بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ حاشیه‌های نامه کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا

نامه دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی کشور به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حاشیه ساز شد.

حاشیه‌های نامه کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا
تین نیوز |

نامه دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کشور به مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حاشیه ساز شد.

به گزارش تین نیوز، در بخشی از نامه علی اصغر جانجانی به غلامحسین دغاغله که تصویر آن از سوی رانندگان و کامیونداران خود مالک در شبکه های اجتماعی منتشر شده، آمده است: ...به دلیل افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور، این کانون با افزایش متناسب نرخ تن کیلومتر مخالفتی نداشته اما شرایط برخی کالاها در استان های مختلف و همچنین تعهداتی که شرکت ها و موسسات متقبل شده اند باید تا پایان قرارداد لحاظ و همچنین اجرای ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی این افزایش موجب توقف بسیاری از محمولات شده است. لذا خواهشمند است با لحاظ نمودن موارد فوق و همچنین روند کاهش نرخ ارز... درخواست رسیدگی و بررسی مجدد فرمایید.

پس از انتشار این نامه رضا تیموری فعال صنف کامیونداران در پاسخ به این اظهارات در پیامی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، نوشت: اولاً هر شرکتی که برای حمل کالا به صاحب کلا تعهد داده است می تواند بدون در نظر گرفتن نرخ کرایه های حمل، با ناوگان ملکی خود به صورت رایگان نسبت به تعهدی که داده اقدام نماید، ولی نه با ناوگان مردم.

وی افزود: دوم این که بیش از 400 هزار راننده و کامیوندار چندین ماه است در این کشور زجه و فریاد می زنند، ناله و عاجزانه درخواست می کنند و با شیوه های مختلف، با گویش های گوناگون، درخواست های حقوقی و قانونی منطقی خود را مطرح می کنند، آیا به گوش شما نرسیده است؟

یکی دیگر از رانندگان خود مالک نیز نوشت: اول این که شرکت حمل و نقلی که ناوگان ندارد نباید قرارداد حمل با صاحب کالا ببندد که بعد تاوانش را راننده و کامیوندار بدهد. در ثانی مصوبه 209 شواری عالی هماهنگی ترابری شفاف و گویا راه را برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، راننده و کامیوندار و شرکت های حمل و نقل  هموار کرده است، باید زودتر از این به فکر چاره بودند.

سید دلاور موسوی نیز شرکت های حمل و نقل را «کاغذ چاپ کن» توصیف و عنوان کرد: اگر شخص بنده تصمیم گیرنده بودم، ... کمیسیون شرکت ها را می آوردم روی ۴ درصد و حق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را  ۱۰ درصد در نظر می گرفتم...

خداداد بکرانی نیز در پیامی در شبکه های اجتماعی در این مورد تاکید کرد: شرکت های حمل و نقل کاغذی که خود روزی برای نابودی سالن های اعلان بار در پایانه های بزرگ و کوچک از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند و سالن های فیزیکی پایانه ها را مخالف منافع خود می دانستند،  پس از اعتراضات خردادماه ۹۷ به یکباره و با چرخش ۱۸۰ درجه ای دلسوز و حامی سالن های اعلان بار شدند.  کسانی که برای نابودی پایانه ها اقدام به شهرک سازی حمل و نقل کردند و حتی با لودر یکی از سالن های اعلان بار پایانه های مهم کشور را با خاک یکسان و در پایانه های بار و مراکز تجمع و توزیع بار رانندگان، اقدام به پیاده کردن پیاده نظام (دلالان بار) خود کرده و با این اقدام موجبات نابودی سالن های اعلان بار پایانه ها را رقم زدند، با چرخشی عجیب و بی سروصدا در اعتراضات به حق صنفی برج سه (خرداد) سال ۹۷ پا به میدان گذاشته و دست به انتشار نامه های دلسوزانه زدند.

وی افزود: اما ماجرا چیست؟خواسته به حق صنفی رانندگان و کامیونداران کشور از اول و سال های قبل از اعتراض صنفی، استقلال و رونق سالن های فیزیکی بار بوده و هست. پس از اعتراضات به حق صنفی با ارائه و پیشنهاد طرح تن-کیلومتر جهت شفاف سازی نرخ کرایه حمل از جانب فعالان صنفی به وزیر راه و شهرسازی  وقت ( عباس آخوندی) ..و برگزاری جلسه شورای عالی ترابری و تصوب این موضوع در نشست 209شورا و اقدام برای اجرایی شدن آن، شرکت های حمل و نقل را به تکاپو انداخت زیرا این طرح در حمل و نقل جاده ای و شفاف سازی در نرخ کرایه، متضاد با منافع شرکت های حمل ونقل بود که تا آن زمان به هر نحوی از این راه در قِبَلِ راننده و کامیوندار و از طرفی صاحبان کالا امرار معاش می کردند. ضمن این که تشکیل کارگروه تن بر کیلومتر و حضور کارشناسان فنی وبازارگاهی موجب می شد با محاسباتی دقیق تر، شفافیت بیشتری به نرخ های کرایه و هزینه های ناوگان وحمل و نقل بدهد به وجود آید.

وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل که سیستم هوشمند سازی و الکترونیکی کردن بارنامه های حمل را منافی با منافع درآمدی خود می دانند و بازارگاه های اینترنتی را دشمن خود قلمداد می کنند، از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کردند ... درنتیجه در تصمیم گیری های خود به وجود سالن های فیزیکی قانع شده و اقدام به نامه نگاری برای وزیر  راه و شهرسازی کنند کردند  و در محقق کردن این خواسته با تمام قوا و نفوذی که داشتند اقدام و زمینه اعتراضات مهرماه سال ۹۷ در حمل ونقل را قم زدند.

یک راننده دیگر نیز تاکید کرد: آیا این نامه نقشه طراحی شده برای دور زدن قانون تن بر کیلومتر و به مخاطره افتادن معیشت رانندگان و کامیونداران کشور است یا اینکه پروژه ای برای ناراضی و عصبانی کردن رانندگان وکامیونداران کشور  در آستانه به روز رسانی نرخ کرایه حمل و اجرای درست طرح تن بر کیلومتر و گذاشتن آن بر روی ریل اصلی است؟

راننده دیگری نیز این درخواست را دهن کجی شرکت های حمل و نقل در خصوص مصوبه قانونی افزایش کرایه حمل دانست و عنوان کرد: گرچه توضیحی لازم نیست و این شرکت های کاغذی ملزم به تمکین در برابر قانون هستند ولی جهت تنویر افکار عمومی لازم است تاکید شود آنالیز قیمت هزینه های تمام شده بر حسب وجه رایج مملکت یعنی تومان بوده و نه دلار. ضمنا طبق اعلام نمایندگان صنف، میانگین سرمایه (قیمت کامیون) در شاخص ۲۴۰ تومانی ۱.۵ میلیارد در نظر گرفته شده است، بنابراین پایین آمدن نرخ دلار حتی تا ۱۲۰۰۰ تومان هم تاثیری در نرخ شاخص نخواهد داشت. لذا بجای فرافکنی و آدرس دهی غلط به خاطر منافع شخصی خود، اجرای قانون را مد نظر داشته باشید. بنا نیست تاوان قرارداهای شما با صاحبان کالا را کامیونداران بدهند. برای حمل با نرخ پایین و یا حتی رایگان صرفاً می توانید از دارایی و ناوگان ملکی خود مایه بگذارید.

علی محمد بهرامیان نیز خاطرنشان کرد: کلمه کارفرمایی در امور حمل و نقل زمانی اطلاق می گردد که صنف شما وسیله حمل کالا، همراه با کارگر مسئول هدایت آن وسیله که راننده نامیده می شود در اختیار داشته باشد و کارفرمایی و اداره آن به عهده شرکت ها باشد و شرکت های حمل و نقل با تکیه بر این امکانات قرارداد منعقد کنند، اگر چنین امری صحیح است نیازی به نامه نگاری نیست شما با همان کامیون ها نسبت به اجرای تعهد خود اقدام کنید و اگر چنین امکاناتی در اختیار ندارید با چه مجوزی ازجانب رانندگان خود مالک قرارداد بستید و فلسفه کلمه کارفرمایی در عنوان صنف چیست؟ مگر شما خود را کارفرمای ما کامیونداران خود راننده نیز می دانید؟

وی افزود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم لازمه ثبت شرکت حمل و نقل در اختیار داشتن تعدادی کامیون مدل بالاست پس با همان ها نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام نمایید و لزومی به این خواهش و تمنا نیست مگر اینکه رسماً اعلام فرمایید به جز چند شرکت حمل و نقل دولتی یا خصولتی، هیچ باربری این قانون (در اختیار داستن ناوگان ملکی) را اجرا نکرده و شما هم چشم بر این خلاف قانونی بسته اید. از کیسه خودتان حاتم بخشی کنید کار به کیسه رانندگان نداشته باشید.

نامهه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی پاسخ

    با سلام
    اقای جانجانی هر کسی تعهدی از طرف دیگران بدون اجازه داده خودش موظف است ان تعهد را انجام دهد .
    دوما این در مصوبه ها امده و به اندازه کافی اطلاع رسانی شده طی این دوسال که نرخ شاخص تن کیلومتر متغیر است وهرچند مدت باید به روز رسانی شود .
    شما مسئولین کانون شرکتهای حمل ونقل خودتان را به خواب زده اید دیگر به خودتان مربوط است تعهدات یک طرفه شما ربطی به کامیونداران خود مالک ندارد .