانه و نیز پایانه جانباز در این رابطه انجام شد.

فعالی، نوسازی کامل پایانه امام علی(ع) و نیز پایانه شهدای محراب که به صورت تمام هوشمند طراحی شده را از الزامات شهری دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت شهرداری شاهد انجام آن باشیم.

وی با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد به رغم فرسودگی در زمره ناوگان های خوب کشور است، گفت: طی سه سال گذشته عمر ناوگان اتوبوسرانی یزد با اقدامات صورت گرفته از جمله خریداری ۲۹ دستگاه اتوبوس جدید که تاکنون ۱۵ مورد ان تحویل شده است، در حد ۱۳.۵ سال حفظ شده است.

این مسئول یادآور شد: سرویس دهی در برخی مسیرهای شهر یزد نیازمند خدمات دهی از طریق اتوبوس است چرا که ۷۰ درصد زمان خدمات دهی آنها بیش از ۳۰ مسافر دارند و در این رابطه با کمبود ۴۰ دستگاه اتوبوس مواجه هستیم ولی در برخی از مسیرها نیز امکان استفاده از ون و مینی بوس وجود دارد که ۱۰ مورد از این مسیرها از ابتدای آبانماه به وسیله مینی بوس خدمات دهی خواهند شد.

وی با اشاره تحویل ۲۹ دستگاه ون از مجموع ۹۵ دستگاه ون خریداری شده توسط شهرداری تاکنون، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و شروع فصل مدارس،  این ون ها از آذرماه وارد شبکه خدمات رسانی خواهند شد.

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری  با بیان این که تعداد ناوگان فعال در مسیر براساس نیاز و تعداد مسافر لحاظ می شود، گفت: خوشبختانه در سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد با جمعیت ۵۳۰ هزار نفر تعداد ۱۰ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۷۰۱ سفر انجام داده که از حیث تعداد مسافرت رتبه اول کشور را نسبت به جمعیت اخذ کردیم.

وی در رابطه با راه اندازی بی آرتی در شهر نیز گفت: برخی مسائل مانند موضوع بی آر تی به رغم این که مشکل حوزه حمل و نقل شهری را رفع می کند ولی در حوزه سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیست و با وجود رایزنی های سه ساله برای اختصاص مسیر ویژه، تاکنون به دلایل مختلف محقق نشده است.

فعالی در پایان اضافه کرد: قطعاً سرعت انتقال مسافر نیز در کنار سایر عوامل مانند هزینه، مسیر و رفت و آمدهای روزمره ناوگان می تواند جاذبه ای برای استقبال شهروندان از این ناوگان باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.