بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

امضای دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو

امضای دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو
تین نیوز |

در شرایطی که هنوز قرارداد سازمان گسترش و رنو به امضا نرسیده، مدیرعامل این سازمان در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» از احتمال امضای این قرارداد طی هفته جاری می‌گوید. به گفته منصور معظمی، چند مورد اختلاف نظر میان رنو و سازمان گسترش باقی مانده که طی مذاکرات امروز و فردا و پس فردا، به احتمال زیاد رفع خواهند شد.

 

تفاهم‌نامه سازمان گسترش و رنو بنا بود در چند نوبت به قرارداد تبدیل شود، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است. آیا ممکن است این قرارداد در دولت یازدهم به امضا برسد؟

بله این امکان وجود دارد. اتفاقا سازمان گسترش امروز میزبان هیاتی بلندپایه از رنو است و بنا داریم با حل موارد اختلاف باقیمانده، تفاهم‌نامه خود را به قرارداد تبدیل کنیم. هیاتی که عنوان کردم، دو تن از معاونان بلندپایه رنو را دربرمی‌گیرد و آنها تا چهارشنبه میهمان سازمان گسترش هستند.

 

یعنی ممکن است قرارداد رنو طی این هفته و تا قبل از انتخابات امضا شود؟

نمی‌توانم پاسخ قطعی به این پرسش بدهم، با این حال ما دلمان می‌خواهد قرارداد را طی همین هفته امضا کنیم و شاید این اتفاق رخ بدهد.

 

چند درصد امکان امضای قرارداد طی هفته جاری وجود دارد؟

واقعا نمی‌دانم؛ فقط مطمئن باشید که کار قرارداد رنو تقریبا تمام شده است. به هر حال این را در نظر بگیرید که به سرانجام رساندن قراردادی در این سطح، کار بسیار سختی بوده و زمان می‌برد. قرارداد رنو حاوی نکات بسیار زیادی است و ما در طول مذاکرات همواره سعی کردیم تمام جوانب را در نظر گرفته و به شکلی پیش برویم که منافع ملی رعایت شود.

 

در مذاکرات این هفته با رنو، چه مسائلی مورد بحث قرار خواهد گرفت؟

چند مورد میان ما و رنو باقی مانده است که سعی می‌کنیم آنها را طی مذاکرات جدید خود برطرف کنیم. نکته مهم اینجاست که تا دیروز مذاکرات ایدرو و رنو در سطح کارشناسان برگزار می‌شد، اما از امروز سطح مذاکرات به مدیریتی ارتقا پیدا می‌کند، به نحوی که خود بنده سر میز مذاکره با معاونان ارشد رنو خواهم نشست.

 

سخت‌ترین چالش‌هایی که میان سازمان گسترش و رنو وجود داشت و حل شد، کدام موارد بودند؟

حق لیسانس رنو، ساخت داخل 40 درصدی، صادرات 30 درصدی و البته ایجاد مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران، چالش‌های بزرگی بودند که توانستیم آنها را حل کنیم. در این بین البته مورد آخر (احداث مرکز تحقیق و توسعه) بسیار وقت گرفت، با این حال رنو در نهایت پذیرفت که چنین مرکزی را در کشور احداث کند. همچنین بنا شد ایران پایگاه صادراتی رنو در منطقه نیز باشد. البته مساله خرید سایت بن رو از سایپا و واگذاری آن به رنو هم در میان بود، که با توجه به موافقت رنویی‌ها با قیمت پیشنهادی جدید ما، این موضوع نیز حل شد.

 

بن‌رو را با چه قیمتی به رنو واگذار کردید؟

مطمئن باشید قیمتی که لحاظ کردیم، کارشناسی بوده است.

 

گفته می‌شود مخالفت‌هایی با حضور مستقل رنو در ایران از سوی خودروسازان و همچنین بخشی از بدنه وزارت صنعت وجود دارد. این موضوع را تایید می‌کنید؟

در کشوری که دموکراسی حاکم است، هر کس حق دارد نظر خود را در مورد مسائل مختلف ارائه کند و طبعا همکاری مشترک ایدرو و رنو نیز منتقدانی را به خود می‌بیند. با این حال مطمئن باشید این قرارداد صد درصد امضا خواهد شد، زیرا ما محکم پای آن ایستاده‌ایم.

 

ما به‌عنوان سازمان گسترش، به‌دنبال خودروسازی نیستیم، بلکه تنها اقدام به مشارکت کرده و در نهایت نیز سهم خود را (در مشارکت‌ها) واگذار خواهیم کرد. سازمان گسترش به‌دنبال این است که به واسطه مشارکت‌ها و قراردادهای خودرویی، محصولاتی ارزان‌تر و با کیفیت‌تر در اختیار مشتریان ایرانی قرار بگیرد، زیرا این حق آنهاست.

 

در نهایت فکر می‌کنید محصولات رنو چه زمانی راهی بازار خودرو کشور شوند؟

تابستان 97، اولین محصولات تولیدی رنو در ایران عرضه خواهند شد.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.