استقبال ایران از سرمایه گذاری سه جانبه برای تکمیل راه آهن قزوین - آستارا
تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی كشورمان در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان از آمادگی ایران برای سرمایه گذاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه برای تكمیل خط ریلی قزوین- رشت- انزلی- آستارا خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه عصر چهارشنبه در دیدار با شاهین مصطفی وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان در ساختمان شهید دادمان سخن می گفت، تصریح كرد: برای گسترش روابط حمل و نقلی ایران و آذربایجان علاوه بر راهكار اساسی تكمیل خط ریلی تا آستارا كه ممكن است چند سال طول بكشد، دو راهكار برای اجرا در كوتاه مدت پیشنهاد می كنم.
وی ادامه داد: راهكار نخست امتداد خط آهن آذربایجان تا آستارای ایران است كه كالاها از آذربایجان با قطار به داخل خاك ایران وارد شود و در پایانه بار آستارا بارگیری مجدد شود. برای این كار لازم است آذربایجان هشت كیلومتر خط ریلی خود را تا مرز دو كشور ادامه دهد كه این مساله در كوتاه مدت قابل انجام است و ورود یكسره بار به ایران موجب تسهیل جابه جایی خواهد شد.
آخوندی اضافه كرد: در ادامه می توانیم از آستارا تا قزوین از طریق كامیون، بار مورد نظر را حمل و دوباره از طریق خط تا بندرعباس جا به جایی كالاها صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: پیشنهاد فوری دوم احداث سریع خط ریلی رشت –انزلی به طول 40 كیلومتر است كه در این صورت بارهای آذربایجان می تواند از طریق كشتی به انزلی منتقل و سپس به مقصد بندرعباس از طریق قطار بارگیری شود.
وی با تاكید براینكه هر دو پیشنهاد كوتاه مدت است، یادآور شد: زیرسازی راه آهن قزوین- رشت در حال اتمام است و كار این پروژه با سرعت صورت می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: در آذرماه خط ریلی ایران و تركمنستان در مرز اینجه برون متصل خواهد شد و این خط ریلی به قزاقستان و سپس روسیه و چین متصل می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امیدواریم بر اساس تشكیل كمیسیون های دریایی مشترك مسیر كشتیرانی باكو- انزلی و باكو- امیرآباد فعال شود.
شاهین مصطفی وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان نیز كه در راس هیاتی 23 نفره به ایران سفر كرده است، اظهار داشت: پیشنهادهای شما مورد بررسی قرار می گیرد. كریدور ریلی شمال به جنوب از روسیه تا بندرعباس دارای اهمیت فوق العاده است كه باید تلاش كنیم این مسیر در رقابت با دیگر موارد به صرفه باشد.
وی تاكید كرد: امیدواریم در اجلاس رؤسای راه آهن های كشورهای مشترك المنافع در باكو كه آقای یاكونین رئیس راه آهن روسیه نیز حضور می یابد مدیر عامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته باشد.
وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در اتصال شمال به جنوب ابراز داشت: آذربایجان با احداث و بهسازی مسیرهای موجود درصدد است تا در اتصال روسیه به جنوب ایران نقش موثر داشته باشد و تكمیل كریدور شمال به جنوب منافع بلند مدت برای سه کشورایران، آذربایجان و روسیه در بر دارد.
