افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه/ ضرورت افزایش سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان 2 کشور
مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه تسهیل ورود ناوگان دو کشور ایران و ترکیه به خاک یکدیگر مهم است گفت: حجم مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلار افزایش یافته است
مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه تسهیل ورود ناوگان دو کشور ایران و ترکیه به خاک یکدیگر مهم است گفت: حجم مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به پنج میلیارد دلار افزایش یافته است
رضا نفیسی در کمیسیون مشترک حمل و نقل بینالملل جادهای بین ایران و ترکیه اظهارداشت: سال 2017 میلادی در مجموع 65 هزار دستگاه کامیون ایرانی وارد ترکیه شد و 78 هزار دستگاه کامیون عبوری ترکیه از ایران گذر کرد.
همچنین وی افزود: کاهش هزینه و زمان دو عامل مهم ترانزیت کالا از خاک ترکیه و ایران است و این دو عامل بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه و ناوگان ترک از خاک ایران به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان بسیار تاثیرگذار است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری با اشاره به سابقه تاریخی همکاریهای مشترک بین ایران و ترکیه در زمینه تجارت کالا و ترانزیت گفت: نخستین موافقتنامه حملونقل بین دو کشور در سال 1980 امضا و اصلاحیه آن نیز در سال 1995 بین دو کشور لازم الاجرا شد.
به گفته وی، اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در سالهای گذشته غیرمنظم برگزارشده و در دور جدید با توجه به اینکه ایران و ترکیه خواستار ارتباطات بیشتر تجاری و ترانزیتی هستند، انتظار می رود این جلسات به صورت منظم برگزار شود.
نفیسی افزود: تهران - آنکارا می توانند روابط حمل و نقل بین المللی و ترانزیت خود را توسعه و برگزاری منظم این نشست ها آغازی برای برنامههای منظم ترانزیتی بین دو کشور محسوب می شود.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه روابط با ترکیه است و خاطرنشان کرد: تسهیل ورود و خروج ناوگان دو کشور به خاک ایران و ترکیه ضروری است تا این ناوگان به راحتی در خاک دو کشور تردد کنند.
این مقام مسئول افزود: ایران و ترکیه سه مرز مشترک برای عبور و مرور دارند و برای ارتقای سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگانهای دو طرف پیشنهاد شد تا هر سه ماه یکبار کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود.
براساس این گزارش، در این نشست سایم ایچوقلو مدیرکل مقررات جادهای وزارت حملونقل و ارتباطات و دریایی ترکیه با بیان اینکه توافق بینالمللی حملونقل کالا و مسافر میان دو کشور درزمینه جادهای در حال اجرا است، گفت: همه ساله این کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار میشود و مهمترین دستاورد آن حل و فصل مشکلات موجود بر سر راه حملونقل جادهای است .
نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که روز سه شنبه ( دیروز ) آغاز به کار کرد، امروز در تهران پایان می یابد./
از میان سه مرز زمینی بین ایران و ترکیه تنها مرز بازرگان است که مورد استفاده ناوگان حمل و نقل ایرانی قرار دارد و دو مرز دیگر رازی و سرو برای عبور ناوگان ترانزیتی ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد چرا که این دو مرز نه راه دسترسی مناسبی دارند و در هر دو سوی مرز به گردنه های خیلی برف و کولاک گیر و سخت گذری برای تردد کامیونها برخورد میکنند و هم از مسیر اصلی تردد ناوگان ترانزیتی ایران دور و پرت میباشند اما از همه مهمتر راههای منتهی به این دو مرز در هر دو سویشان از مناطقی گذر میکنند که بسیار خطرناک و ناامن میباشند و فعالیت گروههای تروریستی در این مناطق بسیار شدید میباشد و هر از چندگاهی به صورت تیراندازی به سمت خودروهای عبوری یا به آتش کشیدن کامیونها و محمولاتشان نمود پیدا میکند که رانندگان خسارت دیده هنوز هم نتوانسته اند به حق و حقوقشان برسند و طبیعی است که رانندگان دیگر هم این مسیرها را برای تردد انتخاب نکنند و فشار کاری فقط بر روی مرز بازرگان میباشد که باعث تشکیل صفهای طولانی در دو سوی مرز میشود و خود مرز بازرگان هم از امنیت کامل در دو سوی مرز به خصوص در سمت ترکیه برخوردار نمیباشد بنابراین به مسئولین مربوطه پیشنهاد میشود که در اسرع وقت نسبت به باز کردن گذرگاه مرزی جدیدی در منطقه بورآلان ( گوشه ) در منتهی علیه مرز ایران و ترکیه جائی که چهار کشور ایران ترکیه ارمنستان و جمهوری نخجوان به هم میرسند و در مجاورت مرز زمینی موجود و فعال ترکیه با جمهوری نخجوان اقدام کند که در اینصورت بخش زیادی از عبور و مرور کامیونهای ترانزیتی ایران به این مرز جدید جذب خواهد شد چرا که هم مقداری از مناطق ناامن در داخل خاک ترکیه دورتر است و هم مسیر عبوری این مرز جدید در داخل خاک ترکیه از مسیر فعلی سهل گذرتر است چرا که با عبور از شهر بزرگ و آذری نشین ایغدیر با فرهنگ و مذهب شبیه به اکثریت ایران در ادامه در حاشیه رود ارس تا شهر خراسان درنزدیکی ارضروم امتداد می یابد و در این نقطه به مسیر فعلی تردد ناوکان ایرانی متصل میشود که مسیری تقریبا بدون گردنه سخت گذر میباشد که هم مصرف سوخت و ایمنی بیشتری خواهد داشت و هم چندین گردنه خطرناک و سخت گذر و برف و کولاک گیر مابین مرز فعلی بازرگان تا شهر ارضروم از جمله گردنه های ایپک داغی و ساچ داغی و طاهر هم حذف خواهند شد و صفهای مرز بازرگان و مشکلات حاصل از آن و معطلی ناوگان هر دو کشور حذف میشوند بنابراین شایسته است که مسئولین مربوطه در مورد ایجاد و بهره برداری هرچه سریعتر از این مرز جدید که قبلا بین ایران و ترکیه هم در مورد آن توافق شده است اقدام نمایند.نکته مهم در مورد بهره برداری سریع از این مرز جدید آن است که نیازی به هزینه زیاد برای احداث راه دسترسی به این مرز جدید نمیباشد و در هر دو سوی مرز راه دسترسی موجود و آماده استفاده میباشد بنابراین در کمترین زمان ممکن و در صورت وجود اراده در مسئولین مربوطه امکان فعال کردن این مرز جدید وجود دارد.