◄ چهار شرط لازم برای گسترش الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها
در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین و قزوین- زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ میشود اما در مورد آزادراههای بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام میشود.
یک عضو کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها معتقد است همگانی، فراگیر و گسترش طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها مستلزم انجام چهار شرط است.
به گزارش تین نیوز، خدایار خاشع این مطلب را در شبکههای اجتماعی و پس از آن بیان کرد که خبر اظهارات مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مورد الکترونیکی شدن عوارض آزادراههای جدید رسانهای شد.
بیشتر بخوانید:
خاشع در مورد این بخش از اظهارات مدیرعامل شرکت ساخت که گفته بود «در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین و قزوین- زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ میشود اما در مورد آزادراههای بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام میشود»، گفت: الکترونیکی شدن عوارض در 2 مقطع پیگیری شد که قابل تقدیر است ولی همانطور که بارها توسط کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها اعلام شد برای موفقیت این طرح چند شروط اصلی وجود دارد که برای همگانی و اجرایی شدن آن ضروری است.
خاشع این چهار شرط را به شرح زیر برشمرد:
۱- قرارداد شرکت اخذ عوارض الکترونیک بهصورت سه جانبه و با شرکت احداثکننده باشد
۲-عوارض کلیه خوروهای عبوری آنلاین به حساب شرکت احداثکننده واریز شود
۳-قوانین بالادستی محکمی وجود داشته باشد که کلیه خودروهای عبوری ملزم به پرداخت عوارض با هرینه تاخیر آن باشند
۴- کلیه خودروها ملزم باشند در مقاطعی نظیر فروش خورو، معاینه فنی، اخذ کارت هوشمند خوروهای عمومی و ترخیص خورو از پارکینگ نسبت به تسویه حساب از سامانه عوارض آزادراهها اقدام نمایند.
این عضو کمیته شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها اظهار کرد: همچنین به استناد بند (و) ماده ۴۶ قانون مالیات ارزش افزوده در صورت عدم پرداخت عوارض از جمله عوارض سالیانه خودرو به شهرداری بعد از موعد مقرر به ازای هر ماه تاخیر موجب پرداخت جریمه 2 درصدی خواهد بود، برای تاخیر در پرداخت عوارض عبور از آزادراهها نیز باید چنین قانونی تصویب شود.
خاشع گفت: بدیهی است بدون تجهیز آزادراهها به امکان اخذ عوارض الکترونیک، سرمایهگذاری و اخذ عوارض در تبدیل بزرگراهها به آزادراه و آزادراههای کنارگذر شهرها که دارای ترافیک عبوری و تقاطعات زیادی هستند امکانپذیر نخواهد بود.
به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: الکترونیکی شدن عوارض آزادراههای جدید به آینده موکول شد.
وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراههای جدید توضیح داد: در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، کرج- قزوین و قزوین- زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ میشود اما در مورد آزادراههای بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام میشود.
خادمی افزود: از سوی دیگر درخصوص عبور کامیونها و تعداد محور آنها که مبنای عوارض آزادراهی است نیز باید جلسات کارشناسی بیشتری انجام شود که در این راستا ترجیح دادیم فعلا همین 4 آزادراه به سیستم عوارض الکترونیک مجهز باشند تا در گام بعد با بررسیهای دقیقتر این موضوع بررسی شود.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: موضوع تعداد محور کامیونها امری مهم است چون قیمتها در این باره متفاوت است ضمن آنکه باید اطلاعات پلاک کامیونها را از پلیس و سازمان راهداری اخذ کنیم که مشخص شود که این کامیون چه وقت عبور کرده است.
وی ادامه داد: البته الکترونیکی شدن اخذ عوارض بسیار ضروری است و برای برخی چکها هم این مورد ضرورت دارد حتی در برخی مواقع بین ثبت عوارض به صورت قبض و ثبت دوربینی تا 30 درصد هم تفاوت وجود داشته است زیرا برخی آزادراهها خصوصا در ایام پیک به دلیل کاهش ترافیکهای پشت عوارضی، دریافت وجه را متوقف و مسیر را باز میکنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: حتماً پس از موضوع اخذ عوارض الکترونیک اخذ عوارض براساس پیمایش را هم دنبال میکنیم و البته باید قیمتگذاری که نسبت به پیمایش مشخص میشود مصوب شود.
سلام
چرا در آزاد راهی که عوارض میگیرن
برای دستشویی رفتن و وضو گرفتن باید نفری1000تومن پرداخت کنیم
خواهشمندم رسیدگی شود و یه گزارش تهیه گردد
الکترونیکی و هوشمند سازی آزادراه ها باید در جهت بهبود ایمنی خودروها و کاهش تصادفات باشه.مسئولین ما فقط از هوشمند سازی بخش پول گرفتنشو متوجه شدن.این طرح از ابتدای کار هم مشکلات فراوانی داشت و کارشناسی خوبی در این خصوص صورت نگرفته بود.