بازدید سایت : ۷۷۹۲۱
مدیرعامل الوند نیرو مطرح کرد:

◄ پیشنهاد واگذاری لوکوموتیوهای راکد با مزایده محدود

برطرف کردن گلوگاه های نیروی کشش، دغدغه تمام مدیران و دست اندرکاران صنعت ریلی چه در شرکت راه آهن و چه در بخش خصوصی است. علیرضا عجمیان مدیرعامل الوند نیرو در این مصاحبه راهکارهایی برای بهبود شرایط نیروی کشش مطرح کرده است.

پیشنهاد واگذاری لوکوموتیوهای راکد با مزایده محدود
تین نیوز |

برطرف کردن گلوگاه های نیروی کشش، دغدغه تمام مدیران و دست اندرکاران صنعت ریلی چه در شرکت راه آهن و چه در بخش خصوصی است. علیرضا عجمیان مدیرعامل الوند نیرو در این مصاحبه راهکارهایی برای بهبود شرایط نیروی کشش مطرح کرده است که در ادامه می خوانید:

جناب عجمیان ، پیشنهاد شما به راه آهن برای واگذاری لوکوموتیو خارج از سرویس چیست؟ به بیان دیگر به عقیده شما بهتر است راه آهن به چه روشی لوکوموتیو خارج از سرویس را واگذار کند؟

ضمن تشکر از آقای دکتر ذاکری و معاونین و مدیران و همچنین کارکنان محترم و خدوم راه آهن بابت تلاش های شبانه روزی و ارزنده در احیای صنعت حمل و نقل ریلی بویژه پیگیری های بعمل آمده در خصوص اخذ موافقت و مصوبه ای که دولت محترم در راستای افزایش ناوگان ریلی کشوردر تاریخ 15/10/1403 با موضوع بازسازی و تامین ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای موضوع بند (ث) تبصره قانون بودجه سال1403 کل کشور ابلاغ فرمودند.

عجمیان مدیرعامل الوند نیرو

امیدواریم با اجرای این مصوبه دولت خون تازه ای در شریان راه آهن ج.ا.ا ایران وارد شده و سهم ریل از جابجایی بار و مسافر بهبود یابد. لیکن بر اساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته و شرایط تامین مالی فعلی کشور و شرکت راه آهن و تجاربی که این شرکت در فضای صنعت ریلی تجربه داشته و همچنین در جهت اجرای بند چ ماده 1 مصوبه اخیر که شرکت راه آهن را مکلف به واگذاری حداقل 50 دستگاه لوکوموتیو متوقف بیش از 5 سال به بخش خصوصی کرده است.

پیشنهاد این شرکت با توجه به لزوم حمایت از بخش های خصوصی متخصص و دارای تجربه در انجام امور، در درجه اول برگزاری مزایده محدود (لیست شرکت های مالک لکوموتیو) جهت فروش لوکوموتیو متوقف با شرایط تعیین شده ازمحل مطالبات شرکتهای مالک و واگذاری لوکوموتیو مذکور به مالکین فعلی با قیمت های منطقی است. 

با اجرای این روش هم لوکوموتیو خارج از سرویس وارد سرویس خواهند شد که منافعی برای کشور و مالکین ایجاد خواهد کرد و هم از بدهی شرکت راه آهن بابت مطالبات شرکت ها کاسته خواهد شد که در راستای واگذاری دارایی های راکد شرکت های دولتی و افزایش بهره وری صنعت و کشور خواهد بود.

  البته تا زمان تصویب مصوبه اخیر ابلاغی احتمالا موانع قانونی در این مسیر وجود داشت بحمدلله با این مصوبه مشکل قانونی آن برطرف و مسیر برای انجام این مهم هموار شده است .(البته طبق آئین نامه اجرایی سهم بهینه بخشهای دولتی و غیر دولتی،فصل دوم ماده8 قانون برنامه سوم توسعه موضوع واگذاری 100 درصد ناوگان به بخش خصوصی تصریح گردیده است.)

