◄ تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران محال است
در حالی که مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور گفته که «پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر میرسد» یک فعال حملونقل دریایی با رد این ادعا، معتقد است «تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران، محال است.»
در حالی که مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور گفته که «پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر می رسد» یک فعال حمل ونقل دریایی با رد این ادعا، معتقد است «تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران، محال است.»
به گزارش تین نیوز، رضا محمد علی بیگی در مورد اظهارات اخیر این مقام دولتی در خصوص تولید سوخت کم سولفور بیان کرد: تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران محال است چرا که تولید نفت کوره کم گوگرد نیازمند سرمایه گذاری و خرید تکنولوژی جدید است که وزارت نفت هیچ کدام را در اختیار ندارد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: در ضمن پژوهشگاه صنعت نفت هم نه از نظر علمی امکان این کار را دارد و نه به طور کلی توانایی آن را، بنابراین متولیان بخش بنادر و دریانوردی از گذشته تاکنون باید پاسخ دهند که مسبب این غفلت کیست؟ و چه راهکاری برای این تهدید اندیشیده اند!
به گزارش تین نیوز، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی چهارشنبه گذشته (9مرداد) درباره تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور با تاکید بر این که سازمان بنادر و دریانوردی تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است، به مانا گفت: اکنون چگونگی تولید سوخت کم سولفور داخلی تنها در حوزه اختیارات وزارت نفت است.
علیرضا خجسته با اشاره به آخرین جلسه ای که بین تمام دستگاه های ذیربط درمورد تولید سوخت کم سولفور برگزار شده است، تصریح کرد: در این جلسه که طی روز های اخیر برگزار شد، وظایفی برای تولید این نوع سوخت در داخل بر عهدۀ وزارت نفت قرار داده شد که از جمله می توان به استفاده از توان فنی و علمی پژوهشگاه وزارت نفت در جهت تولید سوخت کم سولفور با روش ترکیب سوخت ها اشاره کرد.
خجسته مأموریت دیگر وزارت نفت را بهره گیری از قابلیت ها و امکانات در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پالایشگاه های مختلف کشور برای تولید سوخت کم سولفور اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دوستان در وزارت نفت باید پاسخگوی کشور باشند که آیا طی پنج ماه باقی مانده به ضرب العجل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برای اجرای قانون سوخت کم سولفور، تولید این سوخت را به مرحله تولید می رسانند یا خیر؟
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که ارزیابی این سازمان از احتمال تحقق تولید این سوخت در داخل کشور چگونه است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مدت هاست که اقدامات عملی خود را در این زمینه انجام داده و جلسات متعددی را با دستگاه های ذیربط برگزار کرده است بنابراین امیدوار هستیم که تولید این نوع سوخت تا زمان مقرر عملیاتی شود.
به گفته خجسته، پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر می رسد.
وی تأکید کرد: به نظر می رسد اگر برنامه ریزی وزارت نفت به خوبی انجام شود حداقل بخشی از نیاز داخلی به سوخت کم سولفور از طریق تولید داخل تأمین خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، خرداد سال گذشته پروین فرشچی معاون دریایی وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفته بود: قانون کاهش سولفور در سوخت شناورهای بین المللی و تا سال 2020 لازم الاجراست و وزارت نفت از زمان تصویب و ابلاغ این قانون در مجلس یعنی از حدود 6 سال قبل نسبت به اجرای آن آگاهی داشته است اما با توجه به محدودیت هایی که عمدتاً ناشی از تحریم ها بوده تاکنون اقدامی در این جهت صورت نداده است.
همه کشتی های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند. بر این اساس سولفور سوخت سنگین کشتی ها با هدف کاهش آلودگی ها زیست محیطی که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یافته و به نیم درصد می رسد.
متاسفانه سازمان بنادر و شرکت های بزرگ کشتیرانی ایرانی سالهاست که در خواب زمستانی به سر می برند! و تاسف بار تر اینکه نهادهای نظارتی در کشور هم این سازمان و شرکت ها را به حال خودشان رها نموده اند.
چقدر خوب بود که تین نظر وزارت نفت و پژوهشگاه را در این زمینه جویا میشد.