آرامش نسبی در صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور
تین نیوز | رئیس اتحادیه مالكان كشتی ایران گفت: تعهد طرف غربی مبنی بر عدم اعمال تحریمهای جدید و همچنین ایجاد امیدواری و فضای مثبت در اقتصاد کشور، در اواخر سال گذشته جو نسبتا آرامی در صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور به وجود آورده است.
محمد حسین داجمر كه در مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه مالكان و انجمن صنفی كارفرمایی مالكان كشتی ایران سخن میگفت، با بیان اینکه «در فاصله برگزاری دو مجمع اخیر اتحادیه، اتفاقهای مهمی برای اقتصاد کشورافتاد که هم عملکرد اتحادیه و هم اعضای آن را تحت تأثیر قرار داد»، افزود: امضای توافقنامه اولیه ایران و گروه 5+1 در ژنو در اوایل آذر ماه سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» هر چند معافیتها و رفع محدودیتهای مستقیم برای صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور را به همراه نداشت، اما نمیتوان هم گفت که دستاوردی نیز برای این صنعت نداشته است.
وی ادامه داد: تعهد طرف غربی مبنی بر عدم اعمال تحریمهای جدید و همچنین ایجاد امیدواری و فضای مثبت در اقتصاد کشور، در اواخر سال گذشته جو نسبتا آرامی در صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور به وجود آورد، در حالیکه این صنعت در طول مدت بیش از شش سال گذشته، در خط مقدم اعمال تحریمهای دولت ایالات متحده و کشورهای همپیمان آن، هر صبحگاه منتظر خبر جدیدی از توطئه چینی طرف غربی بود.
رئیس اتحادیه مالكان كشتی ایران با ابرازامیدواری از اینکه «با رفع هر چه بیشتر محدودیتها، فضای مناسبتری در برابر فعالان دریایی قرار گیرد»، اظهار داشت: این اتحادیه در طول سال گذشته با وجود تحریمها و محدودیتهای بینالمللی و همچنین ادامه معضلات مبتلابه صنعت جهانی کشتیرانی، یعنی مازاد ظرفیت حمل و افزایش هزینهها، توانست برنامههای متعددی را به نتیجه برساند.
وی خاطر نشان کرد: شروع کار دولت یازدهم و تأکید مکرر رئیس محترم جمهور برای لغو همه تحریمها و رسیدن به توافقی تاریخی با غرب، با ذکر این نکته که اعضای این اتحادیه سالیان متمادی است که درصف مقدم شدیدترین و وسیع ترین تحریمهای ناعادلانه آمریکا و همپیمانانش قرار دارند، امیدواریهای دستاندکاران این صنعت را دو چندان کرد تا بیش از پیش به حل و فصل مسایل بینالمللی و بالطبع، گشایشها در صنعت کشتیرانی و دریانوردی کشور دلگرم باشند.
دستاوردهای دوران تحریم، خط قرمز تلقی شوند
داجمر با تأکید بر اینکه «دوره اعمال تحریمهای ناعادلانه، فارغ از دشواریها و معضلات متعاقب، حاوی تجارب گرانبها و درعمل تمرینی سخت در جهت خودکفایی هر چه بیشتر بوده است»، افزود: تحریمها موجب شد تا دستاوردهای ذیقیمتی در بخشهایی حاصل شود که پیش از این ورود به آنها حتی در تصورها نمیگنجید. اما با خواست خداوند و پیروی از منویات مقام معظم رهبری و در سایه رهنمودهای دولت تدبیر و امید و با اتکا به سرمایههای انسانی متخصص و متعهد و دریانوردان شجاع دل، شرایط مدیریت شده و حتی پیشرفتهای عظیمی نیز حاصل شد و انتظار میرود دستاوردهای این دوران، بویژه در
بخشهای بیمه دریایی و مؤسسات ردهبندی، نه تنها به مثابه خط قرمز تقلی شوند که حتی با رفع کامل محدودیتها نیز عبور از آنها ممکن نشود، بلکه با اطمینان و اتکای هر چه بیشتر به پتانسیلهای داخلی شاهد باروری هر چه بیشتر آنها در عرصه بینالمللی نیز باشیم.
رئیس اتحادیه مالكان كشتی ایران با اشاره به اینکه «در حال حاضر اتحادیه و انجمن با دارا بودن 97 عضو حقیقی و حقوقی و دارا بودن 800 فروند کشتی با ظرفیت 8 میلیون تن ناخالص (GT) نهمین سال تأسیس اش را پشت سر میگذارد»، گفت: این ناوگان تجاری بزرگ با امکانات وسیع خود در آبهای داخلی و بینالمللی، بین بنادر ایران و سایر کشورها در حال تردد بوده و تبادل کالا، مسافر و سایر خدمات فراساحلی را عهده داراست.
