تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی
کمیته حملونقل بینالمللی شرکت راهآهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بینالمللی پرداخت.
کمیته حملونقل بینالمللی شرکت راهآهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بینالمللی پرداخت.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن در کمیته حمل و نقل بین المللی با اشاره به برنامه راه آهن در خصوص رشد و توسعه حمل و نقل بین المللی که از سوی اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده است، گفت: تعیین استراتژی های توسعه ای در خصوص ترانزیت، صادرات و واردات ریلی، بررسی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای اصلاح فرایندها از جمله برنامه ها و سیاست های شرکت راه آهن است .
وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و ارائه گزارش ماهانه، برنامه ریزی و استفاده از تمامی ظرفیت های انسانی و زیر بنایی در جهت توسعه ترانزیت، صادرات و واردات، بازنگری در تعرفه ها و قراردادهای حمل، پیگیری جلسات مرزی و حسابرسی با راه آهن های همسایه و منطقه، برنامه ریزی به منظور فعالیت راه آهن در نهادها، اجلاس های بین المللی و نمایشگاه ها از دیگر برنامه های پیشنهادی از سوی اعضای هیات مدیره برای توسعه ترانزیت به شمار می آید .
عاشوری عنوان کرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی برای ادارات کل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است که در ابلاغ هیات مدیره راه آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند .
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از بخش جادهای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جادهای و ریلی در سال 12 میلیون تن بار ترانزیت میکند که رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی 50 میلیون تن بار است .
وی تأکید کرد: ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در بخش ترانزیت میتواند درآمد ارزی بزرگی برای کشور تلقی شود .
وی به تعامل با کشورهای منطقه در بخش ترانزیت و گسترش همکاریهای ریلی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان و کشور چین به موافقتهایی رسیدهایم که امیدواریم با گسترش ترانزیت و همکاریهای مداوم، شاهد رشد ترانزیت و سهم جابجاییهای بینالمللی در کشور باشیم .
نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یک مسیر جدید ریلی تغییر دهیم
نور اله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند تجارت جهانی طبق آمار سازمان WTO ، گفت: امروز دنیا تجارت خود را در قالب سازمان جهانی بینالمللی اداره میکند و در این سازمان برای هر کشور نقشی تعیینشده است .
وی تصریح کرد: ما در بین کشورهای عضو تجارت جهانی عضو ناظر هستیم و متأسفانه در بخش تجارت با مشکلاتی مواجه هستیم .
وی با اشاره به برخی آمار ارائهشده از سوی سازمان تجارت جهانی گفت: 10 کشور اول تجارت جهانی رقمی بالغبر 51 درصد تجارت کل دنیا را انجام میدهند و مابقی کشورها 41 درصد .
وی بیان کرد: با توجه بهسرعت بالای تجارت جهانی، کشورها در زنجیره تأمین بینالمللی قرار گرفتهاند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد که بایستی کریدور اقتصادی دقیقی در کشور ایجاد کنیم .
بیرانوند افزود: بهمنظور توسعه ترانزیت و افزایش سهم تجارت بینالمللی نیازمند برداشتن گامهای بزرگ هستیم .
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن تأکید کرد: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان بهمنظور گسترش همکاریها انجام دادهایم که هرکدام از آنها نوید خوبی برای افزایش سهم ترانزیت در کشور و تجارت بینالمللی به شمار میآیند .
وی به همکاری با راهآهن آذربایجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همکاری خوبی با راهآهن آذربایجان در خصوص مسیر ریلی قزوین به رشت و آستارا تا آستارا شروعشده است و باید نگاه خود را به راهآهن روسیه بهعنوان یک مسیر جدید و آغاز همکاریهای ریلی تغییر دهیم .
وی ادامه داد: پیشبینی میشود مسیر ریلی آستارا- آستارا تا ۶ ماه آینده بهرهبرداری شده و اولین محموله ریلی بهصورت ترکیبی در این مسیر جابجا شود .
وی به همکاری ریلی با کشور عراق اشاره کرد و گفت: راهآهن عراق نیز از دیگر اهدافی است که باید تعاملهای بینالمللی خود را ارتقا دهیم و به موافقتنامههایی برسیم .
وی اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه در حوزه اینچهبرون و توسعه سرمایهگذاریها در بخش سختافزاری و ترانزیت اقدامات جدی صورت گرفته است .
سامانهای دائمی برای رصد کردن ترانزیت دنیا ایجاد شود
ابراهیم محمدی معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در این جلسه بابیان اینکه ترانزیت و افزایش سهم ریلی نیازمند ایجاد سازمان جداگانهای است، گفت: برای دستیابی به سهم موردنظر وزارت راه و شهرسازی در بحث ترانزیت ریلی در کشور بایستی پایانههای مرزی توسعه دادهشده و شکلگیری ترانزیت بهطور خاص توسط یک سازمان مطرح شود .
وی بیان کرد: نشستها و مذاکرات مختلفی با راهآهنهای کشورهای همسایه طی ۲ تا ۳ سال اخیر در راستای گسترش همکاریهای بینالمللی برای تجارت و ترانزیت داشتهایم و خوشبختانه به توافقهای مطلوبی همدست یافتهایم .
محمدی بیان کرد: ترانزیت و تعیین قیمت ترانزیت از موضوعات اصلی جلسات بوده و طی ۵ ماه گذشته کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان تمایل خود را برای توسعه همکاریها در بخش ترانزیت نشان داده و برای همکاریهای ریلی اعلام آمادگی کردهاند .
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با اعلام اینکه امروز حجم تجارت جهانی بسیار افزایشیافته است، خاطرنشان کرد: توسعه ترانزیت از مبادی مرزی کشور، توسعه قطارهای ترانزیتی، توسعه نرمافزارها و همچنین توسعه ساختار سازمانی در ارتقای سهم ترانزیت تأثیرگذار است .
وی بر ایجاد سامانهای بهمنظور رصد کردن ترانزیت دنیا بهصورت دائم تأکید کرد و گفت: نگاه راهآهن کشور و مدیران آن در نواحی و ادارات کل بایستی به موضوع ترانزیت بسیار جدی باشد و چنانچه بتوانیم بارها را به سمت کشورهای همسایه هدایت کنیم به جایگاه موردنظر در منطقه خواهیم رسید .
وی افزود: نیازمند سازمان مستحکمتری که بتواند سیاستهایی متناسب باسیاستهای کلان کشور تدوین و اجرا کند، هستیم .
در ادامه این جلسه، هرکدام از مدیران نواحی به بحث و بررسی درباره راهکارهای مناسب جهت ترانزیت و حملونقل بینالمللی پرداختند