بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
در گفتگوی تین نیوز با دکتر پرویز باورصاد عنوان شد:

◄ رشته های دریایی در آموزش عالی مورد بی مهری قرار دارند

دکتر پرویز باورصاد، استاد دانشگاه و متخصص ترانزیت دریایی با تاکید بر اینکه رشته های علوم و فنون دریایی در کشور مورد بی مهری قرار دارند گفت: بخشی نگری سازمان ها و دستگاه های متولی حمل ونقل دریایی منجر به عدم نظام مندی و وحدت آموزشی در این صنعت شده است و انسجام و قاعده مندی لازم برای توسعه آموزش دریایی کشور در جهت تحقق توسعه دریامحور وجود ندارد.

رشته های دریایی در آموزش عالی مورد بی مهری قرار دارند
تین نیوز

دکتر پرویز باورصاد، استاد دانشگاه و متخصص ترانزیت دریایی با تاکید بر اینکه رشته های علوم و فنون دریایی در کشور مورد بی مهری قرار دارند گفت: بخشی نگری سازمان ها و دستگاه های متولی حمل ونقل دریایی منجر به عدم نظام مندی و وحدت آموزشی در این صنعت شده است و انسجام و قاعده مندی لازم برای توسعه آموزش دریایی کشور در جهت تحقق توسعه دریامحور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، آموزش و توسعه منابع انسانی یکی از سیاست های کلی توسعه دریا محور به شمار می رود. در بند ۶ سیاست های اجرایی توسعه اقتصاد دریامحور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده آمده است: تأمین و ارتقای سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی.

دکتر پرویز باورصاد، استاد دانشگاه و دکترای تخصصی ترانزیت دریایی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز  با تاکید بر اهمیت این سیاست توسعه دریامحور «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری دریایی» را یکی از ارکان مهم تحقق توسعه دریا محور بر می شمرد.

وی در این باره توضیح داد: «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری دریایی» که هر نه طبقه دیگر را در برمی گیرد. در این راستا برنامه های وزارت علوم در حوزه آموزش دریا از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است؛ اهم هایی از جمله اینکه  چقدر در حوزه آموزش دریایی موفق عمل کرده و در سطح دانشگاهی چقدر رشته ایجاد کرده ایم؛ چقدر بروز هستیم و اینکه چقدر بر روی کارهای پژوهشی سرمایه گذاری کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

70 درصد اقتصاد دریا دانش بنیان و نوظهور است

پاشنه آشیل توسعه دریامحور «اطلاعات آماری» است

دانشگاه محور توسعه است و باید بسترسازی های توسعه علمی، پژوهشی و فناوری و تحقیقاتی دریا در دانشگاه تعریف شود.

این استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی درباره جایگاه و اهمیت «آموزش» در توسعه اقتصاد دریامحور عنوان کرد: آموزش عالی دریایی یکی از لازمه های مهم تحقق اقتصاددریامحور به شمار می رود مسئله بسیار مهمی که قبل از انقلاب بدان پرداخته نشده بود و هم اکنون علی رغم تلاش های بسیار طی ده های اخیر با ایجاد چندین رشته در بستر آموزش عالی کشور  و در سطح دانشگاهی اما متاسفانه حمایت چندانی صورت نگرفته چنانچه شاهد انحلال برخی از رشته های تحصیلی مرتبط در چند سال اخیر بوده ایم.

انسجام آموزشی وجود ندارد

باورصاد با تاکدی بر اینکه آموزش سیستماتیک نیست، افزود: متاسفانه در امر آموزش با معضل بخشی نگری سازمان ها و دستگاه های دست اندرکار حمل ونقل دریایی رو به رو هستیم. از جمله این موارد اقدام اخیر سازمان بنادر در جهت راه اندازی دانشکده اختصاصی دریایی و بندری با همکاری دانشگاه تهران برای ایجاد رشته های بندر و کشتیرانی است در حالی که این رشته ها سی سال گذشته در وزارت علوم ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه متذکر شد: آموزش در بخش حمل ونقل دریایی چارچوب های لازم را ندارد؛ چرا که از یک سو وزارت علوم و دانشگاه ها هماهنگ و همگام با یکدیگر عمل نمی کنند و از سوی دیگر  ادارات و سازمان های دولتی دیگر نیز دانشگاه محور نیستند. متاسفانه انسجام و استراتژیک لازم میان این دست اندرکاران و متولیان امر در حوزه آموزش دریایی وجود ندارد. جای تاسف دارد که در زمینه آموزش  شاهد تصمیمات هیجانی از سوی متولیان امر حمل ونقل دریایی هستیم.

پرویز باورصاد
دکتر پرویز باورصاد، استاد دانشگاه و متخصص ترانزیت دریایی

بی توجهی متولیان امر آموزش به رشته های علوم و فنون دریایی

رئیس پیشین دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با تاکید بر اینکه رشته های علوم دریایی در سطح آموزش عالی مورد بی مهری مسئولان و متولیان امر آموزش قرار دارد، گفت: با همت و همیاری دست اندکاران علمی کشور چندین رشته تخصصی دریایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ایجاد شده که متاسفانه مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته و منحل شده اند.

وی در این باره ادامه داد: رشته بندر و کشتیرانی، گمرک دریایی و مناطق ویژه دریایی  تحت عنوان یک رشته در مقطع کارشناسی با سه گرایش راه اندازی شده است که پس از گذشت چند سال شاهد انحلال آن بودیم و به این ترتیب مهمترین رشته کارشناسی دریایی در سطح دانشگاهی کشور از میان رفت. در سطح تحصیلات تکمیلی سه رشته دیگر در مقطع کارشناسی ارشد با هدف رشد و توسعه صنعت دریایی کشور ایجاد شد که تکمیل کننده رشته های کارشناسی بودند اما متاسفانه منحل شدند.

باورصاد در پایان یادآور شد: وزارت علوم نیز که وزارتخانه ای عریض و طویل در زمینه آموزش عالی به شمار می رود به رشته های دریایی کمترین توجه را تاکنون داشته است. آنچنان که هم اینک در کشور  دکترای حمل ونقل دریایی نداریم در حالیکه در دنیا در مباحث بین رشته ای در حوزه دریا رشته های متنوعی ایجاد شده و در حال تدریس است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.