کمک بزرگ سامانه پرداخت میر به ارز آوری راه آهن ایران!
دو کشور همچنین قرار است از اتصال سامانه شتاب و میر برای انجام تسویه حساب های بین المللی میان ایران و روسیه استفاده نمایند.
سرانجام پس از مدتها انتظار برای اتصال سیستم های پرداخت یکپارچه شبکه شتاب ایران و سامانه تسویه حساب های «میر» روسیه، روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه، این اقدام مهم با برگزاری مراسمی رسمی در محل ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، در این مراسم که فاز اول آن به بهره برداری رسید، گردشگران ایرانی می توانند از خودپردازهای روسیه روبل برداشت کنند و در مرحله دوم آن که تا قبل از سال جدید میلادی است گردشگران روسیه می توانند از خودپردازهای ایران ریال دریافت کنند و در مرحله سوم آن که بعد از سال جاری میلادی است گردشگران ایرانی می توانند با کارت های عضو شتاب از فروشگاه های روسیه خرید کنند.
دو کشور همچنین قرار است از اتصال سامانه شتاب و میر برای انجام تسویه حساب های بین المللی میان ایران و روسیه استفاده نمایند. محسن کریمی معاون رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه برگزاری این مراسم اعلام کرد که اتصال سیستم های پرداخت ایرانی با کشورهای همسایه دیگر از جمله عراق و ترکیه نیز می تواند اجرایی شود.
سامانه میر و اهمیت آن در قلمرو روسیه
سامانه پرداخت و تسویه حساب های بین المللی میر از سال ۲۰۱۷ بنا بر دستور بانک مرکزی این کشور تشکیل شد. اگرچه در ابتدا قرار نبود این سامانه به صورت گسترده و به عنوان جایگزینی برای سوئیفت فعالیت نماید، اما تشدید تحریم های اقتصادی روسیه به دلیل جنگ اوکراین در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ منجر به جایگزین سازی میر به عنوان سیستم اصلی تسویه حساب های بین المللی با سامانه سوئیفت شد.
روسیه همچنین از همان سال تلاشی مضاعف برای اتصال میر به سامانه های بانکی کشورهای دوست همچون ایران و بلاروس نموده و در حال حاضر، این سامانه در بسیاری از کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز قابل استفاده است. نکته مهم اینکه شرکت های صنعتی مهم روسیه همچون هواپیمایی و راه آهن ملی این کشور نیز از سامانه میر برای تسویه حساب های بین المللی بهره برده و از اتصال کامل به این سامانه برخوردار هستند.
فرصت بزرگ راه آهن برای بهره برداری از میر
اگرچه ممکن است بسیاری از شرکت های صنعتی در ایران تمایلی به استفاده از مسیر نداشته و یا اساسا به دلیل مراودات اندک خود با روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع، این سامانه کارآیی لازم را برای آنها نداشته باشد، اما دستکم در خصوص راه آهن این موضوع صدق نکرده و شاهد ایجاد فرصتی طلایی برای توسعه ترانزیت و رفع مشکلی دیرینه تسویه حساب های بین المللی با روسیه و دیگر کشورهای حوزه CIS هستیم.
نکته دیگر اینکه درست مانند هر شرکت صنعتی بزرگ دیگری در ایران، راه آهن نیز به دلیل تحریم ها برای خرید قطعات و ماشین آلات مورد نیاز خود از خارج با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که در حال حاضر، این مشکل دستکم در تعامل با کشورهای عضو CIS به ویژه روسیه برطرف شده است.
با توجه به اعلام آمادگی شرکت های روسی برای تامین قطعات و ناوگان ریلی مورد نیاز ایران، اکنون می توان با استفاده از میر، هزینه خریدهای راه آهن را نیز پرداخت کرده و نسبت به نوسازی ناوگان که یکی از بزرگترین مشکلات حمل و نقل ریلی ایران طی سال های گذشته به حساب می آید، بهره برد.
امکان صادرت ادوات ریلی و ارز آوری راه آهن برای کشور
دکتر ذاکری مدیرعامل محترم راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه از از توافق کشورهای عضو CIS برای خرید واگن از ایران و توافق برای سیر واگن های ایرانی در نشست شورای حمل و نقل این اتحادیه در ازبکستان خبر داد. وی در خصوص اهمیت سفر خود به ازبکستان و شرکت در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS تاکید کرد: یکی از دستاوردهای این سفر، همین توافق اولیه ای بود که به صورت چهارجانبه به امضاء رسید و مطابق این توافق، ۲۰۰ واگن عرضه خواهد شد.
اما هر زمان سخن از صادرات ایران پیش می آید، بی درنگ به این سوال مهم بر خوایهم خورد که با توجه به ثمن معامله را چگونه دریافت کنیم؟ استفاده از روش تهاتر طی سال های اخیر به عنوان یکی از روش های اصلی مورد استفاده در مبادلات بین المللی مطرح شد ه بود. با اینحال، تهاتر مشکلات پیچیده ای نیز در دل خود دارد که در عمل، کشور به اندازه ای که باید و شاید، از تجارت خارجی و فروش کالا یا خدمات خوئد منتفع نمیشد.
اکنون با اتصال سیستم پرداخت میر به شتاب ایران، این امکان ایجاد شده تا وجوه حاصل از فروش خارجی واگن های مورد قرارداد با CIS به طور کامل نقد شود. اکنون، فرصت به وجود آمده کمک شایانی به افزایش مبادلات تجاری ایران به ویژه در بخش صادرات کالا و خدمات کرده و منجر به ارز آوری برای راه آهن و کشور خواهد شد.