بازدید سایت : ۳۸۶۹۰

مدارک لازم برای دریافت کالابرگ خانوارهای بدسرپرست

به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهک ها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می شود که این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه های لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص می یابد.

مدارک لازم برای دریافت کالابرگ خانوارهای بدسرپرست
تین نیوز |
با از سرگیری طرح کالابرگ الکترونیک از اسفندماه سال گذشته، تاکنون حساب سرپرستان خانوارِ دهک های درآمدی یک تا هفت، براساس بعد خانوار و دهک درآمدی دوبار شارژ شده و این درحالیست که در پایان دوره اول، اعتبارات مصرف نشده خانوارها ذخیره می شود و در صورت مصرف نشدن اعتبار تا ۶۰ روز پس از شروع دوره دوم طرح، این اعتبار از بین خواهد رفت.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در طرح کالابرگ الکترونیکی که برای حمایت از معیشت خانوار های مشمول و تقویت سبد غذایی دهک های اول تا هفتم از اسفندماه ۱۴۰۳ شروع شده است، به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهک ها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می شود که این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه های لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص می یابد.

 در همین راستا، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسش های مردمی پاسخ داده است:

۱- اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. باتوجه به اینکه اجرای طرح در دو دوره ۶۰ روزه خواهد بود، در پایان دوره اول، اعتبارات مصرف نشده خانوار ها ذخیره می شود و در صورت مصرف نشدن اعتبار خانوار تا ۶۰ روز پس از شروع دوره دوم طرح، این اعتبار از بین خواهد رفت.

 
 
 
 
 
 
 

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۲- اگر پذیرنده کم فروشی یا گرانفروشی کند، به کدام مرجع باید شکایت کرد؟ یا اگر پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند، چه اقدامی باید انجام داد؟

شهروندان جهت پیگیری چنین مواردی با سامانه تلفنی وزارت صنعت، معدن وتجارت با سرشماره ۱۲۴ تماس بگیرند و موارد موردنظر را منعکس کنند.

۳- آیا در طرح کالابرگ الکترونیکی، کالا ها با برند خاصی ارائه می شود؟

خیر، افراد می توانند ۱۱ قلم کالای تعیین شده در طرح کالابرگ الکترونیکی را از هر نشان تجاری دلخواه، خرید کنند.

۴- سرپرست خانوار چه کسی است؟

شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز می شود.

۵- چه اصنافی تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؟

عمده فروشی‎ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت ها و فروشگاه های موادغذایی، فروشگاه های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی های مصرف، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی

۶- کدام فروشگاه ­های زنجیره ای متصل به طرح هستند؟

فروشگاه های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، رفاه، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه های اینترنتی "اسنپ" و "دیجی کالا" در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.

۷- آیا امکان خرید از فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد؟

بله فهرست فروشگاه های مجاز و نشانی آنها از طریق مراجعه به سامانه "شما" به نشانی shoma.sfara.ir یا از طریق نصب برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.

۸- آیا خریدار در صورت استفاده بیشتر از اعتبار ماه جاری، باید مابه ­التفاوت آن را پرداخت کند؟

بله. در خصوص کالا هایی با قیمت بالاتر، مابه ­التفاوت از طریق حساب بانکی فرد پرداخت خواهد شد.

۹- آیا در یک بار خرید باید از کل اعتبارم استفاده کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟

بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد. فقط شهروندان باید دقت داشته باشند که به ازای هر بار خرید، باید حداقل ۵۰۰۰ تومان بابت هر تراکنش بانکی، از کارت خود پرداخت کنند.

۱۰- کد دستوری برای اطلاع از میزان اعتبار اختصاص یافته به خانوار من چیست؟

از طریق شماره ­گیری کد دستوری # ۱۴۶۳ *۵۰۰ * می ­توان از میزان مانده و اعتبار اختصاص یافته مطلع شد.

۱۱- کالابرگ الکترونیکی چند دوره واریز خواهد شد؟

براساس تصمیم اخذشده، کالابرگ الکترونیکی طی دو مرحله واریز خواهد شد که زمان واریز مرحله اول آن، قبل از ماه مبارک رمضان در اسفندماه ۱۴۰۳ خواهد بود. در خصوص زمان واریز مرحله بعدی، اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۲- مبنای دهک­ بندی خانوار ها برای دریافت کالابرگ الکترونیکی چیست؟

با توجه به اینکه داده ­های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در بهمن ماه ۱۴۰۳ به روز شده است، مبنای دهک­ بندی خانوارها، آزمون وسع صورت گرفته در بهمن ماه ۱۴۰۳ است.

۱۳- چگونه می­ توان از دهک خانوار مطلع شد؟

برای اطلاع از وضعیت دهک درآمدی خانوار باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و دهک خانوار را مشاهده کرد.

۱۴- آیا مبلغ اختصاصی بابت کالابرگ الکترونیکی متفاوت از مبلغ یارانه است؟

بله متفاوت است. در واقع خانوار ها غیر از میزان یارانه اختصاصی، مبلغی را به عنوان کالابرگ الکترونیکی دریافت می ­کنند.

۱۵- خانوار هایی که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص پیدا نکرده است، چه اقدامی به منظور اعتراض باید انجام دهند؟

باتوجه به اینکه اختصاص کالابرگ الکترونیکی بر اساس دهک­ بندی انجام شده صورت گرفته است، خانوار های دهک های ۸ تا ۱۰ که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص پیدا نکرده است، مشمول این حمایت نمی ­شوند و تغییر دهک خانوار صرفاً از طریق تغییر در داده های ثبت شده خانوار مقدور خواهد بود که بازه­های زمانی به روز رسانی این داده ­ها، دوره­ های ۶ ماهه است.

