درخواست پایانهداران از سازمان بنادر برای تغییر مدل سرمایهگذاری
تیننیوز| دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با اشاره به شیوه سرمایه گذاری در بنادر ایران گفت: این نوع سرمایهگذاری به ضرر اپراتورهای بندری تمام میشود، بنابراین درخواست میشود سازمان بنادر این شیوه را تغییر دهد.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران در خصوص انتظار پایانهداران از سازمان بنادر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اپراتورهای بندری توقع دارند که سازمان بنادر بیش از پیش از منافع این شرکتها حمایت کند.
محسن صادقی فر،در خصوص شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: اکنون کشور در شرایطی است که واردات کالا حجم مناسبی ندارد و انتظار ورود کالا به کشور برآورده نشده است. به طوری که در حال حاضر، حدود یک میلیون و 700 هزار کانتینر کالا به کشور کالا وارد میشود در صورتی که این عدد در سال 90، حدود دو میلیون و 800 هزار کانتینر بود. در واقع، در چند سال اخیر، هم به خاطر تحریم و هم مسائل اقتصادی دیگر، روند واردات کند شده است.
وی افزود: البته امسال ورود کانتینر به کشور درصد کمی رشد کرده است ولی هزینه سرمایهگذاران را پوشش نمیدهد چون سرمایهگذاران براساس یک مدل اقتصادی سرمایهگذاری کردهاند و کشور ما هم اجازه نمیدهد که شرکتی که میزان بارش کم شده است، نیروی انسانی خود را کم کند.
مدیرعامل شرکت پایانه کانتینری بندرعباس آریا خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ترمینال اپراتورها این است که هزینههای پرسنلی سال به سال بالاتر میرود و هر سال حدود 14 درصد حقوق کارمندان افزایش مییابد.
او با تاکید بر اینکه اجازه افزایش تعرفههای بندری در بخشهای مختلف مانند TACداده نمیشود، در حالی که افزایش بخشهای هزینهای طاقتفرسا شده است، گفت: در بنادر هزینههای انرژی، زیرساخت، قطعات یدکی و ... دائما در حال رشد است. همه شرکتها این افزایش قیمتها را در مطالعات امکانسنجی خود در نظر داشتند ولی روند صعود ورود کالا را هم دیده بودند و اگر بار به اندازه کافی وارد نشود، ضرر بزرگی را متحمل خواهند شد.
وی افزود: به هر حال، به نظر میرسد در این زمینه سازمان باید بیشتر به بخش خصوصی توجه داشته باشد و در سیاست گذاری های خود مراقب آنها باشد.
صادقیفر با بیان اینکه شرکتهایی را در بنادر شمالی سراغ دارد که به شدت ضررده هستند، خاطرنشان کرد: این شرکتها ترمینالهای بنادر را با حدود 400 پرسنل در اختیار دارند اما به عنوان ترمینال اپراتور با هزینههای زیاد، درآمد قابل توجهی ندارند.
وی اضافه کرد: زمانی بندر انزلی چند میلیون TEU کانتینر واردات کالا داشته است، در حالی که در سال گذشته، در کل بنادر شمالی کشور به آن میزان نرسید .
دبیر انجمن پایانهداران با یادآوری افزایش هزینه نیروی انسانی، تجهیزات، تعمیرات و خرید قطعات یدکی و قیمت سوخت، تصریح کرد: در کل هزینهها روند صعودی داشته و درآمدی اگر بوده است، کفاف هزینهها را نداده است.
او با تایید ورود سرمایه گذار به بخشهای سرمایهگذاری در بنادر، یادآور شد: مثلا در بندر امیرآباد سرمایه گذاران زمینهای متعددی را در اختیار خود می گیرند و با احداث انبار اختصاصی بار خود را در محوطه انبار خود نگه میدارند در صورتی که با این کار عملا بار ترمینالی که کارش خدماترسانی به عموم است کم میشود و به محوطه یا انبار اختصاصی سرمایهگذار میرود.
وی افزود: این نوع سرمایه گذاری، برای اپراتوری که در بندر کار میکند به نوعی ضرر است. سازمان باید توجه داشته باشد که این روندهای سرمایهگذاری که از آن استقبال میشود و هر کس میخواهد محوطه بندری خود را داشته باشد، برای اپراتور بندری توجیه اقتصادی ندارد.
صادقیفر با بیان اینکه کار ترمینال اپراتور شامل بخش تخلیه و بارگیری از کشتی، انتقال به محوطه و نگهداری در محوطه خود می شود، گفت: سازمان باید نوع قراردادها را تغییر بدهد، مثلا اپراتورهای بندری فقط کار تخلیه و بارگیری از کشتی را بگیرند و دیگر زمین برای نگهداری نداشته باشند.
دبیر انجمن پایانه داران ادامه داد: شاید بهتر باشد همه زمینها را به بخشهای خصوصی به عنوان سرمایهگذار بدهند نه به عنوان ترمینال اپراتور چون این دو در کنار هم مشکل ساز می شودو برخورد سازمان با هر کدام به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی یا به عنوان اپراتور بندری متفاوت است.
وی افزود:اکنون در بندر انزلی سه اپراتور و در بندر امیرآباد دو اپراتور حضور دارند. وجود سرمایهگذار و اپراتور بندری یک مقدار با همدیگر همخوانی ندارند و رونق یکی باعث ضرر دیگری میشود.در حالی که باید شرایطی طوری تنظیم شود کهبرای هر دو طرف سود داشته باشد
مدیرعامل شرکت بکت با بیان اینکهسازمان بنادر باید سیاستگذاری جدیدی انجام دهد تا از شرایط فعلی خارج شویم، گفت: از سال های قبل در این زمینه احساس خطر می کردیم البته برای خود سازمان بنادر چندان تفاوتی ندارد چون هزینه اش را از سرمایه گذار یا اپراتور میگیرد که این مساله در درآمد شرکت ها بسیار تاثیرگذار است.
صادقی فر در خصوص علت کاهش واردات به کشور خاطرنشان کرد: بر طبق آمارها، سالهایی که در قیمت نفت کاهش داشتیم، واردات کالا هم کاهش داشته است. در واقع، واردات دقیقا متاثر از قیمت نفت است چون عمده درآمد ما نفت است.
او با تاکید بر اینکه رکود اقتصادی ایران صد درصد به مباحث اقتصاد جهانی برنمیگردد، گفت: پس از برجام انتظار میرفت شرایط بهتری داشته باشیم، ولی متاسفانه مصادف شد با کاهش قیمت نفت که بسیار پایین آمده است. دلیل دیگر هم بیثبات اقتصاد جهانی است و اکثر خطوط کشتیرانی در موقعیت مناسبی قرار ندارند و کرایه حمل هم کاهش فراوانی داشته است.