طرح بندر ریل پایه تاثیر چندانی در حمل و نقل ترکیبی ندارد
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت حمل واردات ایران در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز درباره وضعیت حمل و نقل ترکیبی و لجستیک در کشور ایران و عملکرد شرکت ها در این حوزه، گفت: زمانی میتوان از حمل و نقل ترکیبی و پیشرفت لجستیک در کشورمان سخن بگوییم که یک شرکت و یا یک بازرگان بتواند محموله و کالاهای وارداتی و صادراتی را از مبدا تا مقصد (کارخانه تا انبار) به مدیریت واحد و با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل تامین کند در حالیکه در کشور ما به دلیل قوانین مختلف و دستگاههای متعدد تصمیمگیر حمل و نقل ترکیبی و لجستیک پیشرفت نداشته است.
مسعود دانشمند خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در حمل و نقل ترکیبی و لجستیک قوانین گمرکی، قوانین صادرات و واردات کشور، قوانین ثبت سفارش کالا و قوانین بانکی باید کاملا اصلاح شود تا جایی که همه این مقررات و سازمانهای ناظر حاضر در گمرک این اجازه را به یک شرکت و یا یک فرد بدهند که کالا را از مبدا به مقصد یا بهتر بگوییم از کارخانه تا انبار حمل کند و نیازی به دخالت شرکتها و نهادهای دیگر نباشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه لجستیک در کشور ما فقیر است و جانیفتاده و شناخته نشده است، افزود: اکنون 22 سازمان به جز خود گمرک بر واردات و صادرات و و ترانزیت کالا نظارت و دخالت دارند که نه تنها ما را از پیشرفت در لجستیک باز میدارد بلکه حمل و نقل ساده را هم دشوار میکند بنابراین لازم است که با اصلاح قوانین همه این سازمانها با یک نگاه مشترک به موضوع نگاه کنند و قوانین خود را با حمل و نقل ترکیبی و قواعد استاندارد لجستیک هماهنگ کنند.
به گفته دانشمند؛ این موضوعات نه تنها ما را از لجستیک بازداشته است بلکه ترانزیت را هم در کشور ما با مشکل مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت حمل واردات ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا عزم و ارادهای در دولت برای رفع این مشکلات و اصلاح قوانین نامبرده وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود آقای دکتر تقی زاده در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به مقوله لجستیک جدی نگاه شد زیرا ایشان با آشنایی کامل و شناختی که درباره لجستیک دارند بخشی را برای لجستیک ایجاد کردند که در حال حاضر مشغول رصد قوانین نادرست و رفع آنها و هموار کردن راه برای لجستیک است.
وی افزود: به همین دلیل میتوان امیدوار بود و پیش بینی کرد در آینده، با اصلاح قوانین لجستیک در ایران از شرایط بهتری برخوردار شود.
دانشمند در ادامه درباره طرح بنادر ریل پایه و تاثیر آنها در لجستیک و حمل و نقل ترکیبی گفت: ابتدا باید بگوییم یکی از بنادر ما که اکنون به ریل دسترسی دارد بندرعباس است که فقط جابه جایی پنج درصد کالاهای این بندر با ریل صورت میگیرد زیرا زیرساختهای بندری ما در خارج از بندر آن گونه نیست که بتواند این کالاها را پوشش دهد به همین دلیل بخش اعظمی از کالاها بدون ریل جابهجا میشود.
وی با بیان اینکه ایجاد بندر ریل پایه فقط این نیست که بندری احداث کنیم که فقط پس کرانه آن متصل به ریل باشد، تصریح کرد: بندر ریل پایه، بندری است که از آن تا مقصد نهایی بتوانیم کالاها را با ریل حمل کنیم که چنین شرایطی حداقل اکنون در ایران وجود ندارد زیرا باید همه شهرها به خط آهن دو طرفه و مجزای مسافری و باری مجهز شود که تامین این زیرساختها به زمان طولانی نیاز دارد.
رییس کانون سراسری انجمنهای شرکت های حمل و نقل بین المللی تاکید کرد: این در حالی است که اکنون کشورهای دیگر به این نتیجه رسیده اند که اتصال اسکله به ریل اشتباه است و به همین خاطر به سیستم گذشته بازگشتند.
به گفته دانشمند؛ طرح بندر ریل پایه در تحقق هرچه سریع تر حمل و نقل ترکیبی تاثیر چندانی ندارد.