۱۶- خانوار هایی که در دوره بهمن ماه تغییر ساختار خانوار داشته ­اند، چگونه می­ توانند مشمول کالابرگ الکترونیکی شوند؟

با توجه به اینکه خانوار های مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس اطلاعات ساختار خانوار در بهمن ماه ۱۴۰۳ شناسایی شده ­اند و این فهرست به منزله فهرست نهایی و غیرقابل تغییر تا دوره بعدی واریز کالابرگ الکترونیکی است. این خانوار ها بر اساس وضعیتی که در بهمن ۱۴۰۳ داشته ­اند، از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد. به عنوان مثال، چنانچه خانوار دو نفره در بهمن ماه ۱۴۰۳ صاحب فرزند شده باشد، پرداخت کالابرگ الکترونیکی برای دوره حاضر صرفاً برای دو نفر خواهد بود و نفر سوم در دوره بعدی که اطلاعات ساختار خانوار فرد نزد سازمان هدفمندسازی یارانه ­ها تغییر کند، مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی خواهد شد.

۱۷- خانوار هایی که در حال حاضر یارانه دریافت نمی­ کنند، چگونه می­ توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند؟

با توجه به اینکه پیش شرط دریافت کالابرگ الکترونیکی، دریافت یارانه توسط خانوار است، لذا تا زمانی که این خانوار ها یارانه دریافت نکنند، نمی­ توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند. لازم به ذکر است که فهرست نهایی مشمولین دریافت کالابرگ الکترونیکی، بر اساس وضعیت دریافت یارانه خانوار در بهمن ماه ۱۴۰۳ تعیین شده است لذا در صورتی که خانوار در این تاریخ، مشمول دریافت یارانه نبوده است، کالابرگ الکترونیکی نیز به این خانوار تعلق نخواهد گرفت.

۱۸- خانوار هایی که قبل از بهمن ماه ۱۴۰۳ اقدام به ثبت ­نام یارانه­ ها کرده­ اند ولی هنوز یارانه دریافت نکرده­ اند، چگونه مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی خواهند شد؟

زمانی که خانوار برای دریافت یارانه ثبت نام می ­کند، اطلاعات این خانوار بعد از یک دوره یک ماهه به منظور دهک­ بندی و آزمون وسع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می ­شود و در صورتی که در دهک ۱ تا ۷ باشد، مشمول دریافت یارانه خواهد شد لذا صرف ثبت­ نام به منزله تعلق گرفتن کالابرگ الکترونیکی به خانوار مربوطه نیست و بعد از تعیین دهک خانوار، وضعیت مشمول بودن خانوار مشخص می شود.

۱۹- سرپرستان خانوار هایی که حساب یارانه آنها مسدود شده است، چه اقدامی برای دریافت کالابرگ الکترونیکی باید انجام دهند؟

دریافت کالابرگ الکترونیکی ارتباطی به حساب یارانه سرپرست خانوار ندارد و سرپرست خانوار می­تواند با هر یک از کارت­ های بانکی خود نسبت به دریافت این کالابرگ اقدام کند، لذا مسدود بودن حساب یارانه، نمی ­تواند مانع دریافت کالابرگ الکترونیکی شود، مگر آنکه سرپرست خانوار فقط یک حساب بانکی داشته باشد.

۲۰- آیا داده های سامانه حمایت به روز رسانی شده است؟

به روز رسانی داده­ های سامانه حمایت در بهمن ماه ۱۴۰۳ انجام شده است و اطلاعات آن بر اساس آخرین داده­ های ثبتی دستگاه ­های اجرایی است و از آنجا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولیدکننده داده نیست و این داده ­ها را از دستگاه­ هایی نظیر فرماندهی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق­ های بیمه­ ای و... دریافت می ­کند، هرگونه مغایرت در داده­ های سامانه حمایت باید از طریق دستگاه ­های مربوطه پیگیری شود.

۲۱- پایان دوره زمانی مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی برای هزینه کردن اعتبار درنظر گرفته شده چه بازه ­ای است؟

اعتبار تخصیص یافته به خانوار ها در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روزه (مرحله اول) صرف خرید کالا های تعیین شده نشود، از بین نخواهد رفت و قابل ذخیره شدن تا پایان مرحله دوم طرح است (۱۲۰ روز از آغاز طرح)، لذا خانوار ها نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند.

۲۲- خانوار هایی که بدسرپرست هستند، چگونه می توانند اعتبار کالابرگ الکترونیکی را در حساب یکی دیگر از اعضای خانوار دریافت کنند؟

این خانوار ها باید از طریق ارائه مدارک مثبته به ادارات کل استانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخواست خود را مطرح کنند تا این ادارات موارد خاص را از شرکت مجری طرح (فارا) پیگیری کنند.

۲۳- نظامیان چگونه باید از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند و دهک خانوار خود را چگونه می توانند مشاهده کنند؟

کلیه خانوار های عضو نیرو های مسلح باید از طریق یگان خدمتی مربوطه و ستادکل نیرو های مسلح پیگیر درخواست خود باشند.

۲۴- در صورت وجود مشکل و یا هرگونه مغایرت در تراکنش ها، اعتبار اختصاص یافته، عدم شارژ حساب و... از چه مرجعی باید پیگیری کنم؟

رسیدگی به مشکلات مربوط به کالابرگ از طریق شماره تلفن ۶۳۶۹ در تهران و ۰۲۱۶۳۶۹ برای شهرستان ها امکان پذیر بوده و این سامانه هر روز از ساعت ۸ تا ۲۲ آماده خدمت رسانی به شهروندان است.

۲۵- چگونه می توانم تراکنش های انجام شده خود را در طول یک ماه مشاهده کنم؟

از طریق نصب برنامه کاربردی شما می توانید از مانده اعتبار و همچنین فهرست تراکنش های خود مطلع شوید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.