◄ اولین سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیر بنای حمل و نقل ریلی
تین نیوز | رئیس اتاق فکر ریلی با اشاره به امضا قرار داد دو خطه کردن راه آهن چادرملو به اردکان گفت: امضای این قرار داد نشان می دهد که وقتی پکیج سرمایه گذاری کامل باشد و بتوان مذاکرات خوبی انجام داد سرمایه گذار برای بخش زیر بنایی هم وجود دارد.
مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی گفت: یکی از اتفاقات خوب که در صنعت حمل و نقل ریلی افتاده است امضای قرارداد دو خطه کردن راه آهن چادرملو به اردکان است.
وی عنوان داشت: این قرار داد که به صورت سرمایه گذاری و بهره برداری است برای اولین بار توانست بخش خصوصی را وارد سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی کند.
رئیس اتاق فکر ریلی با بیان اینکه پیش از این همیشه سرمایه گذاری تنها در حوزه لوکوموتیو و واگن بوده است، ابراز داشت: مذاکرات خوب و داشتن پکیج کامل سرمایه گذاری می تواند تا سرمایه گذاری برای بخش زیر بنایی حمل و نقل ریلی را نیز توجیه کند. این قرار داد ثابت کرد سرمایه گذاری در حوزه زیر بنایی ریلی هم سود ده است.
شایان ذکر است قرار داد دو خطه کردن راه آهن چادرملو به اردکان با کنسرسیومیاز شرکتهای کیسون و تدبیر انرژی بسته شده است تا این مسیر را دو خطه کنند و برای ۱۰ سال از منافع آن بهره مند شوند که تضامین لازم هم به آنها داده شده است.
گفتنی است بر اساس قرارداد، بخش خصوصی برای تامین منابع مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه مانند تشکیل صندوق پروژه و … اقدام خواهد کرد.
چرا پروژه های سرمایه گذاری به مناقصه یا مزایده عمومی گذاشته نمی شوند؟ آیا شرکت راه آهن مجوزی برای ترک تشریفات مناقصه در این معامله دارد؟ سرمایه گذاری در این پروژه سود ده شد چون راه آهن انتفاع خط موجود را در اختیار سرمایه گذار خط نخست گذاشته است ولی آیا شرکت راه آهن اختیار قانونی برای این واگذاری منافع خطوطی که قبلا با سرمایه دولت ساخته شده را دارد؟ بی دقتی شرکت راه آهن در کسب مجوزهای قانونی باعثمی شود این گونه قراردادها گرچه از نظر کارشناسی و اقتصادی مفید هستند ولی عملیاتی نمی شوند.
چرا پروژه های سرمایه گذاری به مناقصه یا مزایده عمومی گذاشته نمی شوند؟ آیا شرکت راه آهن مجوزی برای ترک تشریفات مناقصه در این معامله دارد؟ سرمایه گذاری در این پروژه سود ده شد چون راه آهن انتفاع خط موجود را در اختیار سرمایه گذار خط نخست گذاشته است ولی آیا شرکت راه آهن اختیار قانونی برای این واگذاری منافع خطوطی که قبلا با سرمایه دولت ساخته شده را دارد؟ بی دقتی شرکت راه آهن در کسب مجوزهای قانونی باعثمی شود این گونه قراردادها گرچه از نظر کارشناسی و اقتصادی مفید هستند ولی عملیاتی نمی شوند.