جناب آقاى وزیر با سلام: احتراما به استحضار عالى میرساند در صورت تکمیل راه آهن قزوین به رشت و اتمام خط ریلى میانه به تبریز تحول عظیمى هم در ترانزیت صادرات کشور ترکیه به باکو از طریق راه آهن ایران به وقوع خواهد پیوست چون هم اکنون صادرات طرف ترک از طریق کامیونهاى ترک از مرز زمینى بازرگان از گمرک آستارا طی سالیان گذشته در حال انجام هست
ضمن تشکر برخی نکات قابل اشاره است: ۱ - پاراگراف دوم: به تین نیوز بدان معناست که با تین نیوز وزیر صحبت کرده شاید باید نوشته می شد به گزارش تین نیوز به نقل.. ۲ - این خبر تیتر دوم سایت شماست در حالی که به گفته خودتان روز چهارشنبه اتفاق افتاده ظهر روز پنجشنبه نقل شده است. ۳ - خبری که تیتر می شود هر چند نقلی یعنی مورد نظر سردبیری است این در حالی است که این خبر به اعتقاد من از نظر نگارش و محتوا از اخبار تولیدی خودتان ضعیف تر است. درج این خبر پر نکته در تیتر به این معناست که تین نیوز حوصله خواندن اخبار نقلی خودش را ندارد و فقط با دیدن نام وزیر آنرا اولویت می دهد که این به نوبه خود پر از مفهوم است. ۴ - وقتی در پاراگراف دوم فقط می نویسد شاهین مصطفی بدون اینکه ذکر کنیم ایشان چکاره هستند صحیح نیست که اولین جایی که مخاطب در پاراگراف ۹ ام تازه متوجه شود ایشان که اسمی تقریبا فارسی دارند وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان هستند معمولا جمله قبل و بعد یا حداکثر یک پاراگراف جلوتر معرفی می شوند ۵ - در همین پاراگراف ۲ بار کلمه کوتاه مدت به فاصله اندکی تکرار شده است. ۵ - تعداد پارگراف ها بسیار است، این بدان معناست که نویسنده خبر که احتمالا روابط عمومی وزارت خانه است مفهوم پاراگراف را با مفهوم بزرگ نمایی حرف های مقام عالی وزارت اشتباه گرفته. ۶ - بهتر بود تین نیوز در انتها خبر مشابه روال همیشگی ذکر می کرد روابط عمومی که البته شاید نوعی سیاست است که خبر ارسالی روابط عمومی تیتر دو روزه سایت شود که خیلی هم به چشم نیاید. ۷ - در محتوای خبر ایراد تخصصی وجود دارد آقای وزیر بفرمایند آیا پایانه آستارا در خدمات بارگذاری مجدد یا نگهداری بار رایگان عمل می کنند؟ اگه خیر ایشان می دانند که ظرفیت یک قطار چند برابر کامیون است؟ مگر ایشان همیشه شعار توسعه ریلی را برای کاهش تلفات جاده ای سر نمی دادند. به نظر من تین نیوز صلاحیت تحلیل کارشناسی این اظهار نظر وزیر را دارد اگر بخواهد بی طرف تیتر کند چرا که این راهکار تبلیغاتی است تا حلال مشکل. ۸ - در پاراگراف بعدی کلمه مقصد بندرعباس اشتباه تایپ شده که البته بد نیست کمی به محتوای خنده دار خبر می افزاید. بهتر بود دوباره ننویسیم در دیدار با… چون قبلا گفته شده این را زمانی می آورند که وزیر با شخص دیگری نیز دیدار کرده. ۹ - متاسفاته من اصلا این خط را نمی فهمم جناب وزیر می خواهند بارها از طریق کشتی بیایند انزلی خوب اینکار چه ارتباطی به این راه آهن دارد؟ ایشان تصور می کنند مخاطب خطوط راه آهن ایران را حفظ هستند؟ مسیر راه آهن تا … بندرعباس از رشت است یا از انزلی؟ بعد زیر ساختی که ایشان می فرمایند در پاراگراف بعدی آماده است چه ارتباطی به این دو راهکار کوتاه مدت(که برای اجرا در کوتاه مدت است) دارد؟ ۱۰ - در پاراگراف هفتم ایشان چرا صحبت یه موضوع راه آهن ترکمنستان را در دیدار با وزیر آدربایجان می کنند؟ از لحاظ ایشان همچنان این کشور ها شوروی محسوب می شوند و مدیریت واحد دارند!!؟؟؟ ۱۱ - وزیر اقتصاد آذربایجان متاسفانه با زبان مودبانه فهماندند که راهکاری که حمل و نقل چند وجهی باشد(کشتی به ریل یا ریل به کامیون و دوباره به ریل) سبب می شود این مسیر در رقابت با دیگر موارد با صرفه نباشد. ۱۲ - در پاراگراف دهم حضور روسیه را هم در این جلسه متوجه شدیم. ۱۳ - پاراگراف آخر منظور وزیر آذربایجانی از کردیور شما کریدور چه کسی بوده است(غلط املایی آقایان روابط عمومی وزارت راه و شبکه تخصصی حمل و نقل برخی موارد مفهوم را عوض می کند - خودمان هم از خودمان انتظاری نداریم. اصلا محال می دانیم که خبر رسمی روابط عمومی توسط هیات ۲۳ نفره آذربایجانی ترجمه و خواننده یا آرشیو شود) ۱۴ - باز هم در پایان به جای سه تا کشور نوشته شده سه تا شکرد!!!؟ ما که انصافا خسته شدیم شما خسته نباشید با این خبرتون تین نیوز: با تشکر از تذکر شما، مواردی که ممکن بود اصلاح شد
جناب وزیر اتصال ریلی به انزلی کوتاه مدت نیست گمان نکن در عمر سه ساله این دولت راه آهن به بندر انزلی برسد