◄ ۹ اصل برای طراحی ایستگاههای آینده راه آهن
تین نیوز | در شهرهای امروزی به دلیل گستردگی و تغییر بعضی از مفاهیم، عناصر شهری مانند ترمینال ها و میادین شهری بایدوظیفه دروازه ها-در معرفی شهر- را به عهده بگیرند. یکی از این بناها ایستگاه راه آهن است که هم باید پاسخگوی عملکرد خودباشد و هم بتواند به عنوان نماد و سمبلی برای شهر عمل کند.
به گزارش تین نیوز، با توجه به اینکه ایستگاه راه آهن ازیک طرف با انسان و از طرف دیگر با قطار که مظهر تکنولوژی به حساب می اید در ارتباط است طراحی ایستگاه های چند وجهی با هدف جدا کردن حوزه های حرکتی هر گروه از مراجعین و تحلیل هر یک و قرار دادن فضاهای مرتبط با هر حوزه در کنار حوزه حرکتی آنها مقوله ای است که در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است تا از تداخل جریان های حرکتی در دسترس جلوگیری شود.
در این رابطه بررسی اصول کاری کشورهای دارای تجربه موفق در این حوزه برای کشور ما که خواهان توسعه صنعت حمل و نقل ریلی است خالی از لطف نیست. در زیر 9 اصلی که برای طراحی ایستگاههای آینده در بریتانیا مورد توجه است، ذکر شده است:
تمرکز بر مشتری: ساختن مکانی که نیازهای مشتریان، در قلب هر ایستگاه برآورده شود.
استفاده هوشمندانه از تکنولوژی: جدیدترین تکنولوژیها برای حمایت از مسافرین و بهبود تجربه آنها در ایستگاهها بکار برده میشود.
تجربه سفر یکپارچه: دادن این اطمینان خاطر که ایستگاهها بطور کامل با خدمات ریلی مجهز شدهاند.
بازتاب نیازها و فرصتهای محلی: ایستگاهها فرصتی برای انعکاس نیازها و ویژگیهای محلی است، با این حال باید بخشی قابل تشخیص از شبکه ریلی کشوری نیز باشد.
محیطی امن و مطمئن: تضمین اینکه همه ایستگاهها و موقعیت آنها در مکانهای امن قرار دارد.
روحیه کارآفرینی: در نظر گرفتن ایستگاهها بعنوان کاتالیزورهای بالقوه برای نوآوری و کارآفرینی و درنتیجه بهبود اقتصاد ریلی و محلی
نظارت طولانی مدت و منعطف: برنامهریزی و بکار انداختن ایستگاهها برای مدت طولانی اما بصورت منعطف نسبت به تغییرات
به اشتراک گذاشتن دانش انجام مفید کارها: به اشتراک گذاشتن علم و تجربه در رابطه با موثر بودن اقدامات در ایستگاهها با در نظرگرفتن نیازهای مسافران
شبکه بهینه: دانستن ارزش هر ایستگاه در ضمن به حداقل رساندن ناکارآمدی از طریق سرمایهگذاری و عملکرد بر پایه تصمیمگیریهای آگاهانه
گفتنی است در اوایل تابستان سال جاری توسعه و بازآفرینی ایستگاههای راهآهن تهران، مشهد و قم در یک قرارداد ۷میلیون یورویی به شرکتی فرانسوی سپرده شد تا در مدت ۲۰ ماه، با حفظ عناصر ایرانی اسلامی، ایستگاههای قطار مهم ایران همچون سایر ایستگاههای قطار جهان، شکل مدرن به خود بگیرد و امکان دسترسی مسافران به انواع شیوههای حملونقل را فراهم کنند یا به عبارتی، به ایستگاههای چند وجهی تبدیل شوند.