◄ یک راهکار کم هزینه برای افزایش جذابیت حملونقل ریلی
افزایش بهرهوری ناوگان و خطوط ریلی موجب افزایش علاقه دولتمردان به توسعه و ترویج حمل و نقل ریلی و افزایش جذابیت راهآهن برای سرمایهگذاران غیردولتی خواهد شد.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است «افزایش بهرهوری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است».
به گزارش تین نیوز، چندی پیش، محمدجواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل، در بخشی از یادداشتی که با عنوان «معضل لکوموتیو ایرانی کمبود نیست، کمکاری است» عنوان کرد: مشکل اصلی شبکه حمل و نقل ریلی در ایران، کمبود لکوموتیو نیست و با توجه به میزان عملکرد سایر کشورهای عضو اتحادیه راهآهنهای دنیا –که بعضاً تعداد دیزلهای کمتری به نسبت ایران در اختیار دارند- میتوان دریافت عملکرد همین تعداد لکوموتیو در کشور ما بسیار ناچیز و کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.
پس از درج این مطلب سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل، در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری، خاطرنشان کرد: افزایش بهرهوری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است.
وی افزود: افزایش بهرهوری ناوگان و خطوط ریلی موجب افزایش علاقه دولتمردان به توسعه و ترویج حمل و نقل ریلی و افزایش جذابیت راهآهن برای سرمایهگذاران غیردولتی خواهد شد.
ناصریان افزود: این موضوع ریشهای است و تحلیل علل پایین بودن بهرهوری و روشهای افزایش آن بسیار مهم است و به مراتب مفیدتر و به صرفهتر از خرید ناوگان جدید و توسعه خطوط جدید است.
به گزارش تین نیوز، شاهجویی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرده بود : کارشناسان علل متعددی را برای پایین بودن عملکرد لکوموتیوها متصورند که بسیاری از آنها مربوط به معضلات و مشکلات بهرهبرداری غیر کارآمد از شبکه راهآهن است. با این وجود بعضی از مشکلات نیز در حوزه بهرهوری خود دیزلها قابل بررسی است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عمر بالای لکوموتیوهای موجود،
- تنوع دردسر ساز،
- عدم تکمیل دانش قطعهسازی و تعمیر و نگهداری اصولی،
- تخصیص نامناسب لکوموتیوها بدون توجه به نوع و کاربری،
- تخصیص نامناسب بدون توجه به شرایط اقلیمی،
- زمان طولانی سرویس و تعمیر و نگهداری لکوموتیوها،
- روشهای سنتی کنترل و بازدید ناوگان،
- وجود محدودیتهای سرعت و کشش در برخی از لکوموتیوها،
- پیشبینی لکوموتیوهای ذخیره در بعضی از محورها که باعث کمبود لکوموتیو میشود،
و مواردی دیگر که میتوان به این لیست اضافه کرد.
وی افزوده بود: تا زمانی که شبکه حمل و نقل ریلی به ساختاری منظم، کارآمد و بهرهور تبدیل نشده است، افزایش تعداد آلات نقلیه ریلی اعم از واگن و لکوموتیو، افزایش و توسعه خطوط و یا پروژههای توسعهای از این جنس، نه تنها نمیتواند به افزایش سهم راهآهن از حمل و نقل کشور و فرصتهای ترانزیتی منطقه کمک کند، بلکه این ساختار بیمار را فقط بزرگتر و بیمارتر میکند. بنابراین حتی اگر بنا باشد هزینهای انجام شود، شایسته است در راستای حل معضلات و مشکلات عدیدهای باشد که شبکه راهآهن امروزه با آن دست به گریبان است.