◄ ایران می تواند با کمک روسیه جایگزین کانال سوئز شود؟
کارشناسان می گویند درصد کمی از بار کانال سوئز را می توان از مسیر ایران عبور داد.
کارشناسان می گویند درصد کمی از بار کانال سوئز را می توان از مسیر ایران عبور داد.
به گزارش تین نیوز، گرچه وزیر حمل و نقل روسیه گفته است سیستم حمل و نقل چند حالته ریلی، آبی و جاده ای بهطول ۷۲۰۰ کیلومتر با عبور از کشورهای آذربایجان، ایران و هند جایگزین مسیر سابق که از اروپا و کانال سوئز عبور میکرد می شود و ایران و روسیه توافقی برای الحاق یک خط ریلی به این مسیر انجام داده اند که روسیه قصد سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در این مسیر را دارد اما کارشناسان می گویند درصد کمی از بار کانال سوئز را می توان از این محور عبور داد.
محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در این خصوص در جمع متخصصان این شبکه خبری تاکید کرد: برای بررسی این خبر مهم بد نیست حدود و وسعت بار عبوری از کانال سوئز در سال های اخیر را بدانیم.
وی افزود: از کانال سوئز در سال 2021 با افزایش 8.5 درصدی نسبت به سال قبل 1.27 میلیارد تن کالا عبور کرده است.
او ادامه داد: اگر ظرفیت هر محور ریلی یک خطه را با همه تمهیدات ممکن ناباورانه 20 میلیون تن فرض کنیم، جایگزینی ایران با کانال سوئز مستلزم وجود خطوط موازی پرشمار (60خط) خواهد بود و یا 30 رشته راه چهارخطه و یا ترکیبی از این دو با ظرفیت های بالا که این ظرفیت با سرمایه گذاری سه میلیارد دلار محقق نمی شود.
علیخانی افزود: به یاد داشته باشیم که در حال حاضر در ایران برای ساختن 162 کیلومتر راه آهن یک خطه در دشت حدود یک میلیارد دلار هزینه می شود چگونه با سه میلیارد دلار می توان حدود 7200 کیلومتر راه آهن یا راه در یک امتداد را ساخت، بهینه سازی و… کرد..
این کارشناس عنوان کرد: به نظر می رسد، درصد کمی از بار کانال سوئز را می توان از این محور عبور داد. صاحب و مبدا و مقصد بارهای عبوری از کانال سوئز متنوع و تصمیم گیرندگان ( صاحبان کالا) متفاوت و بخش اعظم بار فقط دریایی مطلق است.
علیخانی گفت: در مجموع اگر 10 در صد بار کانال سوئز به طرف ایران بیاید ، 127 میلیون تن بار باید از کشور عبور کند( فقط در جهت شمال جنوب و بالعکس) که بازهم کاری است بس بزرگ.
او تاکید کرد: این در حالی است که در مورد کریدور های فرضی شمال جنوب ، گزینه های ریلی و جاده ای ، مطالعات تقاضای ترانزیت در دو مقطع و در کریدورهای شمالی جنوبی و همه کریدورها و در افق سال2025 و در گزینه خوشبینانه حاکی از آن بوده که در حالت خوشبینانه در سال افق 16 میلیون تن در سال و واقع بینانه 11 میلیون تن بار از کریدور شمال جنوب بار عبور می کند.
این کارشناس افزود: البته مدل تقاضای فعلی مطرح شده از طرف روس ها به شدت با مفروضات قبلی متفاوت است، اما مطالعات قبلی علاوه بر تقاضا در گزینه خوش بینانه معطوف به ظرفیت نیز بوده است، با این حال آنچه اتفاق می افتد در درجه اول مربوط و مرتبط با اقدامات نرم افزاری، مدیریتی انسان افزاری و در درجه آخر سخت افزاری خواهد بود.
