حرکت به سمت شهرسازی ریلپایه ضروری است
هفتهنامه حمل ونقل|
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لازم است لجستیک بار به صورت تخصصی از این پس در کشور عملیاتی شود، گفت: در طراحی شهری اولویت اول شهرسازی ریلپایه است تا زندگی ریلپایه برای مردم نهادینه شود.
مهرداد تقیزاده در نشست سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: در حوزه ریلی ۴ موضوع طرح جامع حمل و نقل، یکپارچگی حمل و نقل در بخش بار و مسافر، ارتقاء سطح لُجستیک کشور در بخش بار و شهرسازی ریلپایه محورهای اساسی است که راهآهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به آن دارند.
وی با تأکید بر اینکه ایده طرح جامع قطارهای حومهای دنبال میشود، گفت: همه دنیا به دنبال توسعه حمل و نقل پاک هستند که سیستم حمل و نقل ریلی پاکترین شیوه حمل و نقلی از نظر تولید آلایندههای زیستمحیطی است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما شیوههای مختلف حمل و نقل درون و برونشهری با یکدیگر یکپارچه نیستند، زیرا هیچ گاه حمل و نقل یکپارچه و ترکیبی متولی خاصی نداشته است، البته در دنیا وزارت حمل و نقل وزارت راه متولی حمل و نقل ترکیبی است، اما مشکل اساسی در کشور ما تفاوت مدیریت حمل و نقل درونشهری با مسئول و مدیریت حمل و نقل برونشهری است؛ در همه جای دنیا متولی حمل و نقل درونشهری شهرداری و متولی حمل و نقل برونشهری وزارت راه است، اما آنها موظف هستند، هر دو مدلهای حمل و نقلی را با یکدیگر ترکیب کنند، به طوری که مسافر احساس نکند، با تغییر ناوگان حمل و نقلی از یک سازمان به سازمان دیگر رفته است.
تقیزاده اظهار داشت: متأسفانه حتی در کشور ما حرکاتی ضد یکپارچگی حمل و نقل داریم، مثلاً پایانه اتوبوسرانی جادهای که باید در شهر متمرکز باشد و دیگر سیستمهای حمل و نقل شهری متصل شود، را از شهری نظیر تهران به بیرون از شهر منتقل میکنیم و یا عدهای معتقد هستند که باید ایستگاه راهآهن به خارج از شهرها برود و این حرکات غیرکارشناسی کاملاً ضد یکپارچگی است.
وی همچنین در لزوم توسعه لجستیک در حمل و نقل بار کشور اشاره کرد و گفت: ما تاکنون فقط وظیفه حمل بار را بر عهده داشتهایم و به موضوع لجستیک توجه نکردهایم، در حالی که لجستیک یعنی سیستم حمل و نقل قوی و در کنار آن انبارداری، گمرک و یکپارچگی حمل و نقل که این وظایف به تازگی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: معاونت حمل و نقل تلاش میکند یکپارچهسازی مدلهای حمل و نقل بار را در قالب لجستیک بار دنبال کند.
وی بیان کرد: موضوع دیگر قابل توجه در حوزه ریلی شهرسازی ریلپایه است که اگر به موضوعات اساسی در این حوزه بر طراحی شهری توجه نشود، مشکلات خاصی ایجاد خواهد شد، سیستم ریلی به علت نیازمند بودن به زیرساختهای خاص باید در طراحی شهری و شهرسازی مورد توجه باشد.
تقیزاده گفت: در اکثر شهرهای اروپایی سیستم ریلی بار زیادی از جابهجایی مسافر و حمل کالا را بر عهده دارد و زندگیها در اروپا به سمت ریلپایه بودن در حال حرکت است.
