علاقه مندی قزاقستان به توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران
تین نیوز | چهارمین نشست کمیته مشترک همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان در حالی در تهران و در سازمان بنادر و دریانوردی شروع به کار کرده که «مذاکره برای ایجاد شرایط یکسان برای کشتیها در بنادر دو طرف»، «رفع مشکل تأخیر در نوبت پهلوگیری در بندر آکتائو» و «پرداختن به برخورد نامتعارف نیروی نظامی قزاقستان با خدمه کشتیهای ایران به هنگام بازرسی کشتی» از جمله مهمترین دستورکارهای این نشست دوروزه قلمداد میشود.
جلیل اسلامی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر، با بیان اینکه «اجلاس چهارم همکاریهای بندری و دریایی ایران و قزاقستان به دنبال توسعه همکاریهای بندری و دریایی و افزایش روابط تجاری بین د کشور و توسعه زمینههای آموزشی و فنی است»، از علاقه مندی طرف قزاق و مسؤولان بندر آکتائو جهت افزایش تعاملات و روابط تجاری به بیش از 25 درصد عملکرد فعلی خبر داد.
در این نشست که مدیران بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد نیز حضور داشتند، تازه ترین اقدامات توسعه ای و امکانات و تجهیزات این بنادر و همچنین ظرفیتهای عملیاتی بنادر شمال ایران برای طرف قزاقستان تشریح شد.
میخایل یوریویچ، رئیس شرکت سهامی بندر بینالمللی تجاری دریایی آکتائو، نیز ضمن اعلام علاقه مندی مسئولان دولتی و شرکتهای فعال حمل و نقل دریایی کشور قزاقستان به توسعه روابط تجاری و بندری بین دو کشور، گفت: در حال حاضر بندر آکتائو قابلیت تخلیه و بارگیری 5/17 میلیون کالا را دارد که 12 میلیون تن آن کالاهای نفتی و بقیه کالاهای خشک از جمله غلات است.
رئیس بندر آکتائو با بیان اینکه «این بندر قابلیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن غلات را دارد»، از آغاز اجرای فاز اول توسعه بندر آکتائو با مشارکت یک شرکت ترکیه ای خبر داد و گفت: در فاز اول توسعه بندر آکتائو، 3 پست اسکله برای کالاهای خشک و احداث ترمینال غلات به ظرفیت 1 میلیون تن در دست انجام است.
وی با بیان اینکه «با اتمام فاز اول توسعه بندر، به ظرفیت آکتائو 5/1 میلیون تن افزوده میشود»، خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از صادرات قزاقستان توسط بنادر ایران انجام میشود. به طوری که 85 درصد کالاهای خشک از جمله آهن آلات و چوب از طریق بندر آکتائو به بنادر ایران ارسال میشود.
یوریویچ با تأکید بر اینکه «بعنوان نمایندگان بندر آکتائو به دنبال بهبود جریان کالا و افزایش این جریان به بیش از 25 درصد تعاملات تجاری فعلی با ایران هستیم»، از حل و فصل اختلافات و موانع همکاری در نشست چهارم در تهران خبر داد.
بر اساس این گزارش، در نشست تهران درخصوص «هزینههای بندری در بنادر کشور»، «عدم پهلودهی فوری کشتیهای حامل محصولات صادراتی فاسدشدنی و ترانزیت به محض ورود به لنگرگاه بندر آکتائو»، «مشکلات شناورهای ایران در بندر آکتائو» نیز بحث و تبادل و نظر میشود.