بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

دولتی بودن عمده مصرف‏ کنندگان مشکل اصلی صنعت دریایی است

دولتی بودن عمده مصرف‏ کنندگان مشکل اصلی صنعت دریایی است

تین نیوز | محمد بنایی، عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، معتقد است: معضل و مشکل صنعت دریایی کشور این است که عمده مصرف کنندگان این خدمات، دولتی‏ها هستند.
 
وی توضیح داد: تجربه نشان داده در صورتی که شرایط سیاسی کشور اجازه دهد مصرف کنندگان دولتی صنایع دریایی ‏ترجیح می‏دهند نیازهای خود را از خارج از کشور تهیه کنند و این امر را می‏توانند با توجه به بهتر بودن کیفیت، زمانبندی و قیمت تمام‏شده اجناس و خدمات خارج کشور کاملا توجیه کنند؛ مگر اینکه در برنامه‏ های توسعه کشور پیش‏ بینی‏ های لازم در جهت اصلاح قیمت دلار صورت گیرد یا با ممانعت از ورود این نوع کالاها و خدمات از خارج، بهای تمام ‏شده بالای آن در داخل پرداخت شود.

به عبارت دیگر، به جای پرداخت سوبسید به اجناس خارجی با پایین  نگهداشتن قیمت دلار این سوبسید به صنعت کشور داده شود. در صورتی که الان برعکس است، با صنعت قرارداد دلاری می‏بندیم و دلارآن را به قیمت دلار داخلی که وجود خارجی ندارد، پرداخت می‏کنیم. بنابراین، سرانجام صنعت معلوم است که به کجا می‏رود.
 
بنایی در ادامه با بیان اینکه «مشکلات صنایع دریایی جدا از مشکلات صنعتی کشور نیست»، این مشکلات را بدین شکل تشریح کرد:
 
1- شاید بزرگترین معضل صنعت و اقتصاد کشور پول نفتی است که دولت‏ها بدون دغدغه بدست می‏آورند که آنها را بی‏نیاز از پرداختن به مشکلات صنعت، اشتغال و اقتصاد بدون نفت می‏کند و سعی می‏کنند هر جا مشکلی پیش آید با پول نفت، مسکنی را به بدنه کشور تزریق کنند که در کوتاه مدت موجب تسکین درد می‏شود، ولی عوارض آن سال‏ها بجا می‏ماند، که نشانه آخرین تزریق، تورم 40درصد در سال‏های اخیر است و از همه بدتر توزیع پول یارانه در مقابل تلاش و کار صفر است و فرهنگی که این توزیع پول در جامعه بوجود می‏آورد، تا قرنها می‏تواند کشور را فلج کند، مهم نیست که شما چقدر پول توزیع می‏کنید، مهم اینست که جامعه می‏پذیرد پولی را دریافت کند که در قبال آن کاری را انجام نداده است. در صورتی که مستحق‏ترین انسان‏ها برای چنین کمکی بیماران و یا ازکارافتادگان هستند که متأسفانه چیزی برای کمک به آنها باقی نمی‏ماند درس تاریخ به ما این است که موفق‏ترین ملت‏ها با تلاش و کار به جایی رسیده است نه با پول بادآورده که به نسل‏های آینده نیز تعلق دارد.
 
2- صنعت ما حالت شترگاوپلنگ را دارد، به هیچ‏یک از اقتصادهای موفق دنیا شباهت ندارد. در هر برهه‏ای از جایی کپی‏برداری شده است، اقتصاد ما زنجیره‏ای است به هم بافته شده از شکل‏های اقتصادی مختلف که هر یک از آنها در دنیا امتحان شده است و می‏شود. شکل دولتی، تعاونی، آزاد. شکل تعاونی که بعد از انقلاب سعی در آزمایش آن داشتیم که چندان موفق عمل نکرد، چون تعاونی بود که سیاستمداران می‏خواستند با تزریق پول‏های دولتی آن را درست کنند، جدیدا بازار آزاد را امتحان کردیم که در مقابل اقتصاد دولتی و شبه‏دولتی نتوانست دوام بیاورد، خلاصه اینکه اگر زنجیر اقتصاد کشور را بکشیم از محل بخش خصوصی آن پاره می‏شود چرا که در بخش‏های دیگر آن به دولت و پول نفت وصل هستند و هنوز می‏توانند تا نفت هست ادامه حیات بدهند و پول نفت را ببلعند. بنابراین، بخش خصوصی بصورت رقابتی هیچ شانسی برای عرض اندام ندارد، مخصوصا وقتی می‏توان همه چیز را با دلار ارزان از خارج خرید.
 