ایران شریک بزرگ ریلی اروپاست
مسئول حملونقل در اتحادیه اروپا گفت: امروز با تیم قوی از متخصصان ریلی اروپا به ایران آمدهایم تا در حوزههای ایمنی ریلی، زیرساختها، حملونقل چندوجهی و کریدورهای ریلی تبادل اطلاعات با راهآهن ایران داشته باشیم.سیان پروت امروز از نشست سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا، اظهار داشت: ما به نمایندگی از کمیسیون اروپا با گروه پرتعدادی از متخصصان ریلی به ایران آمدهایم تا تبادل تجربه در حوزه ریلی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایران عضو OSGD و شریک ما در موضوعات فنی ریلی است.سیان پروت به نشست سیاستگذاری ریلی ایران در اتحادیه اروپا که امروز در تهران در حال برگزاری است اشاره کرد و گفت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای بررسی کارکردهای راهآهن در اروپا است.
کارکردهایی نظیر ایمنی، زیرساخت، حملونقل چندوجهی، کریدورها، تجربیات مستقیم متصدیان صنعت تولید قطار که در اروپا و ایران تبادل اطلاعات میشود.
وی ادامه داد: از فهرست بلندبالای پروژههای ریلی که مشاهده کردم متوجه شدم؛ ما در اروپا آژانس معتبر راهآهن داریم ضمن آنکه صنعت معتبر ساختوساز قطار در اروپا با استانداردهای روز فعال است و به توسعه قطارهای سریعالسیر در اروپا حسن شهرت داریم که میتوانیم این تجربیات را با ایرانیان در میان بگذاریم.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد با اشاره به اولویتهای کمیسیون ریلی اروپا، گفت: سرمایهگذاری در منطقه اتحادیه اروپا و بازار واحد دیجیتالی در این اتحادیه حاکم شده است، به دنبال بازار عمیقی در این حوزه هستیم و میخواهیم اتحادیه اروپا بازیگر اصلی در این صحنه باشد البته به همکاری همه مناطق و همسایهها نیاز داریم وی به رشد استفاده از سامانههای حملونقل عمومی و حملونقل ریلی در اروپا اشاره کرد و گفت: امروز خانوارهای اروپایی ۱۳ درصد درآمد خود را صرف حملونقل میکنند و این دومین هزینه در سبد اقتصادی خانوار است، مردم کمتر از اتومبیل شخصی استفاده میکنند که این به دلیل کاهش ترافیک و نرخ بالای نفت خام است.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد افزود: ما ترغیب شدهایم برای مسیرهای میانمدت و درازمدت راهآهنهای بیشتری بسازیم و این به دلیل استقبال مردم است.
لینک خبر
مهرداد تقیزاده در نشست سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: در حوزه ریلی ۴ موضوع طرح جامع حمل و نقل، یکپارچگی حمل و نقل در بخش بار و مسافر، ارتقاء سطح لُجستیک کشور در بخش بار و شهرسازی ریلپایه محورهای اساسی است که راهآهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به آن دارند.
وی با تأکید بر اینکه ایده طرح جامع قطارهای حومهای دنبال میشود، گفت: همه دنیا به دنبال توسعه حمل و نقل پاک هستند که سیستم حمل و نقل ریلی پاکترین شیوه حمل و نقلی از نظر تولید آلایندههای زیستمحیطی است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما شیوههای مختلف حمل و نقل درون و برونشهری با یکدیگر یکپارچه نیستند، زیرا هیچ گاه حمل و نقل یکپارچه و ترکیبی متولی خاصی نداشته است، البته در دنیا وزارت حمل و نقل وزارت راه متولی حمل و نقل ترکیبی است، اما مشکل اساسی در کشور ما تفاوت مدیریت حمل و نقل درونشهری با مسئول و مدیریت حمل و نقل برونشهری است؛ در همه جای دنیا متولی حمل و نقل درونشهری شهرداری و متولی حمل و نقل برونشهری وزارت راه است، اما آنها موظف هستند، هر دو مدلهای حمل و نقلی را با یکدیگر ترکیب کنند، به طوری که مسافر احساس نکند، با تغییر ناوگان حمل و نقلی از یک سازمان به سازمان دیگر رفته است.
تقیزاده اظهار داشت: متأسفانه حتی در کشور ما حرکاتی ضد یکپارچگی حمل و نقل داریم، مثلاً پایانه اتوبوسرانی جادهای که باید در شهر متمرکز باشد و دیگر سیستمهای حمل و نقل شهری متصل شود، را از شهری نظیر تهران به بیرون از شهر منتقل میکنیم و یا عدهای معتقد هستند که باید ایستگاه راهآهن به خارج از شهرها برود و این حرکات غیرکارشناسی کاملاً ضد یکپارچگی است.
