بازدید سایت : ۴۷۲۳۱

وقوع آتش‌ سوزی‌ ‎های مکرر در گمرک هرات

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: بیمه ها افغانستان را به دلیل احتمال بالای آسیب پذیری کالا تحت پوشش قرار نمی دهند و یا برای پوشش دهی این کشور هزینه سنگینی را مطالبه می کنند که مقرون به صرفه نیست.

وقوع آتش‌ سوزی‌ ‎های مکرر در گمرک هرات
تین نیوز |

 عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: بیمه ها افغانستان را به دلیل احتمال بالای آسیب پذیری کالا تحت پوشش قرار نمی دهند و یا برای پوشش دهی این کشور هزینه سنگینی را مطالبه می کنند که مقرون به صرفه نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسین محمدیان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در تشریح جزئیات آتش سوزی رخ داده در گمرک هرات گفت: در این حادثه که در ۱۲۰ کیلومتری پایانه مرزی دوغارون در خاک افغانستان اتفاق افتاد، ۵۰ دستگاه کامیون آتش گرفته است؛ این کامیون ها حامل بار از کشورهای گوناگون به افغانستان بودند و شماری از آنها نیز حامل بارهای ایرانی می شدند اما خوشبختانه به دلیل فاصله ای که محل حادثه با مرز ایران داشته به زیرساخت های گمرک دوغارون در خاک ایران آسیبی نرسیده اما در گمرک هرات علاوه بر کامیون ها به کالاهای دپوشده در انبارهای گمرک نیز خسارت وارد آمده و برآورد خود افغانستانی ها این است که در این حادثه حدود ۲۰۰ ماشین بار از بین رفته است.

وی افزود: از آنجا که این حادثه در ۱۵ اوت، روز ملی افغانستان اتفاق افتاده شماری از مسئولان در گمرک حاضر نبودند و ماشین های آتش نشانی هم دیر رسیدند، این اتفاقات بر شدت خسارات افزوده است. این کامیون ها از هرات به گمرک می آیند و یک تا دو روز در آنجا می مانند تا کارهای گمرکی آنها انجام شود.

محمدیان در پاسخ به اینکه جبران خسارات بر عهده خریدار است یا فروشنده اظهار کرد: از نظر قانون تجارت بین الملل چون بار در خاک افغانستان آسیب دیده خسارت حادثه بر عهده خریدار افغانستانی است، ضمن اینکه سیستم بیمه در افغانستان برقرار نیست بنابراین خریدار باید تمام خسارات را تقبل کند. البته بیمه های بین المللی هستند که کالا را از مبدا تا انبار خریدار بیمه می کنند اما این بیمه ها افغانستان را به دلیل احتمال بالای آسیب پذیری کالا تحت پوشش قرار نمی دهند و یا برای پوشش دهی این کشور هزینه سنگینی را مطالبه می کنند که مقرون به صرفه نیست.

وی بیان کرد: با این حال فروشندگان ایرانی با طرف افغانستانی به ویژه وقتی مشتری دائمی باشند، تعامل می کنند و با ارائه تخفیفاتی تلاش می کنند از شدت خسارت بکاهند اما نظر قانونی فروشنده تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.  

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: با وجودی که کارشناسان افغانستانی در محل حادثه حضور پیدا کردند اما تاکنون دلیل حادثه و میزان دقیق خسارات را اعلام نکرده اند.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته این سومین بار است گمرک هرات دچار آتش سوزی می شود و در هیچ یک از موارد تاجران افغانستانی خسارتی از دولت دریافت نکردند، این در حالی است که دولت طالبان بابت هر ماشینی که وارد خاک افغانستان می شود گمرکی سنگینی دریافت می کند بنابراین تاجران هم انتظار دارند دولت مستقر در جبران خسارات کمک رسان باشد.  

محمدیان اضافه کرد: مشخص نیست این حوادث برآمده از یک خرابکاری است و یا زیرساخت های گمرک هرات ایراد دارد که این حادثه تکرار می شود و چون دولت پاسخگویی در این کشور مستقر نیست دلیل بروز مکرر این حوادث ریشه یابی و شفاف سازی نشده است، این در حالی است که روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه ماشین از این مرز وارد افغانستان می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.