◄ تولد یکسالگی فدراسیون حملونقل
تیننیوز| دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران در خصوص کارنامه یکساله این فدراسیون به خبرنگار تیننیوز گفت: سال 1395 برای فدراسیون حملونقل و لجستیک بهنوعی سال آغاز فعالیتها بود، درواقع در این سال فدراسیون شکل گرفت و به دیگر سازمانها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی معرفی شد و برای این معرفی تلاشهای زیادی صورت گرفت.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ عیقرلو ادامه داد: برای دستیابی به این مهم حدوداً 18 جلسه هیئتمدیره برگزار کردیم، مجمع فدراسیون حملونقل را برگزار کردیم و از این طریق برنامههای کلی و سیاستگذاریهای لازم را انجام دادیم و در همین احوال بود که در نمایشگاه راهداری شرکت کردیم و تمام تشکلها به یک قالب کلی تحت عنوان فدراسیون حملونقل تکیه کردند و یک غرفه کلی تشکیل دادیم که مورد استقبال بسیار زیاد بازدیدکنندگان قرار گرفت.
عیقرلو گفت: اقدامات مهم دیگری نیز در این مدت صورت گرفت، ازجمله در مورد مسئله مالیات، مکاتبات بسیار مناسبی با سازمانهای مختلف صورت گرفت و پس از تغییرات قوانین مالیاتی ما آموزشهایی در مورد آن ارائه کردیم.
او ادامه داد: ما در ایران هنوز علم، دانش، تکنولوژی و فرهنگ لجستیک یا همان زنجیره تأمین را نداریم بنابراین ابتدا باید دانش، فرهنگ و تکنولوژی آن را ایجاد کرده تا بتوانیم ابتدا واژه لجستیک را در اسناد بالادستی و برنامههای کشور جای دهیم و بعد از آن همت بر اجرای آن گماریم تا بتوانیم بگوییم که کالاهای موردنیاز ایران و حتی کالاهای صادراتی ایران بر اساس لجستیک تبادل میشود.
وی اظهار کرد: هنوز لجستیک وارد ایران نشده است زیرا کشورهای بزرگ جهان سد راه ایران برای رسیدن به اهداف لجستیکی بودند این در حالی است که ما از 60 سال گذشته پتانسیل آن را داشتیم که بتوانیم لجستیک راهاندازی کنیم.
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران بابیان اینکه ما زمانی نمیدانستیم که ترانزیت چیست اما اکنون در هرکدام از برنامههای دولت واژه ترانزیت بارها شنیده و دیده میشود، گفت: ما توانستیم با کمک و فعالیت بیوقفه، مؤثر و مفید سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان راهداری ترانزیت را بشناسانیم این در حالی است که زمانی نه علم و دانش و نه فرهنگ و تکنولوژی ترانزیت در کشور وجود داشت اما خوشبختانه اکنون با ورود علم و دانش به این حوزه توانستهایم به معنای واقعی 10 درصد آن را عملی کنیم.
عیقرلو گفت: ضروری است همزمان بافرهنگسازی بتوانیم لجستیک را در اسناد بالادستی کشور و برنامههای توسعهای و اقتصادی وارد کنیم.
وی افزود: اگر این تلاش را ادامه دهیم میتوانیم به همه اهداف ترانزیتی دستیافته و به کمک آن در چاههای نفت را ببندیم و از خام فروشی نفت و دیگر محصولات مانند سنگآهن و ... جلوگیری کنیم؛ بنابراین تلاش همهجانبهای که برای فرهنگسازی و آشنایی با تکنولوژی ترانزیت انجام شد باید برای لجستیک نیز انجام شود.
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران اظهار داشت: نقش بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم و پررنگ است زیرا دولت در اجرای این برنامهها بهجز بالا بردن ضریب امنیتی و ایجاد اشتغال کار دیگری نمیتواند انجام دهد و حتی بهصورت مستقیم بهرهای هم از این کار نمیبرد بنابراین بخش خصوصی باید با ایجاد زیرساختها و تکمیل آنها بتواند لجستیک (زنجیره تأمین) را در کشور راهاندازی و نهادینه کند.
عیقرلو گفت: اگر لجستیک تعریف شود و پسازآن اجرا گردد مردم هم در زمان خرید به دنبال کالایی میروند که از طریق لجستیک وارد کشور شده است زیرا این کالاها 25 درصد ارزانتر از کالاهای دیگر خواهند بود.
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران اظهار کرد: برای این کار رسانههای دیداری، شنیداری، نوشتاری و گفتاری باید آزاد باشند نه اینکه به رسانهها گفته شود بهجای واژه لجستیک واژه زنجیره تأمین را به کار برید. باید بدانیم که ما یک کشور با روابط بینالمللی هستیم بنابراین برای این کار از واژه شناختهشده و بینالمللی آن یعنی لجستیک استفاده کنیم تا مردم بلافاصله پس از شنیدن آن بدانند منظور گوینده چیست. فقط و فقط بدین طریق فرهنگسازی میشود. این در حالی است که حتی اداره ثبت شرکتها اجازه به کار بردن واژه لجستیک را نمیدهد.
احسنت بسیار عالی و رسا