به عقیده شما راهکارهای شما برای رفع چالش بخش نیروی کشش چیست؟ آیا باید با سفارش گذاری به شرکت های داخلی و اتکا به لوکوموتیو تولید داخل، معضل کمبود دیزل را حل کرد یا واردات لکوموتیو هم می تواند بخشی از راه حل باشد؟

بر اساس قوانین موجود و در شرایط کنونی تنها راهکاری که برای رفع چالش بخش نیروی کشش و رفع معضل کمبود دیزل بنظر میرسد واگذاری بیشتر مالکیت لکوموتیوها به بخش خصوصی در این حوزه است. البته این واگذاری ها قطعا با استفاده از ارکان ادبیاتی که امروزه در راستای مسائل مطرح در دولتها تحت عنوان حکمرانی خوب(Good governance) مطرح است با استفاده از توان هر سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی شایسته تر عملی خواهد شد.

نکته مهم و اساسی دیگری در این ارتباط پرداخت مطالبات شرکت های مالک لکوموتیو است که البته در شش ماهه اخیر روند بهتری داشته ولی در صورت کاهش مطالبات از 6 ماه، امکان تامین قطعات، انجام تعمیرات و در نتیجه بهبود وضعیت آماده به کاری و قابلیت اطمینان لکوموتیوها نیز خواهد شد.

 این امر بی شک در افزایش حمل بار و جابجائی مسافر هم تاثیر خواهد داشت. کاهش مطالبات از راه آهن و تقلیل آن مورد توجه و خواست سهامداران شرکت ها بوده و عملا با وضعیت فعلی توجیه اقتصادی سرمایه گذاری های گذشته نیز زیر سوال رفته است .

آیا شرکت و مجموعه تحت مدیریت شما برنامه ای برای توسعه ناوگان لکوموتیو دارد؟ تا چه حد امکان سرمایه گذاری دارید؟ در چه صورتی و با چه حمایت یا مشوقی برای توسعه ناوگان ، ترغیب می شوید ؟

از سال 1402 بر اساس ابلاغ تسهیلات تبصره 18 و ارائه طرح توجیهی جهت بازسازی لکوموتیو توسط این شرکت ،برنامه ریزی لازم بر اساس استفاده از تسهیلات مذکور جهت توسعه ناوگان شرکت الوند نیرو انجام گردید. در همین راستا با توجه باینکه 20 درصد از منابع قابل تامین بعهده شرکت ارائه کننده طرح می باشد، مبلغ مذکور بعنوان سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است. اضافه می نماید این موضوع در سنوات آتی نیز در دستور کار است.همچنین این شرکت در مزایده برگزار شده راه آهن جهت فروش6 دستگاه از لوکوموتیو راه آهن شرکت کرده و موفق به خرید 3 دستگاه از آنها در طی فرایند مزایده شده که قرارداد واگذاری لکوموتیوها از راه آهن به شرکت الوند نیرو در مرحله ارائه ضمانتنامه و انعقاد است .در مجموع راه اندازی 4 دستگاه لکوموتیو دیگر در برنامه سه ساله ما(تا پایان سال 1406) قرار دارد.

عملکرد بخش نیروی کشش در نیمه ابتدایی سال 1403 نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟ آیا بهبودی در عملکرد لکوموتیوها از نظر آماده به کاری و کاهش توقف و افزایش حمل بار مشاهده می کنید؟

بررسی آمارها حاکی از اضافه شدن تعداد لکوموتیو در 6 ماهه نخست سال1403 به نسبت مدت مشابه سال قبل است(22 دستگاه اضافه گردیده) لیکن آماده بکاری ناوگان لکوموتیو نیز در مدت مذکور 1.9 درصد در 6 ماهه نخست سال1403 به نسبت سال قبل کاهش نشان داده و همچنین بر اساس همان آمارها مجموع حمل بار شبکه در سال1403 نسبت به سال1402 میزان 3.5 درصد کاهش را نشان میدهد که این موضوع نمایش نامناسبی از وضعیت لکوموتیوها را دارد که عوامل منجر به آن جای بحث دارد.

جا دارد مجدد از همه خدمتگزاران این صنعت در مسئولیت های مختلف در بخشهای دولتی ،خصوصی،انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته و کارگروه های زیرمجموعه آن که دغدغه بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی را داشته و در حال تلاش در جهت اعتلای این صنعت هستند تشکر و قدردانی نموده سلامتی و موفقیت همه کارکنان این صنعت و خانواده معظم راه آهن را از خدای متعال خواهانم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.