چگونه تایلند می تواند به هاب فنتک در جنوب شرقی آسیا تبدیل شود
هنگامی که مردم به تایلند فکر می کنند، پادشاهی با بسیاری از موضوعات برایشان تداعی می شود: سواحل، پیاده روها، معابد، فیل ها و روشن فکری؛ به طور خلاصه، تمام عناصری که هر ساله میلیون ها گردشگر را به این کشور جنوب شرق آسیا جذب می کنند. اما اعضای جامعه فنتک (fintech) تایلند، کشوری را می بینند که به مرحله ای برای تبدیل شدن به برندی در منطقه و جهان رسیده است.
اومیس، توسط جان هاسگاوا و ازرا دان هارینسوت، یک پلت فرم مدیریت پرداخت راه اندازی کرده است. این بزرگترین فنتک موفق تایلندی است. سال 2016، سری ب این نرم افزار به ارزش 17.5 میلیون دلار رشد کرد و در حال حاضر در تایلند، ژاپن، اندونزی و سنگاپور کار می کند. این یک داستان آرمانی است که نشان دهنده احتمالات و امکانات برای دیگر استارت آپ های خدمات مالی در تایلند است.
به گفته پل ارک، مدیرعامل شرکت وی سی (Digital Ventures and a Seedstars ambassador)، استارت آپ های خدمات مالی (fintech)، پتانسیل این را دارند که نوآوری را در سراسر بخش ها تحریک کنند. این ماجرا می تواند در سایر صنایع نه تنها می تواند در صنعت خدمات مالی تایلند بلکه در تجارت، بهداشت و درمان، حتی آموزش و پرورش هم رخ دهد. ارک می گوید، افزایش روز افزون استفاده از تکنولوژی های بلاکچین، ابرداده و هوش مصنوعی، شرکت «تائی فن تک» را قادر کرده که نه تنها محصولات و خدمات خود را در اختیار مشتریان موجود قرار دهد، بلکه به آن دسته از مشتریان کشور که با بانک سرو کار ندارند هم خدمت رسانی کند.
آکارادج دیسیادج، مدیرعامل شرکت تائی فنتک (Thai Fintech Association) معتقد است بخش خدمات مالی تائی قوی است و می تواند با همسایگانشان در آسه آن و بازارهای دیگر رقابت کند. او می گوید: ما معتقدیم که همه مردم بسیار باهوش هستند. هدف ما این است که آنها را ترغیب کنیم تا از خدمات مالی استفاده کنند و آن را ترویج دهیم. ما می خواهیم به آنها برای وارد شدن به بازارهای جهانی کمک کنیم.
به گفته دیسیادج، تائی فنتک، سال 2016 و ابتدا به عنوان باشگاه شبکه ای شروع به کار کرد که هدفش تسهیل ارتباط میان استارت آپ های فنتک با بانک های بزرگ و سرمایه داران بود. اما امسال این شرکت در وزارت کشور ثبت شد و از این به بعد می تواند نقش بیشتری در توسعه این صنعت داشته باشد.
دیسیادج می گوید: شرکت تائی فنتک، در حال بنیانگذاری و ایجاد یک فضای ایمنی برای فنتک های ملی و استارت آپ ها است تا آنها از آن طریق بتوانند تست محصولات انجام دهند و با شرکت های بالقوه و به دست آوردن منابع مالی ملاقات کنند.
تک گریاند (TechGrind) شرکت دیگری است که تلاش می کند دره سیلیکون بعدی را در جنوب شرقی آسیا ایجاد کند.
کیل مک کامپ و کنیز لین، موسسان شرکت پیملو (Pymlo) هم می گویند: ما به دنبال پیدا کردن راه حلی برای مشکل جدی بسیاری از کسب و کارها در جنوب شرقی آسیا هستیم. طرح های پیملو برای تطبیق صاحبان کسب و کار در سراسر مرزهای آسه آن، ازجمله کسانی که می خواهند کسب و کار منطقه ای انجام دهند کارساز است.