جزئیات تأمین مالی راهآهن دو خطه برقی اصفهان-اهواز
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه اخیر با مپنا، آخرین وضعیت روند تامین مالی و بررسیهای میدانی اجرای ابرپروژه ریلی اصفهان-اهواز بررسی و تصمیماتی در مورد سرمایه گذاری و اجرا گرفته شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه اخیر با مپنا، آخرین وضعیت روند تامین مالی و بررسیهای میدانی اجرای ابرپروژه ریلی اصفهان-اهواز بررسی و تصمیماتی در مورد سرمایه گذاری و اجرا گرفته شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و گروه مپنا در طراحی، اجرا، تامین کالا و مسئولیت تامین مالی احداث ابرپروژه راه آهن اصفهان- اهواز در سال گذشته اظهار داشت: روز گذشته دومین جلسه در مورد بررسی آخرین وضعیت نحوه تامین مالی و بررسیهای میدانی اجرای این پروژه با شرکت مپنا برگزار و تصمیماتی در باره سرمایهگذاری و اجرای این مسیر ریلی مهم اتخاذ شد.
وی اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد شرکت مپنا برنامه زمانبندی تامین منابع مالی و اسناد و مدارک مطالعاتی و مهندسی انجام شده همراه با برآورد ریالی پروژه را در مدت 15 روز به شرکت ساخت و توسعه ارایه کند.
خادمی یادآور شد: اخذ LOI برای فاینانس از بانک طرف قرارداد گروه مپنا یکی از اقدامات مهم در این راستا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی راهآهن دو خطه برقی اصفهان- اهواز را موجب اتصال مرکز کشور از طریق استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری به استان خوزستان و بندر امام خمینی (ره) در جنوب کشور دانست و گفت: این خط آهن به عنوان کوتاه ترین مسیر ریلی موجب اتصال مرکز به بنادر جنوب غربی کشور است که نقش مهمی در تقویت ارتباط استراتژیک شمال و جنوب کشور و توسعه شبکه ریلی کشور دارد.
بنابراین گزارش راه آهن دو خطه برقی اصفهان- اهواز 510 کیلومتر طول دارد و طبق آخرین مطالعات صورت گرفته دارای 86 کیلومتر تونل و 15.5 کیلومتر پل است و در طول مسیر 10 ایستگاه درجه دو و 8 ایستگاه درجه 3 دارد.
این خط آهن موجب اشتغال بیش از 5 هزار نفر در دوره 5 ساله ساخت و بیش از 1200 نفر در زمان بهره برداری 30 ساله طرح میشود و با توجه به مزایای حمل و نقل از طریق خط آهن و کاهش خسارات و سوانح جاده سالانه بیش از 900 میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی برای کشور دارد.
طرح جالبيه ولي ساختن 86 كيلومتر تونل بسيار سنگين است و چهل سال است نه سازمان برنامه نه شركت راه آهن نه شركت ساخت نتوانسته پول آن را فراهم كند و شايد چهل سال ديگر هم بگذرد و ...
اين مذاكرات اگر براي مردم آب نشود براي برخي نان مي شود.
به نظر بنده که کارشناس عمران هستم
برقی کردن خط آهن بندرعباس به تهران به مراتب مهم تر و دارای اولویت های بیشتری دارد
اول از نظر باری
دوم از نظر مسافری
از دوستانم در شركت راه آهن هزينه پروژه را پرسيدم گفتند حدود 4 ميليارد يورو است. خوب آدم عاقل مي داند كه مپنا توان مالي براي سرمايه گذاري در اين مقياس ندارد مگر آنكه روش استقراضي باشد كه ديگر اسمش سرمايه گذاري نيست بلكه وام است. اگر چنين وام هنگفتي فراهم شود وزارت راه از هول حليم در ديگ مي افتد و آن را مي پذيرد ولي فكر كنيد كه اقساط چنين وامي چقدر مي شود؟ اقساطش از اعتبارات شركت راه آهن بيشتر مي شود پس سازمان برنامه نمي تواند آن را بپذيرد مگر آنكه زور خيلي پرزور باشد.
از دوستانم در شركت راه آهن هزينه پروژه را پرسيدم گفتند حدود 4 ميليارد يورو است. خوب آدم عاقل مي داند كه مپنا توان مالي براي سرمايه گذاري در اين مقياس ندارد مگر آنكه روش استقراضي باشد كه ديگر اسمش سرمايه گذاري نيست بلكه وام است. اگر چنين وام هنگفتي فراهم شود وزارت راه از هول حليم در ديگ مي افتد و آن را مي پذيرد ولي فكر كنيد كه اقساط چنين وامي چقدر مي شود؟ اقساطش از اعتبارات شركت راه آهن بيشتر مي شود پس سازمان برنامه نمي تواند آن را بپذيرد مگر آنكه زور خيلي پرزور باشد.
از اين وعده ها زياد شنيده ايم. رييس جمهور در سال 93 قول اين طرح را به مردم داد ولي تاكنون كاري نكردند.
كاش مسئولان ما ياد مي گرفتند اول كاري را انجام دهند بعد خبرش را بگويند نه اينكه فقط حرف بزنند و بعدش حرف ديگر و آخرش هيچ. اين وعده هم مثل بقيه