گره های کور کشتی سازی را باز کنید
تین نیوز | مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: گرههای کاری این مجتمع کشتیسازی با کشتیرانیهای کشور بویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال باز شدن است.
حمید رضاییان اصل که درباره اظهارات اخیر محمدحسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، توضیح داد: ایزوایکو کشتیهای کانتینربر اول و دوم را به کشتیرانی تحویل داده و کشتی سوم در مرز پیشرفت 92 درصد قرار دارد.
وی با اعلام اینکه «کشتیرانی جمهوری اسلامی برای تکمیل کشتی سوم منابع جدیدی را از محل مطالبات قبلی ایزوایکو اختصاص داده است»، ابراز امیدواری کرد با تحویل کشتیها، ضمانتنامههای بانکی ایزوایکو که در سالهای گذشته به اجرا گذاشته شده، آزاد شود.
مدیرعامل ایزوایکو همچنین با اشاره به امضای قرارداد 15 ساله مشارکت با کشتیرانی جمهوری اسلامی در بخش تعمیرات کشتی گفت: با امضای این قرارداد، همکاریهای دو طرف توسعه خواهد یافت.
وی درباره اظهارات داجمر که گفته بود: «برای ساخت کشتیهای بزرگ در داخل مزیت نداریم» و انتقادهای وی درباره تأخیر طولانی در تحویل کشتیهای کانتینربر از سوی ایزوایکو، گفت: من نمیخواهم بگویم حرف آقای داجمر اشتباه است؛ اما این نکته هم وجود دارد که 10 سال قبل در حالیکه هنوز ساختار فنی کشتیسازیهای ما رشد نکرده بود، کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش شناورهایی را به ایزوایکو سفارش دادند که در نوع خود، سخت و پیچیده بود.
رضاییان اصل با بیان اینکه «الآن دانش ساخت کشتی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور رسوب کرده است»، تصریح کرد: فضای کارخانجات کشتیسازی هم از رخوت و سستی درآمده و بدنه تخصصی ما فعال، پویا و امیدوار است.
مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه «این مجتمع در دو سال گذشته همه شناورهای مورد تعهد خود را تحویل داده است»، افزود: تنها مسأله ما مربوط به سفارشهای شرکت ملی نفتکش است که اجرای آن به دلایل مالی گره خورده است.
وی با درخواست کمک از کشتیرانی جمهوری اسلامی برای همکاری جهت آزاد شدن ضمانتنامههای بانکی تأکید کرد: با این اقدام، گرههای کور بخش کشتیسازی باز خواهد شد.
این کشتیساز یادآور شد: کشتی کانتینربر ایران شهرکرد که سال گذشته تحویل شد؛ 11 ماه است در حال فعالیت در دریاست و همین امر، نشانه توانمندی صنعت کشتیسازی کشور در بخش ساخت کشتیهای بزرگ است.
وی درباره اخباری که از احیای سفارشهای کشتیرانی برای ساخت کشتیهای جدید در کره و یا خرید کشتیهای 9000 کانتینری در روزهای اخیر منتشر شده؛ نیز گفت: ما وقتی از سفارش ساخت کشتی به خارج انتقاد میکنیم، باید واقعبینانه نگاه کنیم و وضعیت کشتیرانیها را هم ببینیم.
رضاییان اصل با بیان اینکه «آقای داجمر مدیرعامل یک بنگاه تجاری و دارای نگاهی منطقی و حرفهای در سطح بینالمللی است»، افزود: وقتی مجموعهای مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی میبیند در داخل فاینانسورهای قوی حضور ندارند و سیستم بانکی از ساخت کشتی حمایت نمیکند و در مقابل، کشتیسازان چین و کره تا 90 درصد ارزش کشتی را تسهیلات میدهند؛ طبیعی است که سفارشهای خود را به آنها دهند.
وی با تأکید بر اینکه «هم به کشتیسازان و هم به مشتریان آنها باید کمک شود»، گفت: بخشهای مختلف صنعت دریایی مانند دانههای یک تسبیح با هم مرتبط هستند.
این کشتیساز تأکید کرد: اگر حمایتهای مالی و بانکی برای سفارش ساخت کشتی در داخل وجود داشت و باز هم کارفرمایان سراغ خارجیها رفتند؛ آنگاه باید از عملکرد آنها انتقاد کرد.
مدیرعامل ایزوایکو در ادامه این گفتوگو درباره سفر هفته گذشته رییسجمهور به بندرعباس و دلیل عدم بازدید از این مجتمع کشتیسازی گفت: بازدید از ایزوایکو در برنامههای روز اول سفر رییسجمهور قرار داشت، اما به دلیل ترافیک کارها در بندر شهیدرجایی و مجتمع فولاد و چندین سخنرانی، این امر ممکن نشد.
وی با بیان اینکه «مشکلات مجموعه کشتیسازی را به رییسجمهور منتقل کردیم»، افزود: گزارشهایی هم درباره مسایل مالی و حقوقی ایزوایکو به خانم دکتر الهام امینزاده، معاون حقوقی، و دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییسجمهور، ارائه دادیم.
رضاییان اصل همچنین با اشاره به اظهارات رییسجمهور در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: ایشان در این جلسه تأکید کردند قدمهای خوبی در بخش کشتیسازی برداشته شده که باید آن را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه «نگاه دولت یازدهم به حوزه صنعت و اقتصاد دریامحور است»، به بازدید هفته گذشته محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ایزوایکو اشاره کرد و گفت: آقای نعمتزاده وزیری کاملا حرفهای، باتجربه و آگاه به ریزترین مسایل صنعت هستند و طبعا با حضور ایشان، انتظار حمایت جدیتر این وزارتخانه از صنایع دریایی را داریم.
مدیرعامل ایزوایکو اختصاص اعتبار برای پروژههای نیمهتمام ساخت کشتی و حوضچه بزرگ بندرعباس را از خواستههای این شرکت از دولت اعلام کرد و افزود: درخواست دیگر ما این است که شناورهای کانتینربر 102 و 103 که قرارداد آنها فسخ شده بود، احیاء و بودجه ساخت آنها اختصاص یابد.
وی با اشاره به اشتغالزایی پروژههای ساخت کشتی و نیاز کشور به شناورهای کانتینربر گفت: ساخت شناوری در ابعاد ایران شهرکرد میتواند برای 500 تا 600 نفر به مدت 18 تا 24 ماه اشتغال مستقیم ایجاد کند. بدین ترتیب، احیای سفارشهای فسخشده هم اشتغالزایی در بر دارد و هم تعهدات بر زمین مانده کشتیسازان را عملی خواهد کرد.