◄ نقش شرکتهای فولادی در کاهش کرایه حمل ناوگان جادهای
این اجحاف در کرایه باعث شده نرخ کرایه حمل بارهای ترانزیتی از کشورهای دیگر به مقصد بندرعباس و بالعکس نیز پایین بیاید.
یک فعال بخش حملونقل جادهای معتقد است پایین نگه داشتن کرایه حمل سنگ آهن و فرواردههای آن یکی از عوامل تاثیرگذار در پایین نگاه داشتن کرایه حمل در سالهای اخیر است.
به گزارش تیننیوز، محمد قبولی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و افزود: شرکتهایی که در صنعت فولاد و سنگ آهن فعالاند به دلیل اینکه یکی از گستردهترین محمولههای حملونقلی ایران در اختیار آنهاست با پایین نگه داشتن نرخ حمل به صورت فرمایشی از طرف خودشان باعث شدهاند تا کرایههای حملونقل در سراسر کشور تحت تأثیر این قیمتگذاری باشد.
وی افزود: شرایط تا آنجا پیش رفته است که این اجحاف در کرایه باعث شده نرخ کرایه حمل بارهای ترانزیتی از کشورهای دیگر به مقصد بندرعباس و بالعکس نیز پایین بیاید.
این راننده فعال در بخش ترانزیت تاکید کرد: به طور مثال در سالهای قبل از ۹۴ کرایه حمل هر تن بار از مبدا عشق آباد ترکمنستان ۴۲ دلار بوده و در حال حاضر به ۲۲ دلار کاهش یافته است و این کاهش قیمت به این دلیل بوده که کرایه حملونقل در ایران با بالا رفتن نرخ ارز، بالا نرفته است.
او با بیان اینکه «بالا رفتن نرخ ارز باعث شده قیمت آهنی که در بورس معامله میشود نیز افزایش یابد»، افزود: حال این پرسش مطرح است که چگونه سنگ آهنی که در سال ۹۲ کرایه هر تن از آن تا مرز ۱۲۰ هزار تومان به مقصد بندرعباس رسیده بود و قیمت دلار در آن زمان به طور میانگین بیشتر از ۳۵۰۰ تومان نبود، در حال حاضر با افزایش ۲۰ درصدی کرایهها به ۸۰ هزار تومان نمیرسد؟
قبولی گفت: این موضوع خود نشان دهنده آن است که بعضی افراد سودجو در راستای منافع خود در حق رانندگان اجحاف کردهاند چراکه قیمت کنونی آهن نیز با افزایش قیمت ارز با افزایش زیادی مواجه شده در صورتی که تمام پروسه تولید آن داخلی است و کمتر تاثیری از نرخ ارز میگیرد.
به گفته وی، با پایین نگه داشتن کرایه حمل سنگ آهن در تمام نقاط کشور، مبلغ بسیار زیادی از درآمد رانندگان به جیب سودجویان سرازیر شده که نمیتوانند به سادگی از آن بگذرند.
این فعال بخش حملونقل جادهای اظهار کرد: از آنجایی که کرایه سنگ آهن در ایران تعیین کننده نرخ کرایهها شده، راننده ترانزیت ایرانی که در حال بارگیری در مسیر برگشت به ایران از کشورهای آسیای میانه است وقتی که کرایه حمل ایران پایین باشد مجبور است در کشورهای دیگر برای بارگیری بیشتر توقف کند.
او گفت: این توقف باعث ازدحام کامیونهای ایرانی و پایین آمدن کرایههای ترانزیتی و تاثیر منفی آن از کرایههای حمل داخلی شده و همچنین این موضوع در مسیرهای رفت ترانزیتی نیز به همین شکل رقم میخورد زیرا زمانی که کرایه حملونقل در داخل کشور پایین باشد باعث میشود کامیونهای ترانزیتی نیز به همین نسبت با کاهش کرایه مواجه شوند و درآمدهای ارزی کشور که از طریق ترانزیت کالا بهدست میآید کاهش یابد.
به گزارش تیننیوز، این راننده فعال در بخش ترانزیت اظهار کرد: از سوی دیگر کشور ترکمنستان که در مسیر ترانزیت آسیای میانه قرار دارد به دلیل اینکه تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته برای مقابله با این کاهش درآمد ارزی کامیونداران ترانزیتی خود و برای حمایت از آنان، به ناچار برای کامیونهای ترانزیت ایران که به مسیرهای کشورهای بعد از ترکمنستان بار حمل میکنند عوارض ترانزیتی تعیین کرده تا کامیونهای ترکمنستانی بتوانند با کامیونهای ایرانی رقابت کنند.
قبولی از اعضای کانون انجمنهای صنفی رانندگان خواست این موضوعات را نیز مدنظر داشته باشند تا در تصمیمگیریها تصمیمات بهتری اخذ کنند.