تهاتر نفتی برای پروژه راه آهن بوشهر شیراز
راه آهن شیراز بوشهر در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می شود، حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
راه آهن بوشهر شیراز عمر ۱۵ ساله دارد و هر چند تاکنون پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته؛ اما اکنون به گفته مسئولان، برای تامین مالی آن، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، راه آهن شیراز بوشهر با ۵۰۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
طرح راه آهن بوشهر شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی نژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سال های گذشته نیز متوقف شده بود.
در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه آهن بوشهر شیراز می گذرد، ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است. با وجود این ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسفندماه سال گذشته بود که با اشاره به تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز، از تامین اعتبار یک میلیارد دلای خط ریلی بوشهر خبر داد و گفت: اعتبار پروژه تامین شده و به زودی شاهد تسریع عملیات اجرایی از چند نقطه خواهیم بود تا عقب ماندگی گذشته جبران شود.
چندی پیش خیرالله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور - اعلام کرد: در طول ۵۰۰ کیلومتر ساخت راه آهن بوشهر به شیراز، پیمانکار ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده که امیدواریم هر چه سریع تر عملیات اجرایی آن آغاز شود. یکی از خبرهای خوش برای استان بوشهر و کشور صدور مجوز ساخت یکی از کریدورهای ریلی اصلی ایران است که بوشهر را به شبکه اصلی ریلی کشور متصل می کند.
راه آهن بوشهر شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم است
همچنین در آخرین خبرها درباره راه آهن بوشهر به شیراز، سید محمود دستغیبی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: پروژه راه آهن شیراز بوشهر عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۸- ب الی قطعه ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده و یکی از مهمترین مطالبات مردم است. طول قطعه ۱۰ الف این پروژه ۷.۵ کیلومتر و طول قطعه ۱۰ ب ۱۸ کیلومتر است.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی برای اجرای پروژه از مهمترین موضوعات است، خاطرنشان کرد: راه آهن یکی از مهمترین زیرساخت های ارتباطی است که تکمیل راه آهن بوشهر- شیراز می تواند نقش مهمی در جابه جایی بار و مسافر داشته باشد. برای تامین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد. حدود ۱۳۳ کیلومتر این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه این قطعات از سال 1397 شروع شده است، اظهار کرد: طول قطعه ۱۰ الف ۷.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد و قطعه ۱۰ ب ۱۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد در حال انجام است. قطعه ۱۰ الف دارای ۱۱ دستگاه پل خاص به طول ۱.۵۱۵ متر که ۳ دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۲۶ درصد و ۹ دستگاه تونل به طول ۲.۳۵۰ متر که ۴ دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصد است.
دستغیبی گفت: همچنین قطعه ۱۰ ب دارای ۱۰ دستگاه پل خاص به طول ۲.۴۴۰ متر است که عملیات اجرایی ۲ دستگاه آغاز شده ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ۲ دستگاه تونل به طول ۲۷۶ متر آغاز شده است. دو دستگاه گالری به طول ۳۸۶ متر که یک دستگاه عملیات اجرایی آن آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد است.
به نظر من باید شهر بوشهر روخیلی بهش برسن هم از لحاظ راه و هم فضای شهری چون هم مرکز استانه هم کنار دریا هستش مثل بقیه کشور های که مرکز استان های بندری رو خیلی حتی بیشتر از بقیه شهرها بهش رسیدگی می کنن مثل استامبول و کراچی و بمبعی و نیویورک که پایتخت نیستن ولی چون مرکز استان یاایالت هستن و مخصوصا کنار دریا هستن بهشون رسیدگی زیاد می شه و محبوب هستن پس باید به شهر بوشهر و بندر عباس خیلی توجه بشه و تو شمال هم به انزلی و آستارا
کسی می داند دلیل این که علاوه بر قطعات نزدیک به شیراز، عملیات عمرانی قطعه 11 که نزدیک بوشهر است هم شروع شده است؟
با توجه به اینکه شبکه ریلی کشور تا شیراز رفته اما بوشهر با شبکه فاصله دارد، عقل می گوید قطعات را باید پشت سر هم از سمت شیراز اجرا کرد و بهره برداری نمود. در واقع قطعات چسبیده به بوشهر را باید گذاشت برای اواخر کار.
مگر این که دلیل مهمی در میان باشد.