بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

وضعیت لایروبی خلیج گرگان مشخص نیست

وضعیت لایروبی خلیج گرگان مشخص نیست

تین‌نیوز| معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پس‎روی آب در خلیج گرگان را یکی از نگران‎کننده‎ترین موضوعات محیط زیستی در دریای خزر دانست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، پس‎روی آب را در خلیج گرگان قابل پیشگیری دانست و گفت: یکی از اقدامات این است که اجازه دهیم انشعاباتی از داخل دریای خزر به خلیج گرگان راه یابد، ضمن اینکه باید وضعیت لایروبی تعیین تکلیف شود.

پروین فرشچی درباره پس‎روی آب دریای خزر، اظهار کرد: پس‎روی آب دریای خزر یک پدیده طبیعی است که به دلایل مختلف اتفاق افتاده است، با این حال فقط در خلیج گرگان، امکان پیشگیری از پس‎روی آب وجود دارد.
وی با بیان اینکه پس‎روی آب در خلیج گرگان یکی از نگران‎کننده‎ترین موضوعات در دریای خزر است، گفت: یکی از تمهیدات این است که اجازه دهیم انشعاباتی از داخل دریای خزر به خلیج گرگان راه یابد.

اقدامات فوری برای احیای خلیج گرگان
فرشچی درباره وضعیت لایروبی خلیج گرگان، گفت: تاکنون مطالعات لایروبی خلیج گرگان انجام نشده است
به گفته او، در حال حاضر کارگروه خلیج گرگان در حال بررسی است تا اقدامات فوری برای احیای خلیج گرگان انجام شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به آلودگی‎های ناشی از ورود فاضلاب شهری به دریای خزر، گفت: وزارت نیرو متولی تصفیه و مدیریت فاضلاب‎هاست، و سازمان محیط زیست اقدامات وزارت نیرو را کنترل می‎کند.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم وزارت نیرو موظف بود که تصفیه فاضلاب‎های شهرهای با جمعیت بیش از 30 هزار نفر را ایجاد کند اما به دلیل محدودیت‎های مالی تاکنون این امکان برای همه شهرها ایجاد نشد، گفت: البته وزارت نیرو برای تصفیه فاضلاب‎های شهرهای بزرگ کارهای خوبی انجام داده است.
فرشچی افزود: یکی از اقدامات ما پیگیری‎های مداوم برای ساخت سیستم تصفیه فاضلاب شهری است، به این ترتیب قصد داریم طرح مدیریت فاضلاب‎های شهرهای ساحلی را فعال کنیم.

وجود انواع آلودگی در سواحل شمالی و جنوبی
وی با اشاره به انواع آلودگی در سواحل شمال و جنوب کشور، گفت: نوع و کانون‎های آلودگی در سواحل شمال و جنوب متفاوت است، به طوریکه در دریای شمال آلودگی‎های ناشی از فاضلاب، زباله و به‎ندرت آلودگی‎های نفتی وجود دارد، این در حالی است که در دریای جنوب ‎آلودگی‎های ناشی از کشند قرمز وجود دارد که به هیچ وجه در دریای شمال مشاهده نمی‎شود.
كشند قرمز نام پدیده‎ای است كه به شكل صحیح‎تر به عنوان یك رشد جلبك‎های مضر شناخته می‎شود. این پدیده از مهر ماه 1387 در آب‎های خلیج فارس شدت بیشتری به خود گرفت، و موجب عدم نفوذ هوا و بخصوص اکسیژن در لایه‎های عمیق‎تر آب می‎شود.

او اظهار داشت: در برنامه مدیریت شناگاه‎ها که با وزارت کشور همکاری داشتیم، سواحلی که از نظر میکروبی آلوده بودند مشخص و طرح بازبینی شناگاه‎ها ارائه شد، که بر اساس آن شناگاه‎های پاک با پرچم آبی و شناگاه‎های آلوده با پرچم زرد مشخص شدند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.