بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

پاشنه آشیل تامین برق خودروهای الکتریکی کجاست؟

ضرورت توجه بیشتر به خودروهای هیبریدی و تراموا

پاشنه آشیل تامین برق خودروهای الکتریکی کجاست؟
تین نیوز |

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با عنوان اینکه بهتر بود به خودروهای هیبریدی و تراموا بیشتر توجه می شد، درباره توان تولید برق ایستگاه های شارژ خودروهای برقی اظهار کرد که در صورت فاصله گرفتن از نظام سوبسیدی، توانایی تولید این برق را داریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، برق را یکی از زیرساخت های اصلی صنایع که نقش اصلی دارد، دانست و با عنوان اینکه تامین انرژی جزء 10 شاخص مهم صنعتی است، اظهار کرد: «متاسفانه در کشور ما به دلیل ناترازی برق، در تهیه برق صنایع به مشکل خوردیم.»

صالحی با بیان اینکه سیاست درستی در بهینه سازی و کاهش مصرف اعمال نشد چون از اقتصاد انرژی تعریف درستی نداشتیم، تصریح کرد که تمام این مسائل دست به دست هم داد که صنایع برق لازم را دریافت نکنند.

وی با بیان اینکه صنایع با قطعی برق به یک عدم النفع اقتصادی می رسند و متضرر می شوند، تاکید کرد که برق برای صنایع منجر به تولید ثروت می شود و به این برق صنایع، برق مصرفی نمی گویند و به آن برق تبدیلی می گویند یعنی این برق تبدیل به ثروت و دارایی و ارزش افزوده می شود که می توان با آن افزایش صادرات و اشتغال داشت.

نظام یارانه ای مانع تولید برق ایستگاه های شارژ

صالحی در پاسخ به اینکه «آیا با توجه به ناترازی برق، توان تامین برق ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را داریم؟»، بیان کرد که اگر اقتصاد اولویتمان باشد، توان تولید موجود است اما با وجود تداوم نظام یارانه ای و سوبسیدی چنین امری ممکن نیست.

او تصریح کرد: «اگر برق شارژی قیمت گذاری صحیح شود، سرمایه گذار در تولید برق سرمایه گذاری می کند و این مشکل حل می شود اما اگر چنین چیزی رخ ندهد، باز هم مشکل خواهیم داشت.»

این فعال صنعت برق با اشاره به اینکه البته هنوز زیرساخت و شبکه ایستگاه های شارژ در کشور تهیه نشده، عنوان کرد: «پیشنهاد ما این بود که در سال های اول حجم زیادی خودروی برقی وارد نشود و بیشتر خودروهای هیبریدی وارد شود.»

صالحی تاکید کرد که عامل اصلی ناترازی امروزه برق و گاز نظام یارانه ای است و اگر نظام سوبسید نداشتیم، هم قیمت منطقی تر بود و هم ناترازی نداشتیم.

اولویت با اتوبوس برقی است

او در ادامه درباره توان تهیه برق اتوبوس های برقی گفت: «باید شبکه شارژ را در ایستگاه های خود اتوبوس احداث کنند و آنجا شارژ انجام شود و بتوان به روش هایی باتری را تعویض کرد.»

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که اتوبوس هایی هستند که در انتهای خط باتری آنها تعویض می شود و دوباره باتری شارژ می شود و بر اتوبوس نصب می شود.

صالحی با بیان اینکه در مبدا و مقصد ایستگاه ها باید شبکه شارژ احداث شود، تاکید کرد: « اتوبوس برقی در اولویت هست و با توجه به آلایندگی اتوبوس های گازوئیلی، اتوبوس های برقی به کاهش آلایندگی کمک می کنند.»

تراموای برقی بهتر بود

او درباره برقی سازی ناوگان پیشنهاد داد: «بهتر بود جای اتوبوس برقی، به قطارهای برقی یا تراموا توجه کنند.»

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه با شبکه برق شهری می توانست این کار انجام شود، افزود: «یک نوع اتوبوس و قطار برقی هست که به برق شبکه وصل می شود و اتوبوس حرکت می کند و مانند ترامواهای الکتریکی است.»

صالحی با اشاره به اینکه این نوع اتوبوس ها و قطارها نیازی به احداث ایستگاه شارژ باتری ندارد، در پایان تصریح کرد: «سیاست را باید مبتنی بر اتوبوس ها و قطارهای برقی تعریف کرد زیرا این وسایل نقلیه از خطوط بالاسر خود که با برق فشار قوی است، استفاده می کند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.