◄ توقفهای طولانی کامیونها در مرز دوغارون ادامه دارد
ثبت کامیونهای ایرانی در ورودی مرز بهکندی انجام میشود و ورودی مرز را به گلوگاهی پرترافیک تبدیل کرده است و از طرفی وجود تنها یک باسکول که ظرفیت پذیرش این تعداد کامیون از منطقه ویژه را ندارد عامل دیگری در تشکیل صفهای طولانی کامیون ها در دوغارون شده است.
نایبرئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی با توضیح اینکه افزایش مدتزمان توقف کامیونها در مرز دوغارون پایه اصلی مشکلات دیگر شده است گفت:مشکلات دوغارون را باید آن سوی مرز یعنی در افغانستان جستوجو کرد.
محمود امتی، نایبرئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی در خصوص وضعیت مرز دوغارون به خبرنگار تین نیوز گفت: هنوز مشکل توقفهای طولانی کامیونها در مرز دوغارون حلنشده است.
وی با توضیح اینکه افزایش مدتزمان توقف کامیونها در مرز دوغارون پایه اصلی مشکلات دیگر شده است، گفت: دلیل اصلی این مشکل، گمرک افغانستان و نه ایران است. گمرک افغانستان در ثبت CMR و گنجایش باسکول مشکل دارد.
امتی دراینباره توضیح داد: ثبت کامیونهای ایرانی در ورودی مرز بهکندی انجام میشود و ورودی مرز را به گلوگاهی پرترافیک تبدیل کرده است و از طرفی وجود تنها یک باسکول که ظرفیت پذیرش این تعداد کامیون از منطقه ویژه را ندارد عامل دیگری در تشکیل صفهای طولانی کامیون ها در دوغارون شده است.
وی با بیان اینکه مشکلات در ایران به موضوع ناهماهنگیهای بینبخشی ختم میشود و گفت: بین اداره گذرنامه و گمرک و ساعت کاری آنها تفاوتهایی وجود دارد که البته بیشتر به یک هماهنگی بین بخشی نیازمند است.
به گفتهٔ این فعال حملونقلی مشکلات دوغارون را باید آن سوی مرز یعنی در افغانستان جستجو کرد و ایران برای حل آن دو راه اصلی دارد؛ یکی از طریق دیپلماسی و تلاش وزارت امور خارجه و گفتوگو با افغانستان و دیگری از طریق جلسات پایانههای حملونقلی در مرز مشترک.
وی با بیان اینکه ترددها در مرز دوغارون با احتساب رفت و برگشت به حدود 800 کامیون در روز میرسد رسیدگی به مشکلات این تعداد کامیونها را واجب دانست.
این فعال حملونقلی همچنین ادامه داد: یک مشکل قدیمی و کهنه دیگر هم وجود دارد و آن جاده مرزی بین دو گمرک است که به دلیل توافق نرسیدن دو گمرک، هنوز نتوانستهاند این جاده را آسفالت و تعریض کنند. بر این اساس مسیری که میتواند دو بانده باشد و در روز 1000 کامیون در آن تردد کند در بدترین شرایط باقیمانده است.