بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
در بیانیه جمعی از دانشگاهیان در حمایت از پلیس راهور مطرج شد:

◄ خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک چهارم مردم در راه ها هستند

جمعی از دانشگاهیان، مراکز علمی و سازمان های مردم نهاد در حمایت از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور بیانه ای امضا کرده اند که متن آن در فضای مجازی منتشر شده است.

تین نیوز |

 جمعی از دانشگاهیان، مراکز علمی و سازمان های مردم نهاد در حمایت از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور بیانه ای امضا کرده اند که متن آن در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش تین نیوز، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«اخیراً بحث هایی در خصوص ارابه های مرگ در کشور مطرح است که طی چند دهه اخیر صدها هزار نفر از هم وطنان را قربانی کرده اند. خودروهایی که نه تنها در برابر انسان ممکن ­الخطا، بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بی گناه راه را نیز  می گیرند.

تذکرات رهبر معظم انقلاب که می فرمایند: «کیفیت مسئله اساسی است. کیفیت تولید باید حتما به عنوان یک اصل مورد توجه باشد؛ این غیرقابل اغماض است. کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی اند، درست هم می گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به جا است». تاکید و حمایت دولت از تلاش برای ارتقای ایمنی سفر و به ویژه ایمنی وسایل نقلیه داخلی و وارداتی، ماده 56 برنامه ششم توسعه مبنی بر ارتقای استانداردهای خودرو، به همراه توصیه های علمی داخلی و بین المللی تکلیف متصدیان ذی ربط را روشن کرده است.

کاهش بیش از ده هزار کشته در سال نسبت به حدود دو دهه قبل، موفقیت قابل تحسینی است که در سایه اقدامات مداخله ای مؤثری صورت گرفته است. افزایش استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، آموزش عمومی مردم، ارتقای خدمات پیش بیمارستانی و بیمارستانی، حساس شدن بیشتر مسئولان ذی ربط به مسئله همراه با اصلاح شیوه های مدیریتی، اجرای قانون جدید جرائم راهنمایی رانندگی بعد از 40 سال و تعامل مؤثر پلیس با پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در به کارگیری توصیه های مبتنی بر شواهد علمی بخشی از تلاش های عمده در این مسیر بوده است. بااین حال هنوز هدررفت حدود 10 درصدی درآمد ناخالص کشور، مرگ روزانه حداقل 45 نفر هم وطن با میانگین سنی 35 سال به همراه چند صد هزار مجروح و معلول، همین طور مشکلات اجتماعی، روانی و معیشتی این سوانح بر خانواده ها، تنها بخشی از بار عظیمی است که به کشور و مردم تحمیل می شود. تجربه کشورهای موفق جهان در کاهش چشمگیر این سوانح، قابل پیشگیری بودن آنها و حتی تصویب چشم انداز صفر (صفر مورد مرگ و سوانح ترافیکی شدید)، ما را برای کنترل جدی این سوانح مصمم تر می کند.

برای پیشگیری و کنترل سوانح ترافیکی در سیاست گذاری حمل ونقل و رویکرد سیستمی، سه عامل ایمنی راه، ایمنی کاربران راه و ایمنی وسایل نقلیه ارکان اصلی را تشکیل می دهند. متأسفانه در چند دهه اخیر علیرغم افزایش بی رویه قیمت خودرو، تغییر معنی داری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و ما با حداقل استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل توصیه شده فاصله بسیاری داریم و لازم است سازمان ملی استاندارد کشور، در نگاه خود به ایمنی خودروها تجدید نظر کند. برخی نقش وسیله نقلیه را در سوانح مرگبار ترافیکی بسیار کمتر از سهم واقعی برآورد می کنند. اگر برهمکنش خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک چهارم مردم در راه ها هستند. به بیانی اگر ما خودروهای ایمن داشته باشیم، می توانیم سالانه از مرگ حدود 4500 ایرانی جلوگیری کنیم. بسیاری از کشورها که حتی جمعیت و تعداد خودرو بیشتری نسبت به کشور ما دارند با رویکرد علمی و هوشمندانه به خصوص در مرحله پیش رخداد توانسته اند میزان های مرگ سوانح ترافیکی را به یک سوم و حتی کمتر کاهش دهند.

