چرا پروژه متروی رم، پیچیده ترین عملیات جهان است؟ + عکس
شهر رم وارد فاز حیاتی کار روی خطوط مترو در زیر بناهای شاخص رم شده است که یکی از پیچیده ترین پروژه های جهان به حساب می آید و انتظار می رود تکمیل آن یک دهه طول بکشد.
شهر رم وارد فاز حیاتی کار روی خطوط مترو در زیر بناهای شاخص رم شده است که یکی از پیچیده ترین پروژه های جهان به حساب می آید و انتظار می رود تکمیل آن یک دهه طول بکشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، احداث خط مترو در زیر مرکز تاریخی رم با عبور از بعضی از نمادین ترین مکان های آن، وارد مرحله مهمی شده است. این پروژه پیچیده مدت ها به تعویق افتاد، اما سرانجام از سر گرفته شد و گفته می شود به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۴ تکمیل خواهد شد. کار روی این پروژه تقریباً سه میلیارد یورویی، یکی از پیچیده ترین و منحصربه فردترین پروژه ها در نوع خود در جهان محسوب می شود، زیرا سازندگان نه تنها با کولوسئوم و کلیسای ماکسنتیوس، بلکه با ۱۵ تا ۲۰ متر میراث باستان شناسی کشف شده، اما پنهان مواجه هستند. بنابراین بدیهی است که احداث این خط مشکلاتی را به همراه دارد که باید در مراحل برنامه ریزی و اجرا برطرف شوند.
احداث خط مترو زیر بناهای تاریخی رم
خط مترو پس از تکمیل از زیر تعدادی از مهم ترین مکان های میراث فرهنگی جهان شامل کولوسئوم، ستون تراژان و کلیسای ماکسنتیوس (بزرگ ترین ساختمان فروم روم)، همچنین بعضی از کاخ های ارزشمند و کلیساهای دوره رنسانس رم و کلیساهای واتیکان عبور خواهد کرد.
یک دیوار حائل به عمق ۸۵ متر در اطراف ایستگاه شاخص در مقابل بنای تاریخی ملی ویتوریو امانوئل دوم (ویتوریانو) ساخته شده است. این خط مترو به مدت دو دهه در حال ساخت بوده است، اما به دلیل تأخیرهای بوروکراتیک و کمبود بودجه متوقف شد. با این حال کاوش های باستان شناسی ضروری با توجه به خرابه های زیرزمینی تمدن های امپراتوری روم و قرون وسطی، مانع اصلی بر سر راه این خط مترو محسوب می شوند.
اجرای پروژه در دو یا سه دهه پیش بسیار دشوار بود، اما به لطف فناوری های جدید، اکنون می توان زیر محوطه های باستان شناسی حفاری و از میراث های فرهنگی بالای زمین نیز محافظت کرد.
رم در حال حاضر دارای دو خط اصلی مترو، از جمله یکی با توقف در کولوسئوم است و سومین خط مترو قرار است وارد قلب مرکز تاریخی آن شود و آن را به واتیکان و فراتر از آن متصل می کند.