◄ روند پیشرفت طولانی ترین خط آهن ایران؛ از سفرهای استانی دولت دهم تا دولت یازدهم
تین نیوز | وقتی دولت یازدهم زمام امور را در دست گرفت با توجه به شرایط، تلاش کرد برنامه جدیدی برای کلنگ زنی پروژه های جدید در بخش های مختلف نداشته باشد و تنها اولویت خود را به اختصاص اعتبار به پروژه های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا قرار دهد با این حال تعدادی از پروژه هاب جدید ریلی نیز در دولت یازدهم کلنگ زده شد. لذا وضعیت پروژه های عمرانی بی تردید وابسته به سفرهای دولت به استان های مختلف است.
به گزارش تین نیوز، کلنگ هایی که به نام طرح های عمرانی اما بی حساب و کتاب و بدون تامین اعتبار لازم و تنها با هدف مردمی نشان دادن دولتمردان گذشته روی زمین می خورد، به معضلی بزرگ برای دولت یازدهم تبدیل شده است.
حافظه رسانه یاد دارد پانزدهم آذرماه سال 1389 بود که در جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان بود، آغاز شد.
همان زمان اعلام شد خط آهن مشهد-چابهار به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران و جزو مصوبات سفرهای دولت های نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی یکی از پروژه های مهر ماندگار است که تا پایان سال 94 به اتمام می رسد! اما همان زمان از 2 هزار میلیارد اعتبار برآورد شده تنها 30 میلیارد آن تامین شده بود.
از ابتدای دولت یازدهم حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم دو سفر و برخی وزرای دولت به ویژه معاونان آنان برای بازدید و سرکشی از پروژههای در حال اجرای در چابهار از جمله راه آهن چابهار - زاهدان و سایر پروژهها چندین سفر به این منطقه داشتند.
در اخرین مورد هم محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح٬ همچنین مشاور ارشد رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران و استاندار سیستان و بلوچستان پنجشنبه ۱۹ شهریور به منظور اجرایی شدن راهبردهای دولت در چابهار بازدید از پروژههای ملی و منطقه ای در سواحل مکران از جمله راه آهن را انجام دادند.
بر این اساس همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش گفته بود: پیشبینی میشود در صورت تأمین اعتبار راهآهن حدفاصل ایرانشهر تا چابهار به طول ۳۰۰ کیلومتر تا پایان دولت یازدهم (حدود 2 سال دیگر) به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این خط آهن حدفاصل چابهار- ایرانشهر اظهار داشت: این خط آهن به طول ۳۰۰ کیلومتر در چهار قطعه در حال انجام است که دارای پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد در کل و ۷ درصد در بخش زیرسازی است.
علی نورزاد اعتبار هزینه شده در سال ۹۴ را ۳ هزار میلیارد ریال از محل منابع عمومی و هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال از محل سایر منابع دانست و اظهار کرد: برای احداث این پروژه در بخش زیرسازی تاکنون هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است و پیشبینی میشود برای تکمیل آن ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
دراین راستا مشخصات پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به شرح زیر است:
- این خط ریلی که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است، از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر ، خاش ، زاهدان ، نهبندان ، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می شود
- این مسیر ترانزیتی مهم نزدیکترین و ارزانترین مسیر برای اتصال به کشورهای هندوستان، پاکستان و آسیای میانه است.
- خط آهن چابهار - مشهد 1350 کیلومتر طول، 11 کیلومتر پل و 12 کیلومتر تونل دارد و 3 میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که از طریق فروش کارخانه های دولتی تأمین می شود.
- حجم خاکبرداری این پروژه 44 میلیون متر مکعب و حجم خاک ریزی آن 40 میلیون متر مکعب است.
- طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری نیز 120 کیلومتر در ساعت است.
به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان - مشهد حداکثر در مدت زمان 13 ساعت طی خواهد شد. قطار مسیر چابهار - مشهد می تواند بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن بار را جابه جا کند که این امر موجب پهلوگیری کشتی هایی با تناژبالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می شود.
گفتنی است حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در این زمینه، راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد را نجات دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور، بندرعباس به سرخس و تفتان متصل و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.
این پروژه جزو پروژه های اولویت دار نیست. هنوز مسیر بندر عباس به سرخس ظرفیت خالی دارد. البته از آنجائیکه شبکه راه آهن در کشور ما خیلی محدود است و خیلی جا برای توسعه دارد، مخالف احداثآن نیستم ولی باید همزمان با این پروژه باید یک جهش در حمل بار ترانزیت ریلی صورت گیرد. ظرفیت مسیر موجود پر شود. این ممکن نیست مگر با طراحی و راه اندازی سیستم جامع کانتینری و سیستم علمی بازاریابی ترانزیتی در کشور. ضمنا اگر هندی ها به هر مقدار برای سرمایه گذاری در احداثمسیر چابهار مشهد آماده باشند، در تضمین بار این مسیر موثر خواهد بود.
آقای دکتر تقی زاده این پروژه یک طرح بلند مدت است و برای دهسال اخیر نیست. برای میان مدت البته باید از ظرفیتهای موجود نهایت استفاده را ببریم. همچنین این طرح از منظر آمایش سرزمین و توسعه مناطق شرقی و افزایش همبستگی ملی بسیار ضروری است. ضمن اینکه در مباحثترانزیتی باید فرصتها را غنیمت دانست و اگر روزی منطقه برای کریدورهای رقیب امن باشد دیگر کشورها فرصت ایجاد کریدور ترانزیتی را به ما نخواهند داد و باید اکنون از فرصت موجود استفاده ببریم.
از تین نیوز انتظار نداشتم که گزارش خود را با با مطالب نادرست شروع کند. نوشته اید که دولت چدید طرحهای جدیدی را کلنگ زنی نکرد به شما عرض می کنم فقط در بخش ریلی: دولت جدید راه آهن اصفهان - تهران را کلنگ زد دولت جدید راه آهن مشهد دوغارون را کلنگ زد دولت جدید راه آهن رودهن آمل را کلنگ زد دولت جدید راه آهن اسفراین - بجنورد را کلنگ زد دولت جدید راه آهن دوم اهواز - اندیمشک را کلنگ زد دولت جدید راه آهن گرگان مشهد را کلنگ زد دولت جدید راه آهن اقلید یاسوج را کلنگ زد اگر خبر ندارید که وا اسفا بگردید در میان اخبار خود کلنگ زنی و شروع همگی این پروژه ها ثبت و ضبط است و لطفا گزارش را اصلاح کنید اگر هم می دانید و این گزارش را تعمدا اینطور نوشته اید که بهتر است در تین را تخته کنید
چا دارد تین نیوز به این اظهارنظر شدید الحن واکنش نشان دهد و از خودش دفاع کند.
سلام اینکه میگین دولت فعلی هیچ رمانی پاره نکرد وهیچ کلنگی نزند پس دوغارون به شهید مطهری چی بوده افتتاح مجدد اینچه برون چی بوده ولی با نظر آقای تقی زاده موافقم که وضعیت فعلی تکمیل و تثبیت بشه ان شاالله بقیه اومدند توسعه هم بدن