3- تجربه سال‏های اخیر نشان داد که تمامی اهرم‏های اقتصادی کشور در دست نفت است و چگونه در عرض کمتر از یک سال قیمت دلار به سه برابر می‏رسد وقتی که دوباره دولت‏ها فرصت پیدا می‏کنند از واقعی شدن قیمت دلار جلوگیری کنند دوباره صنعت کشور به کما می‏رود، هر چقدر دولت‏ها تلاش کنند قیمت دلار را پایین نگهدارند عملا کمک می‏کنند به ورود کالاهای خارجی به عبارتی ما سوبسید را به جای کالای داخلی به کالاهای خارجی پرداخت می‏کنیم در سال‏های اخیر هر چند تورم در حد 40درصد بوده ولی قیمت دلار پایین‏تر آمده است، یعنی تا حدود 100درصد ما به کالای خارجی سوبسید می‏دهیم بنابراین تولید و صنعت داخل هیچ شانسی برای عرض اندام ندارد و با هیچ آمپول نمی‏توان آن را درمان کرد الا مسکن مخرب تزریق پول‏های نفت. برای اینکه اقتصاد کشور و رقابت پذیری جهانی آنرا مقایسه کنیم با اقتصادهای رقابت پذیر دنیا بسیار راحت می‏توان به بازار میوه سر زد، قیمت یک کیلو موز از وقتی که وارد کشور شده همیشه حدود یک دلار بوده که از هزاران کیلومتر دورتر وارد کشور می‏شود ولی میوه‏ای که در داخل ما تولید می‏کنیم و شاید از تولید تا مصرف چند کیلومتر بیشتر فاصله ندارد سه تا چهار برابر قیمت موز است.
 
4- مهاجرت تحصیلکرده‏ها و مغزهای کشور بعد از کسب تجربه لازم در داخل کشور که با هزینه آموزش در داخل همراه است بعد از رسیدن به راندمان لازم و قابل قبول به خارج از کشور، و بدتر از همه اینکه این مهاجرت‏ها اکثرا بی‏بازگشت است و هیچ تجربه‏ای از خارج به داخل منتقل نمی‏شود.
 
مدیرعامل اسبق شرکت صدرا درباره عملکرد دولت یازدهم برای رفع این مشکلات گفت: دولت یازدهم تلاش کرده از بی‏نظمی‏های مالی دولت قبلی و چاپ و توزیع پول در جامعه جلوگیری کند که نهایتا می‏تواند تورم را کاهش دهد، ولی منجر به رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه‏های توسعه کشور نخواهد شد؛ مگر اینکه دوباره دلارهای نفتی به اقتصاد کشور تزریق شوند.
 
وی افزود: آنچه که دولت باید انجام دهد تا اقتصاد را سالم کند عبارتند از رفتن به طرف کاهش وابستگی به پول نفت، رقابتی کردن تولید داخلی با اصلاح قیمت دلار حذف سوبسید به نرخ دلار است. تصمیم برای اصلاح نوع کارکرد ساختار اقتصادی کشور عبارت است از جلوگیری از جریان دلارهای نفتی به طرف شرکت‏های دولتی و شبه دولتی و تعاونی و ایجاد میدان رقابتی قابل قبول با استاندارد جهانی برای بخش خصوصی کشور، که با حفظ ساختار فعلی کاری بسیار مشکل است؛ مگر اینکه تجدیدنظری در ساختار اقتصادی کشور صورت گیرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.