 بهانه هایی چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت های تولید خودرو داخلی به هیچ وجه نمی تواند دلیلی برای بی توجهی نسبت به ایمنی وسایل نقلیه باشد. ما امضاکنندگان این بیانیه به عنوان اعضای هیئت علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان های مردم نهاد، اندیشمندان و محققان این حوزه، ضمن تأکید بر توجه به نقش همه سازمان های ذی ربط، تلاش پلیس راهور ناجا برای اجتناب از شماره گذاری خودروهای ناایمن را نه تنها اقدام و حرکتی سازمانی، بلکه مطالبه ای عمومی می دانیم که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و جهان است. امید داریم با حمایت بیش از پیش نمایندگان محترم مجلس، قوه قضاییه (به ویژه دادستانی محترم به عنوان مدعی العموم) و دولت محترم این تلاش ها به ثمر بنشیند و شاهد برکات فراوان این اقدام برای مردم و میهنمان باشیم.

امضاکنندگان:

مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات تروما (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات تروما جاده ای (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت (دانشگاه علوم پزشکی ایران)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سلامت مردان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا (دانشگاه علوم توان بخشی و سلامت اجتماعی)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی لرستان)، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل (دانشگاه آزاد دزفول)، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کرمان)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی نیشابور)، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، اتحادیه انجمن های گروه حقوق ایران، اندیشکده بین المللی کرامت انسانی، انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجمن پزشکی پدیده شناسی علوم سلامت ایران، شبکه رادیویی سلامت (صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)، انجمن علمی حقوق کودک ایران، حامیان عدالت و قانون شهروندان (سمن)، انجمن جامعه ایمن کشور، جامعه اندیشمندان ترافیک کشور، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، انجمن خیرین راه و ترابری، مؤسسه بین المللی سلامت پروفسور سمیعی، انجمن ایمنی و بهداشت و محیط زیست استان آذربایجان شرقی، انجمن پیشگیری از مرگ های غیرطبیعی (پیشگام)، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان زرند، کارگروه کشوری سلامت در گام دوم، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان رفسنجان، شورای صنفی دانشکده پیراپزشکی قم

افراد حقیقی به ترتیب الفبا (آقایان و خانم ها):

