بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

فرصت طلایی ایران در اقتصاد اوراسیا؛ بهترین شرایط سرمایه‌گذاری را داریم

فرصت طلایی ایران در اقتصاد اوراسیا؛ بهترین شرایط سرمایه‌گذاری را داریم

تین نیوز | رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان ضمن تأکید بر اهمیت برقرای پرواز مستقیم میان ۲ کشور و برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بیشکک، فضای اقتصادی اوراسیا را مکانی مناسب برای عرضه توانمندی‌های ایران برشمرد.
 
 «مارات شارشکیف» رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان، ضمن تأکید بر اهمیت اجرایی شدن توافقات میان ۲ کشور و برگزاری نمایشگاه اختصاصی در بیشکک، به بررسی فرصت‌های پیش رو برای همکاری ۲ کشور در عرصه اقتصادی پرداخت.
 
** سیاست ایران مقتدرانه به پیش می‌رود
 شارشکیف افزود: در حال حاضر به نظر من ایران در برنامه‌های سیاسی خود موفق عمل می‌کند و هم‌اکنون آنگونه که ما در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم، ایران به طور عملی اجازه رسمی غنی‌سازی اورانیوم را دریافت کرده و همچنین مسئله تحریم‌هایی که پیرامون ایران قرار گرفته، عملا در حال تغییر به نفع این کشور می‌باشد.
 
رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان ادامه داد: اما در مورد مناسبات متقابل ۲ کشور باید عرض کنم که تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه اختصاصی به بیشکک می‌آیند و کالاهای خود را عرضه می‌کنند و آنها علاقمند به همکاری با قرقیزستان هستند که این مسئله پتانسیل خوبی را در عرصه سرمایه‌گذاری به کشور ما ارائه می‌کند.
 
** قرقیزستان؛ دارای بهترین شرایط سرمایه‌گذاری در جامعه همسود
 وی تصریح کرد: در این رابطه ما انتظار داریم که این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع تقویت توان تولیدی قرقیزستان کمک خوبی نماید و با توجه به اینکه ما به فضای اتحادیه گمرکی وارد می‌شویم و این مسئله بازار بسیار بزرگی را پیش روی ما باز می‌کند، باید در نظر گرفت که چه تولیداتی در این زمینه به نفع خواهد بود.
 
شارشکیف همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر، در میان کشورهای جامعه همسود بهترین شرایط مالیاتی و بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری در کشور قرقیزستان وجود دارد که این مسئله می‌تواند برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار جذاب باشد.
 
** برقراری پرواز مستقیم گامی مهم در تقویت روابط
 این مقام اقتصادی قرقیز عنوان کرد: بنابراین نمایشگاه اختصاصی ایران سازگاری بسیار جدی با شرایط پیش‌روی قرقیزستان دارد و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه پس از مدتها وقفه در وجود پرواز مستقیم بین ایران و قرقیزستان، قبل از برگزاری این نمایشگاه اولین پرواز مستقیم بین ۲ کشور که به صورت دائمی این پرواز هر هفته ادامه خواهد داشت، انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این مسئله در حالی است که وجود پرواز مستقیم به مراتب مناسبات میان محافل تجاری ۲ کشور را تسهیل خواهد کرد چرا که دسترسی به قرقیزستان از طریق «استانبول»، «مسکو» و مسیرهای دیگر شرایط دشواری را برای بازرگانان ۲ کشور ایجاد کرده است.
 
ساشکیف افزود: بنابراین مسئله وجود پرواز مستقیم نقش بسیار مهمی در نزدیکی  جامعه تجار ۲ کشور بازی خواهد کرد و این امر به نوبه خود موجب خواهد شد تا بالانس تجاری فیمابین به سمتی مثبت صعود کند.
 
** برگزاری نمایشگاه اختصاصی و افزایش سرمایه‌گذران ایرانی
 رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان ضمن تأکید براین نکته که ایران به لحاظ سیاسی و اقتصادی کشوری بزرگ و بانفوذ می‌باشد، اظهار داشت: در این رابطه همکاری اقتصادی با قرقیزستان به عنوان یک شریک استراتژیک، نتایج مثبتی را برای بیشکک در پی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: به باور من، شرایطی که هم‌اکنون در قرقیزستان حاکم است برای ایرانیان بسیار موردپسند خواهد بود و حضور شرکت‌های ایرانی زیادی که در حال حاضر در کشور ما مشغول فعالیت هستند، مؤید این مطلب می‌باشد.
 
از نگاه این شخصیت اقتصادی قرقیز، با توجه به برگزاری این نمایشگاه و فراهم شدن شرایط بهتر برای حضور بخش‌های اقتصادی ایران در قرقیزستان، قطعا تعداد شرکت‌های ایرانی علاقمند به حضور در بازار قرقیزستان در عرصه‌های مختلف افزایش خواهد یافت.
 
** امکان ایجاد بنیاد حمایت از تولیدکنندگان کوچک و متوسط
 شارشکیف افزود: از سوی دیگر، ایران دارای تجارب بسیار بالایی در زمینه حمایت از تجار متوسط و کوچک می‌باشد و این مطلب را من در زمان سفر خود به این کشور دریافتم که در آن هنگام مقامات ایرانی حدود پنج میلیارد دلار برای حمایت از تولیدکنندگان متوسط و کوچک داخلی اختصاص داده بودند.
 
رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان همچنین بیان کرد: در ضمن ما می‌توانیم این موضوعات را به گونه‌ای حل‌وفصل کنیم تا شما بتوانید در قرقیزستان نیز بنیاد مشخصی را برای حمایت از تولیدکنندگان متوسط و کوچک ایجاد کنید.
 
وی گفت: علاوه براین، چشم‌انداز شرایط قرقیزستان در زمینه توسعه بحث گردشگری و همچنین در زمینه اکولوژیکی با توجه به طبیعت و اقلیم پاکیزه آن، دورنمای روشنی می‌باشد ضمن اینکه قرقیزستان به لحاظ جغرافیایی نیز در محل تقاطع فرهنگ‌ها و کشورهای بزرگ در منطقه قرار گرفته است.
 
** ساخت مسیرهای ریلی گامی مهم در تقویت حضور اقتصادی ایران
 این اقتصاددان قرقیز ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر در روابط ایران با آسیای مرکزی این است که این کشور در حال ساخت مسیر ریلی میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌باشد که این مسئله تبادل و حرکت کالا را در این کشورها بسیار سهولت می‌بخشد و این امر قطعا برای بازرگانان ما نیز مفید خواهد بود.
 
شارشکیف عنوان کرد: ما بسیار علاقمند هستیم که با کشورهای جنوب آسیا همکاری اقتصادی بیشتری داشته باشیم که در این رابطه بندرعباس می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و این مسئله در حال حاضر برای قرقیزستان بسیار اهمیت دارد.
 
رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان همچنین تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران گام بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود که می‌تواند به نزدیکی بیشتر محافل اقتصادی ۲ کشور مساعدت کند ضمن اینکه در مراسم افتتاح این نمایشگاه معاون نخست وزیر قرقیزستان و همچنین معاون وزیر صنعت و معدن ایران حضور خواهند داشت که نشان از اهمیت این رویداد دارد.
 
وی ادامه داد: بنابراین من می‌خواهم تأکید کنم که برگزاری این نمایشگاه منجر به ایجاد علائق و منافع معینی میان جامعه بازرگانان ۲ کشور خواهد شد.
 
** فضای اقتصادی اوراسیا مکانی برای عرضه توانمندی‌های ایران

 مقام اقتصادی قرقیز افزود: از سوی دیگر، فعال شدن اتحادیه گمرکی و ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ورود قرقیزستان به این عرصه با توجه به توان اقتصادی بالای ایران در زمینه تولید محصولات مورد نیاز مردم و همچنین توانمندی ایران در بحث تولیدات محصولات پتروشیمی و دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، می‌تواند بازار بسیار بزرگی را پیش‌روی ایران باز کند.
 
شارشکیف گفت: حضور ایران در این بازار منافع چندجانبه زیادی خواهد داشت ضمن آنکه ابتدا باید حجم تبادل کالا را افزایش داد و با توجه به اینکه عوارض خودرو پس از ورود قرقیزستان به اتحادیه گمرکی به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت، به نظر من می‌توان برخی اتومبیل‌های مشخص ایرانی را در داخل قرقیزستان تولید کرد که البته باید در جستجوی راهی جهت پایین آوردن و مقرون به صرفه بودن تولید این محصولات در داخل قرقیزستان بود.
 
** علاقمندی بیشکک برای حضور ایران در عرصه صادرات انرژی
 رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان بیان کرد: در مجموع تحقق توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران، ما را به سمت شراکت استراتژیک با این کشور سوق خواهد داد زیرا این مطلب پوشیده نیست که قرار داشتن قرقیزستان در مسیر ترانزیتی کشورهای منطقه و همچنین امکان عبور مسیرهای انتقال انرژی به چین، فرصت‌های خوبی را برای بیشکک فراهم می‌سازد.
 
وی با اشاره به منابع غنی گاز در ایران، اظهار داشت: چنانچه ایران علاقمند به صادرات گاز به چین باشد یکی از مسیرهایی که می‌تواند مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد، می‌تواند عبور از طریق قرقیزستان باشد ضمن آنکه ما به طور دقیق مسئله انتقال نفت از ایران و تبدیل آن به محصولات مورد نیاز را در پالایشگاه‌های داخلی، مورد بررسی قرار می‌دهیم که در این رابطه یک پالایشگاه ساخته شده و یکی دیگر نیز در حال ساخت می‌باشد.
 
** آمادگی قرقیزستان برای صادرات محصولات طبیعی و استفاده از توانمندی تکنولوژیکی ایران
 شارشکیف با بیان اینکه در این زمینه مذاکرات جدی با ایران خواهیم داشت، اضافه کرد: به نوبه خود ما نیز آمادگی داریم که محصولات خویش را از قبیل گوشت و فرآورده‌های کشاورزی به ایران ارائه دهیم و همچنین شرایط مناسب برای بحث گردشگری فراهم سازیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان همچنین با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بحث فرآورده‌ها و تجهیزات مدرن پزشکی، تصریح کرد: مسئله دیگر برای قرقیزستان با توجه به کوهستانی بودن سرزمین این کشور، استفاده بهینه از اراضی قابل‌کشت می‌باشد که ایران در این زمینه دارای تجارب ارزشمندی می‌باشد.
 
وی در پایان مصاحبه بر علاقمندی بیشکک در استفاده از تجارب و توان ایران در زمینه بهره‌گیری از منابع هیدروکربنی نیز تأکید کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.