◄ استقبال مردم از قطار تهران - قم خوب نیست / تغییر الگوی مسافران از جاده به ریل، زمان بر است
تین نیوز | مدیرکل راه آهن قم ضمن اشاره به استقبال نه چندان خوب مردم از قطار تهران-قم گفت: نباید انتظار داشت که به زودی مردم الگوی مصرفی و ترافیکی خود را از جاده به ریل تغییر دهند.
فرشاد زادخور در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص قطار تهران-قم و جزئیات حرکتی این قطار گفت: پس از حادثه تصادف دو اتوبوس در شهریورماه سالجاری و کشته شدن 44 نفر در اتوبان قم، راه اندازی قطار سریع السیر تهران - قم از جمله طرحهایی بود که ضرورت اجرای آن بیش از پیش احساس شد و سرانجام با پیگیریهای جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی، مسئولان استان قم و مدیرعامل راه آهن، این قطار در 27 آبانماه در این خط دایر شد.
وی افزود: یک دستگاه ترنست پرسرعت با ظرفیت 380 نفر با سرمایهگذاری اولیه 15 میلیارد تومان راه اندازی شده و روزانه از ساعت 6 صبح از قم به تهران و ساعت 16:35 از تهران به قم جابجایی مسافر انجام داده و مسافت تهران-قم را در عرض 1 ساعت و 40 دقیقه طی میکند و قیمت بلیت آن نیز 4 هزار تومان بوده که برابر با قیمت اتوبوس است.
زادخور در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای افزایش سطح اشغال قطار تهران-قم انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه احساس شد، اطلاعرسانی برای استفاده از این قطار کم بوده است، من 2 بار در شبکه استانی حضور پیدا کرده و در مورد مزیتهای قطار صحبت کردهام. همچنین در طول روز بارها ساعت حرکت این قطار به صورت زیرنویس از شبکه استانی پخش میشود.
وی در مورد اینکه آیا این تدابیر مؤثر واقع شده است یا خیر گفت: بله این اطلاعرسانی باعث شده است که در حال حاضر میانگین ضریب اشغال این خط تا 10 درصد افزایش یابد و به 35 درصد برسد.
مدیرکل راه آهن قم تأکید کرد: اینکه مردم بخواهند یک رفتار اجتماعی را تغییر دهند زمانبر است و مسئولان شهر قم تأکید دارند که باید حداقل 6 ماه فرصت داد تا این قطار نیز به تدریج راه بیافتد و ما در تلاش نیستیم که این خط را جمع کنیم و در صورت استقبال مردم از راه آهن خواهیم خواست تا در ساعتهای مختلف روز نیز قطارهای دیگری در این مسیر سیر کنند.
به علت تبلیغات و نیز ساعت حرکت مناسب قطار جناب مدیر کل قم کمی تحرک داشته باشند