وی همچنین در لزوم توسعه لجستیک در حمل و نقل بار کشور اشاره کرد و گفت: ما تاکنون فقط وظیفه حمل بار را بر عهده داشتهایم و به موضوع لجستیک توجه نکردهایم، در حالی که لجستیک یعنی سیستم حمل و نقل قوی و در کنار آن انبارداری، گمرک و یکپارچگی حمل و نقل که این وظایف به تازگی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: معاونت حمل و نقل تلاش میکند یکپارچهسازی مدلهای حمل و نقل بار را در قالب لجستیک بار دنبال کند.
وی بیان کرد: موضوع دیگر قابل توجه در حوزه ریلی شهرسازی ریلپایه است که اگر به موضوعات اساسی در این حوزه بر طراحی شهری توجه نشود، مشکلات خاصی ایجاد خواهد شد، سیستم ریلی به علت نیازمند بودن به زیرساختهای خاص باید در طراحی شهری و شهرسازی مورد توجه باشد.
تقیزاده گفت: در اکثر شهرهای اروپایی سیستم ریلی بار زیادی از جابهجایی مسافر و حمل کالا را بر عهده دارد و زندگیها در اروپا به سمت ریلپایه بودن در حال حرکت است.
ایران شریک بزرگ ریلی اروپاست
مسئول حملونقل در اتحادیه اروپا گفت: امروز با تیم قوی از متخصصان ریلی اروپا به ایران آمدهایم تا در حوزههای ایمنی ریلی، زیرساختها، حملونقل چندوجهی و کریدورهای ریلی تبادل اطلاعات با راهآهن ایران داشته باشیم.سیان پروت امروز از نشست سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا، اظهار داشت: ما به نمایندگی از کمیسیون اروپا با گروه پرتعدادی از متخصصان ریلی به ایران آمدهایم تا تبادل تجربه در حوزه ریلی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایران عضو OSGD و شریک ما در موضوعات فنی ریلی است.سیان پروت به نشست سیاستگذاری ریلی ایران در اتحادیه اروپا که امروز در تهران در حال برگزاری است اشاره کرد و گفت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای بررسی کارکردهای راهآهن در اروپا است.
کارکردهایی نظیر ایمنی، زیرساخت، حملونقل چندوجهی، کریدورها، تجربیات مستقیم متصدیان صنعت تولید قطار که در اروپا و ایران تبادل اطلاعات میشود.
وی ادامه داد: از فهرست بلندبالای پروژههای ریلی که مشاهده کردم متوجه شدم؛ ما در اروپا آژانس معتبر راهآهن داریم ضمن آنکه صنعت معتبر ساختوساز قطار در اروپا با استانداردهای روز فعال است و به توسعه قطارهای سریعالسیر در اروپا حسن شهرت داریم که میتوانیم این تجربیات را با ایرانیان در میان بگذاریم.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد با اشاره به اولویتهای کمیسیون ریلی اروپا، گفت: سرمایهگذاری در منطقه اتحادیه اروپا و بازار واحد دیجیتالی در این اتحادیه حاکم شده است، به دنبال بازار عمیقی در این حوزه هستیم و میخواهیم اتحادیه اروپا بازیگر اصلی در این صحنه باشد البته به همکاری همه مناطق و همسایهها نیاز داریم وی به رشد استفاده از سامانههای حملونقل عمومی و حملونقل ریلی در اروپا اشاره کرد و گفت: امروز خانوارهای اروپایی ۱۳ درصد درآمد خود را صرف حملونقل میکنند و این دومین هزینه در سبد اقتصادی خانوار است، مردم کمتر از اتومبیل شخصی استفاده میکنند که این به دلیل کاهش ترافیک و نرخ بالای نفت خام است.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد افزود: ما ترغیب شدهایم برای مسیرهای میانمدت و درازمدت راهآهنهای بیشتری بسازیم و این به دلیل استقبال مردم است.
لینک خبر