◄ وزارت راه و شهرسازی؛ مسحور آمار نادقیق ترانزیت
یک کارشناس حمل و نقل از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد به جای مسحور شدن از آمار نادقیق ترانزیت که گمرک و سایر دستگاههای ذیربط از انتشار جزییات مبدا مقصدی، تفکیک ملیت و شیوه حمل ترانزیت خودداری می کنند، به عوامل و ریشه های زمینگیر شدن ناوگان ایرانی و یافتن راهکاری پایدار برای حل آن بپردازد.
یک کارشناس حمل و نقل از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد به جای مسحور شدن از آمار نادقیق ترانزیت که گمرک و سایر دستگاههای ذیربط از انتشار جزییات مبدا مقصدی، تفکیک ملیت و شیوه حمل ترانزیت خودداری می کنند، به عوامل و ریشه های زمینگیر شدن ناوگان ایرانی و یافتن راهکاری پایدار برای حل آن بپردازد.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس در نامه ای خطاب به مهرداد بذرپاش که متن آن را در اختیار خبرنگار ما قرار داده است، تاکید کرد که چنانچه درصورت روی کار آمدن دولت همسو، توفیق مجدد ادامه خدمت در جایگاه فعلی وزارت را یافت با عوامل فریبکار و نیروهای فرصت طلب که برای حفظ جایگاه خود در وزارتخانه تحت امرتان به هر اقدام غیراخلاقی از جمله آمارسازی برای فریب مقامات بالادست خود متوصل می شوند برخورد قانونی نماید.
متن نامه این کارشناس در ادامه آمده است:
« جناب آقای مهرداد بذرپاش
وزیر محترم راه و شهرسازی
باسلام
احتراما به استحضار حضرتعالی می رساند، ترانزیت خارجی به زبان ساده یعنی : کالای یک کشور خارجی که از طریق یک مرز به قلمرو یک کشور وارد و از یک مرز دیگر به یک کشور خارجی دیگر حمل می گردد.
بنابراین، بالا نشان دادن حجم ترانزیت که عمدتا ناشی از شمارش مجدد آن به دلیل تغییر شیوه حمل یا تحویل آن به ناوگان ایرانی و یا حمل به مناطق آزاد و ویژه در داخل کشور می باشد، قطعا باعث نادیده گرفتن معضلات ریز و درشت حمل و نقل بین المللی و داخلی کار شدن ناوگان ایرانی به دلیل تعلیق عضویت ایران در بیمه بین المللی کارت سبز، سختگیری های صدور ویزای شنگن و غیرشنگن، گرانی ناوگان در مقایسه با سایر کشورها حتی افغانستان و عدم امکان رقابت در شرایط برابر، مفت فروشی سوخت به ناوگان خارجی و غیره نمی شود.
واگذاری رانت ترانزیت سوخت اقلیم کردستان عراق ( عمده حجم ترانزیت ) صرفا به سه یا چهار شرکت ایرانی و حمل آن با سوخت یارانه ای و کرایه ناچیز ریالی ناوگان ایرانی در داخل کشور، شما را افسون نسازد و هوشیار باشید ناوگان خارجی به دلایل مختلف از ایران عبور نمی کنند و سهم ناوگان ایرانی نیز در قلمرو کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی به دلایل پیش گفته کاهش پیدا کرده است.
لذا، حال که افزایش ترانزیت را ناشی از رایزنی های موثر رئیس جمهور فقید شهید دانسته اید، بد نیست به تاثیر این رایزنی ها در میزان حجم کالاهای وارداتی و صادراتی و نیز عدم تعلیق بیمه سبز، جلوگیری از تحدید صدور ویزای شنگن و حتی غیرشنگن کشوهای اروپایی که باعث کاهش سهم حضور ناوگان ایرانی در خارج از کشور و واگذاری آن به سایر ملیت ها بخصوص ناوگان ترکیه ای گردیده، اشاره فرمایید.
جناب وزیر، قطعا نیروهای شما برای توجیه ماموریت های متعدد خارجی و عمدتا بی نتیجه خود نیازمند اغواگری در آمارها می باشند ولی مرتبط کردن آن به رایزنی های آن شهید مظلوم که دست مبارکشان از دنیا کوتاه است، قابل گذشت نمی باشد.
جناب وزیر، صرفا جهت استحضار، ناوگان ایرانی امکان عبور از قلمرو کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان و ارمنستان به کشورهای ماورا را ندارند و عمده کالا از مرزهای سایر همسایه ها نیز عمدتا توسط ناوگان کشورهای همسایه و یا سایر ملیت ها به کشورهای ماورا حمل می گردد.
لذا پیشنهاد می شود به جای مسحور شدن از آمار نادقیق ترانزیت که گمرک و سایر دستگاههای ذیربط هم به همان دلایل پیش گفته از انتشار جزییات مبدا مقصدی، تفکیک ملیت و شیوه حمل ترانزیت نیز خودداری می کنند، به عوامل و ریشه های زمینگیر شدن ناوگان ایرانی و یافتن راهکاری پایدار برای حل آن بپردازید تا حال که توفیق حضور در جایگاه ریاست جمهوری چهاردهم را علی رغم برنامه جامعی که در فرصت کم تدوین نموده بودید، پیدا نکردید انشالله چنانچه درصورت روی کار آمدن دولت همسو و توفیق مجدد ادامه خدمت در جایگاه فعلی وزارت، با عوامل فریبکار و نیروهای فرصت طلب که برای حفظ جایگاه خود در وزارتخانه تحت امرتان به هر اقدام غیراخلاقی از جمله آمارسازی برای فریب مقامات بالادست خود متوصل می شوند برخورد قانونی و آنها را از پیرامون خود دور نمایید تا امکان حل مشکل واقعی ترانزیت و افزایش سهم ناوگان ایرانی در خارج از کشور و دستیابی به اهداف اسناد بالا دستی محقق گردد.
من الله توفیق
امضا محفوظ»