بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ آیا می توان به هواپیمای ایران 140 اعتماد کرد؟/ بررسی تاریخچه سوانح هواپیمای ایران 140

آیا می توان به هواپیمای ایران 140 اعتماد کرد؟

آیا می توان به هواپیمای ایران 140 اعتماد کرد؟/ بررسی تاریخچه سوانح هواپیمای ایران 140
تین نیوز |

آیا می توان به هواپیمای ایران 140 اعتماد کرد؟

به گزارش تین نیوز، به تازگی ورود مجدد هواپیمای ایران 140 به بحثی داغ در میان فعالان صنعت هوانوردی و علاقه مندان به پرواز بدل گشته است. هر چند نگرانی هایی در میان عموم مردم نسبت به پرواز با این هواپیمای ساخت داخل وجود دارد اما مسئولیان صنعت هوانوردی کشور دیدگاه متفاوتی نسبت به این ماجرا داشته و تولید هواپیمای ایران 140 را گامی موثر در جهت پیشرفت صنعت هوانوردی ایران قلمداد می کنند. 

دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

هواپیمای آنتونوف 140 ملقب به ایران 140 یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ است که در پروازهای منطقه ای کاربرد دارد. این پرنده نخستین بار در سال 1997 در کیف نخستین پرواز خود را انجام داد. علاوه بر پروازهای مسافری، آنتونوف 140 کاربری باری نیز دارد. 

قاتلان آشکار شهروندان تهرانی در حاشیه اتوبان ها! + تصاویر

هواپیمای ایران 140 ظرفیت 52 مسافر را داشته و برد پروازی آن 1200 کیلومتر است. همچنین سرعت کروز این هواپیما تا 575 کیلومتر بر ساعت می رسد. لازم به ذکر است که این هواپیما توانایی آن را دارد که به گونه های متفاوتی از موتور مجهز گردد. 

در تاریخ 26 دسامبر 1997، هواپیمای آنتونوف 140 در کیف نخستین پرواز خود را به انجام رسانید. این پرنده در تاریخ 7 فوریه 2001، با عنوان ایران 140 در جمهوری اسلامی ایران تولید شد. 

آنتونوف 140

سوانح و حوادث

بررسی سوانح این پرنده در طول تاریخ نشان می دهد که اکثر سوانح روی داده برای هواپیمای ایران 140 در خطوط هوایی ایرانی رخ داده است.

  • 2 دی سال 1381 (23 دسامبر 2001)

هواپیمای آنتونوف 140 حین فرود در فرودگاه اصفهان بود که به علت برخورد با کوه، تمامی 44 سرنشین آن کشته شدند. در این پرواز هیئتی از مهندسان و طراحان هواپیما از روسیه و اوکراین حاضر بودند که برای شرکت در مراسم افتتاحیه اولین هواپیمای هسا ایران 140 راهی ایران شده بودند.  

  • 21 مرداد سال 1384 (12 آکوست 2005)

یک فروند از این هواپیما که در حال فرود در فرودگاه اراک بود به علت سرعت بیش از حد مجاز در هنگام فرود از باند پروازی خارج شد. این حادثه خوشبختانه تلفاتی در پی نداشت، همچنین هواپیمای آنتونوف 140 این شرکت بعد از مدتی به چرخه پروازی بازگشت. 

  • 2 دی سال 1384 (23 دسامبر 2005)

در این تاریخ، پرواز خطوط هواپیمایی آذربایجان سقوط کرده و تمامی 23 سرنشین هواپیما (مسافران و خدمه پروازی) جان خود را از دست دادند. 

  • 27 بمهن 1387 (15 فوریه 2009)

پرواز آموزشی هواپیمای هسا ایران 140 با شماره ثبت HESA 90-04 در شاهین شهر اصفهان سقوط کرده و تمامی 5 سرنشین آن جان خود را از دست دادند. 

