بازدید سایت : ۳۵۸۹۲

◄ ایران، اکو و حمل و نقل ریلی

◄ ایران، اکو و حمل و نقل ریلی

تین نیوز | با توجه به اینکه حمل و نقل به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی كشورها دارد. لذا سازمان همكاری‌های اقتصادی (ECO) با توجه به گستردگی جغرافیایی منطقه و حجم بسیار بالای ترانزیت کالا و مسافر می تواند با ایجاد همکاری بین اعضا ی خود پروژه های بزرگ تری را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش تین نیوز، علیرغم توانایی ها و ظرفیت های موجود در بخش حمل و نقل، کمبود راه های آسفالته، کیفیت پایین، فقدان امکانات جانبی مناسب در حوزه ریلی، سرمایه گذاری بیشتری از سوی بخش خصوصی و نیز استقبال بیشتری از سوی مسافر برای استفاده از این نوع از حمل و نقل انتظار می رود؛ این موارد چالش هایی هستند که کارشناسان برای حل آنها همکاری سازمان ها با نهادها و اتحادیه ها را تجویز می کنند.

در این خصوص یکی از نهادهایی که به جهت همكاری های فی مابین كشورهای عضو در توسعه ترانزیت و درآمدهای كشورهای عضو همواره مورد توجه بوده است سازمان همكاری‌های اقتصادی (ECO) است.

کارشناسان باور دارند سازمان همكاری‌های اقتصادی (ECO) اگرچه کوشش هایی در این زمینه انجام داده است اما این تلاش ها با توجه به گستردگی جغرافیایی منطقه و حجم بسیار بالای ترانزیت کالا و مسافر ناکافی است و اکو باید هر چه سریع تر پروژه های بزرگ تری را در دستور کار خود قرار دهد.

بدین منظور توجه به همكاری های فیمابین كشورهای عضو اكو، یکی از مسائلی است که میان کشورهای عضو باید موردتوجه قرارگیرد، همکاری ای است که در سند اکوتا هم بر آن تاکید شده است.

دراین زمینه یکی از پل های ارتباطی کشور ایران و سایر کشورهای عضو در این سازمان، جایگاه جغرافیایی ایران و عدم دسترسی چند کشور عضو به دریای آزاد است.

بررسی ها نشان داده است با توجه عدم دسترسی حدود هفت کشور عضو اکو به دریای آزاد، ایران می تواند با تصویب پروژه خط راه آهن غرب خود به عنوان پروژه ای منطقه ای بر اساس اهداف تعیین شده با توجه به بازار مناسب و گسترده عراق، و استفاده از خط آهن ایران -ترکمنستان از طریق سرخس و در نتیجه اتصال خطوط راه آهن ایران و ترکیه به آسیای میانه و احداث خط آهن از آلماتی به تهران  تعاملات خوبی را با کشورهای عضو این سازمان ایجاد کند.اتفاقی که به نظر می رسد چندی است کلید آن خورده است و این رابطه مورد توجه واقع شده است.

در این رابطه، چندی پیش، عباس نظری، مدیر كل امور بین الملل راه آهن با اشاره به برگزاری كنفرانس اجلاس راه آهن های عضو اكو با حضور روسای راه آهن های ۱۵ كشور در كنار برگزاری سومین نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفته بود: فعالیت هایی از این دست موجب شده تا حجم مذاكرات بین راه آهن ایران و كشورهای همسایه افزایش چشمگیر داشته باشد به طوری كه اكثر این كشورها درخواست صدور خدمات فنی و مهندسی از راه آهن ایران داشته اند.

گفتنی است سازمان همكاری‌های اقتصادی (ECO) یك سازمان منطقه‌ای بین دولت‌هاست و بر این اساس هدف این سازمان گسترش همكاری میان كشورهای منطقه است.

شایان ذکر است این سازمان در سال 1343 با نام سازمان عمران منطقه‌ای یا (RCD) با عضویت كشورهای پاكستان، ایران و تركیه تشكیل شد. در سال 1992 سازمان همكاری‌‌های اقتصادی با پذیرش عضویت 7 كشور جدید افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان توسعه یافت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.