علیخانی ادامه داد: معمولا ما ایرانی ها ظاهرا کمال گرا از نوع سخت افزاری هستیم و اخیرا اغلب پروژه های غول آسا با ابعاد سنگین تعریف می کنیم. مسیری که با 20 درصد طولانی شدن می تواند با هزینه کیلومتری حدود A اجرا شود، به قلب تالاب و دریاچه و ویران کردن محیط زیست می زنیم ، 40 کیلومتر پل و یک دیوار چین خاکریز تعریف می کنیم، هزینه را به 8A افزایش داده و ده سالی همه را معطل می گذاریم تا احتمالا در زمان تمام شدن پروژه نه باری وجود داشته باشد و نه صاحب باری، و ما می مانیم یک پل بزرگ و یک خاکریز بلند که در آنها آه می رود و ناله برمی گردد.
بدون کمک روسیه نمیتونه عجب فلسفه ای ایران بیچاره را کی آدم حساب میکنه
اخه هوشنگ مسیر ترانزیتی شدن هدفه چقد میفهمی تو
یعنی کانال سوئز حذف بشه وهمه کشتیهای دنیا بیان به اینجا وبعد بگردن برن به کشورهای دیگه عجب!
روسیه همواره خوی تجاوز و دست یازی به خاک ایران داشته و دارد.
روسیه هیچگاه همسایه ی خوبی برای ایران نبوده است.
روسیه عامل جدایی بخش زیادی از سرزمین ایران بوده است.
هرگز روسیه را باور نکنید و به این کشور متجاوز اعتماد نکنید
البته اینم باید در نظر داشت که اگه ایران برای باز شدن کریدور رنگه زور مانع بشه آن موقع مسیر شمال جنوب هم اهمیت خود را از دست خواهد داد چون آذربایجان هم برای این مسیر دست اندازی خواهدکرد
من باشم خلیج فارس و خزر را به هم متصل میکنم عالی میشه از این موقعیت ایران باید استفاده کرد
ریاست جمهوری آقای رفسنجانی قرارشد طی بیست سال عملیات خلیج فارس به خزر وصل شود یادم میاد طرح ونقشه هم آماده شد اما رها وفراموش شد.
جلوی ضررروهروقت بگیری منفعت هست
کریدوررشت آستاراهیچ نفعی نداردهیچ بلکه ضررهست منجمله هدررفت منابع مالی،محیط زیست
این کریدور اگر ساخته بشه رونق خوبی میشه واسه کشور ومردم ولی متاسفانه اونقدر سنگ اندازی میکنن واونقدر بودجه حیف ومیل میشه ودراخر پروژه ای ناتمام ویا ناقص ساخته میشود اونم مدت طولانی که همه دنیا عوض شده باشه
برده ای بدخت روسیه
با کمک روسیه نابود شد ایران
با۱۶۰کیلومتر میشود تمام خطوط داخلی این مسیر به هم وصل شود نه اینکه خطوط تازه درکل کشور درست کنیم درضمن قرار نیست که کلکانال سوئز با خطوط ریلیایران تعویض شود با بهره برداری از مسیرتک ریلی در آینده
میتوانبا سود حاصلاز ترانزیت این مسیر چندریلیهم درست کرد
روسیه هرگز اقدامی که باعث تقویت توان اقتصادی ایران شود را انجام نخواهد داد
سیاست روسیه ، یک ایران ضعیف،منزوی،تحت تحریم و بشدت متکی به مسکو است
یک ایران قدرتمند با اقتصادی پویا و دارای روابط منطقی با همه کشورها از جمله امریکا کابوس بزرگ روسیه است
درسته
آقای کارشناس شما ببین اول روسیه اصلن شما را بحساب می آورد بعد حرف بزن . روسیه به هیچ وجه شما را شریک نمی کند چون شما را قبول ندارد ........
به کارشناس بگویید. روسیه وچین به افغانستان بشترازایران احترام می گذارند وحتی ارزش بهتری برایش قایلند ۰اون چه چورکارشناسیه که این مسله را متوجه نشد یا بخاطر پول اومده این حرفها را مزنه
شدنیه فقط یکم زمان بره همین
به همین خیال باش
شتر در خواب بیند پنبه دانه
اگر این حرف را کار شناسان زده باشند. باید به عقلشان شک کرد. بار یک کشتی چندصدهزارتنی با چند کامیون و واگن جابجا می شود
باسلام بنظرمن بایدجهادی کارکردباکمک مردم جاده شمال جنوب زد نه بیگانه من هم بیسوادم اما کارتجروبی میکنم ازمهندسی بالاتر