چشم انداز کریدور میانی و ظرفیت های لجستیکی-ترانزیتی مناطق آزاد و ویژه تجاری-اقتصادی نوار شمالی ایران
تحـت تأثیـر پویایی هـای ژئوپلیتیکـی در اورآسـیای مرکـزی، »کریـدور میانـی« موسـوم بـه »مسـیر حمـل و نقــل بین المللــی ترانس-خــزر« به طــور فزآینــدهای در کانــون معــادالت ترانزیتی-لجســتیکی مســیرهای شـرق بـه غـرب قـرار گرفتـه اسـت.
مرکز پژوهشهای اتاق تهران گزارشی با عنوان "چشم انداز کریدور میانی و ظرفیت های لجستیکی-ترانزیتی مناطق آزاد و ویژه تجاری-اقتصادی نوار شمالی ایران" مهرماه 1403 منتشر کرد.
چکیده مدیریتی
تحـت تأثیـر پویایی هـای ژئوپلیتیکـی در اورآسـیای مرکـزی، »کریـدور میانـی« موسـوم بـه »مسـیر حمـل و نقــل بین المللــی ترانس-خــزر« به طــور فزآینــدهای در کانــون معــادالت ترانزیتی-لجســتیکی مســیرهای شـرق بـه غـرب قـرار گرفتـه اسـت.
ایـن کریـدور ترکیبـی، چیـن و قزاقسـتان را از طریـق مسـیرهای ریلـی و دریایـی بـا عبـور از دریـای خـزر بـه آذربایجـان و گرجسـتان متصـل میکنـد و سـپس از طریـق مسـیرهای ریلـی یـا دریایـی ) دریـای سـیاه( از مسـیر ترکیـه بهسـمت اروپـا تـداوم می یابـد.
ظرفیـت اسـمی ترانزیـت بـار در کریـدور میانـی 6 میلیـون تـن و ظرفیـت عملیاتـی آن حـدود 2 میلیـون تـن در سـال اسـت. برآوردهـا نشـان می دهـد کـه حمـل و نقـل بـار از طریـق کریـدور میانـی از مسـیر دریـای خـزر تـا سـال 2030 بـه بیـش از 11 میلیـون تـن برسـد.
در میـان متغیرهـای مختلـف و به رغـم محدودیت هـای فنـی و زیرسـاختی، جنـگ اوکرایـن چشـم انداز جدیـدی را بـرای کریـدور میانـی به عنـوان یـک کریـدور جایگزیـن بـرای تنـوع بخشـیدن بـه مسـیرهای حمـل و نقلـی بیـن آسـیا و اروپـا به منظـور ایجـاد انعطاف پذیـری ژئواکونومیکـی و کاهـش وابسـتگی بـه کریدورهـای عبـوری از روسـیه به وجـود آورده اسـت.
برآوردهـا نشـان میدهـد کـه کریـدور میانـی نسـبت بـه کریـدور شـمالی ) از مسـیر روسـیه ( و کریـدور جنوبـی )از مسـیر ایـران ( بهتدریـج بـه گزینـه اصلـی مسـیر تزانزیتـی بیـن آسـیا و اروپـا تبدیـل خواهـد شـد.
جهت مطالعه متن کامل گزارش بر روی لینک زیر کلیک نمایید.