  • 19 مرداد 1393 (10 آگوست 2014)

پرواز 5915 شرکت هواپیمایی سپاهان که از تهران عازم طبس بود اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد تهران در محدوده شیشه مینا شهرک آزادی سقوط کرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • معین پاسخ


    حتی یک کلمه اشاره نکردین به تغییرات این هواپیما فقط به سوانحش پرداختین

  • حسن پاسخ

    چه جالب

  • محمدی پاسخ

    بایدمغز خر خورده باشی ک سوار این هواپیمابشی

  • دوستار پاسخ

    اولا شما می دانید که این هواپیما آن ایران ۱۴۰ اوکراینی نیست دوم این قدر هم آیه یاس نخوان قالیور...
    ج

  • ناشناس پاسخ

    چی شده باز هم از اعتماد گفتید مگر در تمام کشور ها که انواع هواپیما ها را تولید کرده‌اند خطائی نداشته ویا سقوطی در پی
    نداشته بقول شماها که اف ۳۵ بهترین نوع از جنگنده در دنیا به
    شمار می‌رود در طول این چند سال اخیر چند فروند سقوط کرده
    مگر میتوانید پنهان کنید
    خدا را شکر می کنیم وبه دانشمندان هوا پیمایی خسته باشید می‌گوییم و امید واریم انشاالله روز به روز بهتر از اینها را
    بسازند ومحتاج دیگران نباشیم
    زنده باد ایران وایرانی
    جانم فدای رهبرم
    جانم فدای وطنم

  • علی‌محمد پاسخ

    حتما‌مغایب‌بر‌طرف‌کردن‌.اگر‌چنین‌ننباشد‌این‌دفعه‌با‌کوچکترین‌حادثه‌ای‌.اعتماد‌به‌شکلی‌وسیعتری‌خدشه‌دار‌میشود‌.وابن‌ضربه‌سنگینی‌به‌هواوفضا‌است.امیدوارم‌این‌هواپیما‌بااعتماد‌کامل‌حرکت‌کند.که‌خود‌پیشرفت‌وشمگیری‌است‌.وبرکات‌زیادی‌برای‌ایران‌وایرانی‌دارد.

  • ناشناس پاسخ

    واویلااااا
    خدا به مردم ایران رحم کنه

  • محمد پاسخ

    باید برای اینکه باشیم هزینه بدهیم .موفقیت از آن ترسوها نیست درود بر آنها که امید به خدا دارند وخطر میکنند به امید خدا این هواپیما خودش را ثابت خواهد کرد ودل دوستان را شاد می کند تا اطمینان صد در صد هم بهتر است به عنوان باری از آن استفاده کنیم

  • هومن پاسخ

    عقل و منطق میگوید نباید سوار این هواپیما شد .

  • امرالله پاسخ

    سلام،خخخخ خوبه وقتی یکشون سقوط کرد سعی نکردن بفهمن عیب از کجای هواپیما بوده وهمینطور هی سقوط کشته میدادن واین نهایت بی مسولیتی سازمان هواپیمای را نشان داد بعدش معلومه استاندارد هارو درست رعایت نکردن واقا مسخره هست من که خودم حاضر نیستم سوار این هواپیما بشم

  • حسن سیف الدینی پاسخ

    لطفا برعلیه صنعت داخلی شانتاژ نکنید ایران 140 با آنتونوف که مسبب مرگ مسافران زیادی شد زمین تا آسمان تغییر کرده است

  • ایرانی پاسخ

    شهادت را با ما تجربه کنید... ایران 140

  • امید پاسخ

    این ها می‌رفتند هواپیما های از رده خارج روسیه تزاری رو می‌آوردند که یاد ما همگی هست که توپولوف چقدر سانحه های دلخراش درست کرد برای همگی ما
    حالا هم با 🐎 و 🐫 و الاغ و قاطر و گاری بری مسافرت خیلی به صلاح هست دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
    در نتیجه نه به 140

  • مجتبی پاسخ

    آزموده را آزمودن خطاست

  • ناشناس پاسخ

    اگه مسئولان رده بالا از .... رئیسی.... با خانواده هاشون با این هواپیما جابجا یا سفری رفتند مردم اعتماد پیدا میکنند مگر نه اصلا و ابدا معلومه تمامش قاتل جون مردم بینواست دروغ حیله.

  • ناشناس پاسخ

    انگار جون ما ایرانیها باید فدای ازمون و خطای دوستان بشه دوست محترم که گفتی باید وتاکید کردی باید جان داد تا به جایی برسیم حرفت درسته اما ده تا هواپیما ساختن ۵تاش سقوط کرده اسم این کار خودکشی و حماقته بعد هم گفتی جانم فدای رهبر که یعنی خفه بشن بقیه این کار که جانفشانی برای رهبر نیست باید زنده باشی و با تلاش و گوش کردن به حرفهای رهبری ادعای خودت را ثابت کنی پس برو روی اسمان خراش و بپر پایین و بگو جانم فدای رهبر اول کسی که به حماقت تو اتقاد میکن مقام رهبری هستند