رقابت نابرابر جاده و ریل / چه سبدی از وسایل حمل و نقل برای حمل بار مناسب است؟
تین نیوز | گزارش ها حاکی از آن است که سهم بخش ریلی در حمل بار با وجود تاکید فراوان مسوولان و کارشناسان روندی نزولی داشته است.
یكی از موضوعات با اهمیت در ارزیابی دقیق از وضعیت حملونقل کشور پاسخ به این پرسش کلیدی است که بار کلی جابهجا شده در کشور چگونه و با چه ترکیبی از وسایل و بین چه مناطقی جابهجا میشود. پرسش کلیدی دیگر این است که با توجه به مصرف انرژی، چه ترکیبی از وسایل یا چه سبدی از وسایل مختلف حملونقل برای حمل بار مناسب است.
مرکز پژوهشهای مجلس در تازهترین گزارش خود در تحلیل این موضوع، به بررسی بار حمل شدن طی سالهای 1387 تا 1392 پرداخته است.
براساس این گزارش، سهم بخش ریلی در حمل بار با وجود تاکید فراوان مسوولان و کارشناسان روندی نزولی داشته و این مساله نشان از لزوم توجه جدی به عملکرد بخش ریلی است.
همچنین 85 درصد از حمل بار کشور در سال 1392 بدون توجه به مسافت حمل، مربوط به بخش جادهای بود و این در شرایطی است که 94 درصد (ترازنامه انرژی سال 1391) انرژی مصرف شده در حملونقل کشور در بخش جادهای مصرف میشود.
در حالی که با حمل 7 درصد از تناژ کل بار توسط بخش ریلی، کمتر از 2 درصد انرژی مصرفی در بخش حملونقل کشور در بخش ریلی مصرف شده است. همچنین سهم وزن بار هوایی ناچیز بوده و حدود 8 درصد وزنی از کل بار به صورت دریایی جابهجا میشود.