دکتر معصومه آباد، دکتر منصور آذری، سید محمد آقامیری، مهندس محراب آقازاده، محمد اتحادی، دکتر شهناز اجاقی، دکتر محمدرضا احدی، دکتر علی احمدی، دکتر گلایول اردلان، دکتر عباس استاد تقی زاده، دکتر علیرضا اسماعیلی، دکتر حمیدرضا اشراقی، دکتر طاهره اشک تراب، دکتر صدیقه اعتماد سعید، دکتر محسن اعرابی، دکتر محمد اسماعیل اکبری، دکتر حسین اکبری، مهندس محمد الفرمانی، دکتر علیرضا انصاری مقدم، دکتر علی ایمانی، دکتر کامران باقری لنکرانی، مهندس محمد بخارایی، دکتر همایون بنا درخشان، علی بهاءالدینی، دکتر مریم بیک پور، دکتر محمد پرورش مسعود، دکتر فرزاد پناهی، دکتر محمدامین پور حسینقلی، دکتر منصوره تجویدی، دکتر امین ترابی پور، دکتر محمدحسین تقدیسی، دکتر جواد تن زاده، دکتر شهرام توفیقی، دکتر نادر توکلی، دکتر شهریار جانبازی، دکتر حسن جان فدا، دکتر مهدی جعفری، دکتر کتایون جهانگیری، دکتر حمیدرضا حاتم آبادی، دکتر روح اله حاجی زاده، دکتر مجید حاجی فرجی، دکتر یوسف حجت، دکتر مریم حدادزاده شوشتری، دکتر مشیانه حدادی، سرهنگ مجتبی حسنی، دکتر سید جلیل حسینی، دکتر ایرج حقیقی فرد، سرهنگ فرهاد حیدر، دکتر سید تقی حیدری، دکتر حمیدرضا خانکه، دکتر ناهید خداکرمی، دکتر سهیلا خداکریم، دکتر داود خراسانی زواره، دکتر فاطمه خسروی، دکتر علی خورشیدی، دکتر هادی خوش محبت، دکتر علی داودی کیاکلایه، دکتر وحید دلشاد، دکتر محسن ده نمکی، مهندس هرمز ذاکری، دکتر خالد رحمانی، دکتر حبیب ا... رحیمی، مهندس ناصر رزاق منش، دکتر علیرضا رزاقی، دکتر فروزان رضاپور، دکتر رفعت رضاپور نصرآباد، دکتر فرشید رضایی، دکتر منصور رنجبر، سرهنگ منوچهر روحی، دکتر علیرضا زالی، دکتر سید جواد سادات، دکتر سهیل سلیمانی، دکتر حمید سوری، دکتر ساناز سهرابی زاده، دکتر خسرو شاکری، دکتر حمید شریفی، دکتر پروین شفیعی، دکتر محمدرضا شکوهی، مهندس علی شمس، دکتر مرتضی شمس، دکتر حسن شهبازی، دکتر غلامرضا شیران، دکتر سینا صاحبی، دکتر سعید صادقیه اهری، دکتر همایون صادقی بازرگانی، دکتر مجتبی صحت، دکتر محمود صفارزاده، دکتر ولی الله صمدی، دکتر عاطفه عابدینی، دکتر عباس عباس زاده، دکتر محمود عباسی، دکتر علی عرب خردمند، سرهنگ حمیدرضا عزیزی، دکتر فاطمه عسگریان، دکتر محسن عظیمی نژاد، دکتر شهرام علمداری، دکتر مهستی علیزاده، مهندس بهروز غروی، دکتر سیف الله غریب، دکتر مهدی فراهانی، مهندس وحید فرح بخش، دکتر شهاب فلاحی، مهندس علیرضا فندرسکی، دکتر ابراهیم قادری، مهندس احمد قاسمی، مهندس حسین قاسمی نژاد، دکتر شهلا قنبری، احمد قویدل (فعال مدنی سمن)، دکتر مهرداد کریمی، دکتر علی اصغر کلاهی، دکتر پیرحسین کولیوند، دکتر محمدحسن لطفی، دکتر علی ماهر، دکتر سید عباس متولیان، دکتر زهرا محتشم امیری، دکتر سعاد محفوظ پور، دکتر گوهر محمدی، دکتر محمد محبوبی، هدایت الله محمدزائی، رضا محمدی، دکتر قباد مرادی، دکتر امید مرادی مقدم، دکتر سید علیرضا مروجی، دکتر سید محمود مسیحا هاشمی، دکتر احسان مصطفوی، دکتر مسعود مطلبی قاین، دکتر غلامرضا معصومی، دکتر شیدا ملک افضلی، مهندس عباسعلی موحدی نژاد، دکتر حسین مولوی وردنجانی، احمد مهری، دکتر علیرضا میراحمدی زاده، مهندس سید حسین میرشفیع، دکتر جعفر میعادفر، دکتر فرید نجفی، دکتر جواد نوفرستی، دکتر مصطفی واحدیان، دکتر رضا وفایی، سرهنگ ابراهیم وهاب زاده، مهندس سید هادى هاشمى، دکتر سعید هاشمی نظری، مهندس جواد هدایتی، دکتر عنایت اله همایی راد، دکتر محمدتقی یاسمی، دکتر شاهرخ یوسف زاده.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن معصومی پاسخ

    سپاس و دورود