فدراسیون دریایی کشور تأسیس میشود
داجمر سپس به فعالیتهای انجام شده طی سال گذشته اتحادیه مالكان كشتی و انجمن صنفی كارفرمایی اشاره كرد افزود: اتحادیه در دوره اخیر تلاش بیشتری را برای ایجاد جایگاه مناسبتتر برای نمایندگان صنف در تصمیم گیریهای تخصصی بخش دریایی و کشتیرانی به کار گرفت و از جمله از طریق رایزنی با نهادهای مدنی همسو، مقدمات تأسیس فدراسیون دریایی کشور را فراهم آورد.
وی خطاب به اعضاء اتحادیه مالكان كشتی ایران گفت: این طرح که با انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و انجمن پایانه داران و 6 انجمن دیگراز جمله: انجمنهای علوم و فنون دریایی، اقیانوس شناسی، توسعه دریا محور، مهندسی دریایی ایران، دریانوردان تجاری ایران و مهندسی سواحل و سازههای دریایی ایران هماهنگ شده؛ اکنون در مرحله بحث و تصمیم گیری نهایی از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معدن و کشاورزی است که میتواند هویت جدیدی را به صنف داده و نهادهای دولتی را متقاعد کند که در سیاستگذاریهای این بخش التفات بیشتری به دیدگاههای کارشناسی اتحادیه و سایر انجمنهای دریایی داشته باشند.
رئیس اتحادیه مالكان كشتی ایران در خصوص تأسیس این فدراسیون گفت: مجموعه متحد و یکپارچه تحت عنوان فدراسیون دریایی هم از نظر معنوی و هم اجرایی دارای قدرت بیشتری است و در نتیجه میتواند به نمایندگی فعالین دریایی از قدرت عمل بیشتری برخوردار باشد و منویات اتحادیه را از راههای مناسبتری به نتیجه برساند.
توافق با تأمین اجتماعی برای معافیت حق بیمه دریافتی خدمات دریایی
وی همچنین از توافق با سازمان تأمین اجتماعی در خصوص معافیت حق بیمه دریافتی برای قراردادهای خدماتی دریایی« اجاره کشتی به همراه خدمه» خبر داد و افزود: تداوم همکاری با پلیس مهاجرت و گذرنامه نداجا به منظور ساماندهی و تسهیل و سرعت عمل در روادید دریانوردان خارجی به خصوص شرکتها و مالکان شناورها، تداوم همکاری با بیمه البرز به منظور تحت پوشش قرار دادن بدنه و ماشین آلات شناورهای عضو اتحادیه با قیمتهای مناسب و حداقل فرانشیز، تداوم سوخت رسانی در لنگرگاه بندرعباس و تمدید تفاهمنامه با شرکت دنج سفر کیش و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران جهت رفع مشکل مالکان
شناورها و تحویل سوخت به میزان تقریبی 68 هزار تن به شناورهای متقاضی در لنگرگاه از اقدامات این اتحادیه طی سال اخیر بوده است.
داجمر گفت: همچنین اتحادیه و انجمن با توجه به اخذ مجوز به منظور تشکیل شورای حل اختلاف دریایی با اختیارات حاصل از ماده یک، قانون شوراهای حل اختلاف در قوه قضاییه در حال حاضر با داشتن دبیر و چهار نفر اعضاء اصلی و علیالبدل آمادگی داوری و حل اختلافات فی مابین و یا با صاحبان کالا و سایر ارگانها را داراست و دبیرخانه اتحادیه بعنوان مرجع فعالیت در زمینه رسیدگی به اختلافات دریایی تعیین شده است .
اهم برنامههای سال آتی اتحادیه مالکان کشتی ایران
وی در پایان به اهم برنامههای سال آتی این نهاد اشاره کرد و گفت: پیگیری دریافت تسهیلات مالی از وجوه اداره شده، صندوق صنایع دریایی و سرمایه گذاران خارجی به اعضاء در خصوص ساخت شناور وتعمیرات اساسی آن، جایگزینی مالیات برتناژ به جای مالیات بر درآمد، کاهش تعرفههای بندری برای شناورهای ایرانی و به نتیجه رسانده تأسیس فدراسیون دریایی را از اهم برنامههای سال آتی این اتحادیه است.