بازدید سایت : ۲۸۴۵۳
در گفتگو با مدیرعامل الوند نیرو مطرح شد:

◄ شکوفایی اقتصاد ریلی در گرو قیمت گذاری رقابتی

مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو با اعلام اینکه بخش خصوصی در حوزه لوکوموتیو عملکرد بهتری نسبت به بخش دولتی دارد گفت: در حال حاضر قیمت گذاری دستوری است و با تکمیل خصوصی‌‌‌‌ سازی و در نتیجه رقابتی شدن تعرفه های ریلی شاهد گشایش در اقتصاد ریلی کشور خواهیم بود.

شکوفایی اقتصاد ریلی در گرو قیمت گذاری رقابتی
تین نیوز

مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو با اعلام اینکه بخش خصوصی در حوزه لوکوموتیو عملکرد بهتری نسبت به بخش دولتی دارد گفت: در حال حاضر قیمت گذاری دستوری است و در صورت تکمیل خصوصی سازی تعرفه های ریلی رقابتی خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، حمل و نقل ریلی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و نیاز به تحول در حوزه های سیاستگذاری بالادستی و نیز تحولات درونی دارد. خصوصی سازی در صنعت حمل ونقل ریلی کشور به صورت کج ریل گذاری شده است. به گفته کارشناسان ریلی در حوزه لوکوموتیو واگذاری به بخش خصوصی صورت نگرفته و شرکت های مالک لکوموتیو بخش خصوصی آنها را به صورت دست دوم از خارج وارد کرده اند.

 خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو با تاکید بر ایجاد مزیت خصوصی سازی در حوزه لکوموتیو، معتقد است که خصوصی سازی نتوانست به شکوفایی و افزایش بهره وری در این بخش کمک قابل توجهی کند.

وی در این باره توضیح داد: با رجوع به مصوبه شورای عالی خصوصی سازی در تکالیفی که برای راه آهن مقرر شده است برای سهم بخش دولتی و بخش خصوصی بسیاری از این تکالیف بلاتکلیف مانده و اقدامی برای آنان انجام نشده است. بخش خیلی کوچیکی در حوزه ریلی انجام شده و به همین دلیل چون به صورت جامع و همه گیر انجام نشده است اهداف خصوصی سازی نتوانسته محقق شود. در حوزه  لوکوموتیو نیز اگر مقایسه ای کوچک بین عملکرد بخش خصوصی و بخش دولتی داشته باشیم می توان به صراحت گفت جامعه آماری کوچکی از لوکوموتیوهای که بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده و در حال بهره برداری است در مقابل جامعه آماری دیگری که مربوط به شرکت راه آهن و دولتی است بهتر عمل کرده است.

بیشتر بخوانید:

اجاره به شرط تملیک بهترین روش واگذاری لوکوموتیوهای راه آهن است

اگر  شرکت راه آهن کلیه شقوقی را که براساس مصوبه شورای عالی مکلف به واگذاری آن بوده به بخش خصوصی می سپرد آن موقع می توانستیم به درستی در مورد اینکه بخش خصوصی عملکرد خوبی داشته است یا خیر قضاوت کنیم.

حسینی در پاسخ به اینکه واگذاری لوکوموتیوها چه اثری باید بر قیمت گذاری تعرفه بهره برداری از لکوموتیو داشته باشد خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت گذاری دستوری است اما در صورت تکمیل خصوصی سازی تعرفه ها رقابتی خواهد شد اما پاسخ به این سوال بسیار سخت است. در حوزه خود در حال آنالیز حساسیت هستیم با این رویکرد که اگر تعرفه ریلی از حدی بالا رود چه خواهد شد. محدودیت این است که می گویند تعرفه های حمل بار ریلی باید از تعرفه های حمل بار جاده ای پایین تر باشد و ما می گوییم اگر از تعرفه های جاده ای بالاتر و سودآور باشد برای مالکیت لوکوموتیو چه اتفاقی می افتد؟

در این بررسی به این نتیجه رسیدیم که 65 تا 70 درصد بارهای ریلی معدنی است و اگر تعرفه ها بالا رود تاثیری بر عملکرد معدنی ها به لحاظ هزینه ندارد ولی از لحاظ ارائه خدمات اگر لوکوموتیوها بتوانند خدمات بهتر و سریعتری ارائه دهند در بازه زمانی کوتاه خیلی به نفع معدنی ها خواهد بود. علاوه بر این که می تواند در تولید ناخالص ملی نقش داشته باشد اقتصاد ریلی را نیز متحول خواهد کرد. در این راستا بخش خصوصی و معادن می توانند مذاکراتی داشته و تعهداتی را بپذیرند که به نفع هر دو طرف شود و از این حالت بلاتکلیفی و مرده مرده کار کردند در آیند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.