بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

گیلانیان در انتظار شنیدن صدای سوت قطار

گیلانیان در انتظار شنیدن صدای سوت قطار

تین نیوز | شنیدن صدای سوت قطار از آرزوهای مردم استان گیلان است.
 
با شنیده شدن صدای سوت قطار در گیلان و اضافه شدن ناوگان حمل و نقل ریلی به مسیر جاده‌ای، هوایی و دریایی، زنجیره ارتباطی حمل و نقل و تردد در استان کامل خواهد شد؛ امری که با بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا محقق می‌شود.
 
پروژه عظیمی که افتتاح آن نه تنها به توسعه اقتصادی و گردشگری استان و کشور کمک می‌کند بلکه با توجه به قرار گرفتن در مسیر نوستراک، راه تازه‌ای پیش پای مبادلات همسایگان حاشیه خزر و حتی کشورهای اروپایی می‌گذارد.
 
اگرچه ساخت این راه آهن براساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اواخر سال 86، آغاز و پیش‌بینی شده بود تا 4 سال بعد به پایان برسد اما کمبود اعتبارات مانعی بزرگ بر سر راه ریل گذاری این خط آهن ایجاد کرده و سبب شده تا این طرح بزرگ ملی از برنامه‌های از پیش تعیین شده عقب بماند.
 
مهدی، یکی از شهروندان شهر رشت اظهار کرد: شنیدن صدای سوت قطار در گیلان از آرزوهای مردم است. بهره برداری از راه آهن قزوین- آستارا تحول بزرگی در استان ایجاد می‌کند. از مسئولان استانی انتظار می‌رود همتی مضاعف در این زمینه داشته باشند.
 
دکتر کاووسی، استاد اقتصاد دانشگاه گیلان در خصوص مزایای اقتصادی حمل و نقل ریلی گفت: این ظرفیت جدید در کاهش قیمت تمام شده کالا و رقابت محصولات تولیدی استان در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار بوده و با افزایش حجم جابه‌جایی کالا و به تبع آن افزایش درآمدهای ارزی، سبب ارتقای موقعیت استراتژیک استان در منطقه خواهد شد.
 
وی، ره آورد دیگر ایجاد این مسیر ریلی را ارتقای سطح کیفی و کمی گردشگری و افزایش درآمدهای این بخش عنوان کرد و گفت: راه آهن، زمینه‌ ایجاد بازارهای خودجوش مشترک، فرصت‌های شغلی و سرمایه گذاری را هم فراهم می‌کند.
 
حجت شعبان پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اظهار کرد: این خط آهن که از قزوین تا دروازه ورود به اروپا - آستارا امتداد دارد، مسیری مطمئن برای جابه‌جایی مسافر و کالا برای ساکنان کشورهای منطقه و حتی مبادلات تجاری با اروپا، ایجاد و ایران را از طریق ناوگان ریلی به 22 کشور دنیا متصل می‌کند.
 
وی افزود: به نظر می رسد انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه، از طریق این شبکه ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، حدود 10 تا 15درصد ارزانتر تمام شود. تسهیل در جابه‌جایی کالاهای وارداتی، ترانزیتی و صادراتی از مسیر بندرعباس ‌- قزوین ‌- رشت ‌- آستارا به منطقه قفقاز، روسیه و اروپای شرقی از دیگر مزایای این خط آهن است.
 
شعبان پور با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی گیلان از جمله گمرک دو بندر انزلی و آستارا، منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و همچنین وجود سایت نفتی خزر در گیلان و استخراج نفت از این سایت در آینده، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح برای بیش از 500 نفر به طور مستقیم و بیش از 1000 نفر به طور غیرمستقیم در بخشهای مختلف استان شغل ایجاد شود.
 
محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز پیش از این گفته بود: با روی ریل آمدن قطار تا 40 درصد از میزان تردد خودروهای باربری کم خواهد شد. طبق تاکید رییس جمهور، تکمیل این خط ریلی از قزوین تا آستارا به طور جدی در دستور کار مسئولان و دستگاه‌های ذیربط است.
 
حمل و نقل ریلی یکی از ارزان‌ترین، ایمن ترین و کاربردی ترین راههای حمل و نقل بار و مسافر است، ظرفیتی که یکی از پیش نیازهای اساسی فرآیند توسعه یافتگی است. بی شک باشتاب گرفتن ساخت راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا از طریق تامین منابع مالی جدید، حجم مبادلات تجاری در گیلان افزایش یافته و رونق اقتصادی و گردشگری منطقه را درپی خواهد داشت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • nima

    مطمئن باشید که بعد از افتتاح طرح، جمهوری آذربایجان دائما مشکل درست خواهد کرد. اما از ارمنستان همچنین انتظاری نمی رود. باید مشکل درست کردن امروز ترکیه برای ترانزیت کشورمان، برایمان تجربه ای باشد. با اینکه می دانیم احداثراه آهن آن هم در مسیرهای کوهستانی چه هزینه و مشقتی دارد اما چاره ای نداریم. باید راه آهن شهر رشت را به راه آهن شهر اردبیل متصل کنیم. همچنین راه آهن داخل خاک ارمنستان را هم حمایت کنیم. بدین ترتیب قطارهای ترانزیت که خصوصا از سمت شرق(و خصوصا با ساخت راه آهن ساری رشت و مشهد بجنورد گرگان) به رشت می رسند در صورت ایجاد مشکل از سوی جمهوری آذربایجان، به سمت اردبیل رفته و از طریق راه آهن تبریز به ارمنستان، گرجستان، روسیه و اروپا بروند. غربی ها می دانند که با پایین آمدن درامد نفت، ایران به سمت ترانزیت و … خواهد رفت. از همین حالا برای جنگ ترانزیت که شروع هم شده نقشه داشته باشیم، خصوصا برای کشورهای همسایه که تمایلات غربی دارند.