بازدید سایت : ۴۳۸۰۵
با میزبانی اتاق تهران انجام شد

◄ بررسی مشکلات تجار در صبحانه کاری اتاق تهران و رئیس سازمان توسعه تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز یکشنبه 15 مهرماه 1403 در صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران حضور یافت و به بررسی مشکلات فعالان بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت و صادرات پرداخت.

بررسی مشکلات تجار در صبحانه کاری اتاق تهران و رئیس سازمان توسعه تجارت
تین نیوز |

رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز یکشنبه 15 مهرماه 1403 در صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران حضور یافت و به بررسی مشکلات فعالان بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت و صادرات پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در ابتدای این نشست محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران با خوش آمدگویی  و تشکر از محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان تجارت برای حضور در این نشست بیان کرد: هیاتی از اتاق تهران به اجلاس اوراسیا اعزام شد و فرصت های اقتصادی این منطقه شناسایی شده که امیدواریم تجار ما به کمک سازمان توسعه تجارت از این فرصت ها به صورت بهینه استفاده کنند.

بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست اظهار کرد: تفاهمنامه ای در اتاق تهران با هماهنگی سازمان توسعه تجارت در حال تدوین نهایی است که بعضی از ماموریت های غیرحاکمیتی این سازمان به تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران سپرده شود. پیش نویس این تفاهمنامه آماده شده و به زودی سند نهایی آن نیز تدوین می شود تا به امضای طرفین برسد.

به گفته عشقی، ناترازی ارزی کشور یکی از معضلات بزرگ اقتصادی است که سال گذشته سطح آن حدود 17 میلیارد دلار بوده و این ظرفیت در اتاق تهران وجود دارد که بخشی از این ناترازی را به شرط تسهیل گری دولت و برطرف کردن موانع از سوی سازمان هایی مثل سازمان توسعه تجارت، برطرف کند.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در ابتدای این نشست، اظهار کرد: تنها راه توسعه کسب  وکار و تجارت از سمت دولت، برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصی و تسهیل گری است. سازمان توسعه تجارت ساخته شده است که خانه تجار باشد و به آنها کمک کند.

وی افزود: موانع پیش روی فعالان اقتصادی ما سرسام آور و دیوانه کننده است! سامانه های ناکارآمد، فرآیندهای طولانی و پیچیده، دخالت های بی رویه دولت مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی ما ایجاد کرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: تولید رقابت پذیر می تواند تجارت ما را توسعه دهد و حمایت های مصنوعی نمی تواند صادرات و تجارت کشور را پیشرفت دهد.

دهقان دهنوی افزود: چهار سال قبل با اتحادیه اوراسیا وارد پیمان تجارت ترجیحی شدیم و طی این 4 سال تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه 2.5 برابر شد. اتفاق جدید این است که پیمان تجارت آزاد هم با این اتحادیه امضا کرده ایم که در مجلس در حال بررسی برای تصویب است و با اجرایی شدن آن اولین تجربه تجارت آزاد کشور شکل خواهد گرفت. بنابراین در آینده فرصت های صادراتی مناسبی برای تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا خواهیم داشت اما تجار ما باید در نظر داشته باشند که اعضای این اتحادیه هم مشتاق صادرات به کشور ما هستند و شرایط رقابتی خواهد بود.

در ادامه نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی از جمله؛ دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، دستمالچیان رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی، معصومی رئیس کمیسیون مالیات و امور گمرکی کانون عالی کارفرمایان، خانم قاسمی دبیر انجمن تجهیزات پزشکی، فرشچیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیاورانی نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، طلاکش دبیر فدراسیون طیور، یاریجانیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق و ... به طرح مشکلات بخش خصوصی در حوزه تجارت و صادرات پرداخته و خواستار همکاری و مساعدت رئیس سازمان توسعه تجارت در رفع این مشکلات شدند.

شایان ذکر است اهم مسائل و مشکلات مطرح شده توسط فعالان بخش خصوصی در این نشست در حوزه تعهدات ارزی، تعرفه ها و تعرفه های ترجیحی، چالش های حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، نحوه اداره مقررات صادرات و واردات، نحوه مدیریت رایزنان و مراکز اقتصادی ایران در کشورهای خارجی و ... بود.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.