◄ جزئیات آسیبشناسی کریدور شمال-جنوب
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی جزئیات آسیبشناسی کریدور شمال-جنوب را تشریح کرد.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی جزئیات آسیبشناسی کریدور شمال-جنوب را تشریح کرد.
به گزارش تیننیوز، امین ترفع در پنجمین کارگروه لجستیک گفت: آخرین شورای هماهنگی کریدور حملونقل بینالمللی شمال جنوب در سال ۲۰۱۵ در هند برگزارشده اما علیرغم تعیین زمان، محلی برای تشکیل جلسه مشخص نشد و تا امروز برگزاری شورای هماهنگی بعدی به تأخیر افتاده است.
او گفت: کریدور حملونقل بینالمللی شمال جنوب در سال ۲۰۰۰ طی قراردادی میان ایران ، روسیه و هند تاسیس شد و امروز کریدور شمال جنوب ۱ عضو اصلی و یک ناظر دارد. همچنین از زمان تاسیس تاکنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی و ۱ اجلاس وزرا تشکیل شده است. که البته فعالیتهای پراکندهای از طرف هر یک از کشورهای عضو برای فعالسازی کریدور انجام شده اما تاکنون مثمر ثمر نبوده است.
مدیرکریدورهای بینالمللی نتیجه آسیب شناسی انجام شده در مورد کریدور شمال-جنوب را به ترتیب زیر اعلام کرد:
• فقدان رویکرد جامع نگر در کشور امین موافقتنامه
• تعیین متولی بخشی برای کریدور
• توافق های قیمت گذاری غیر اجرایی و غیر رقابتی
• در نظر نگرفتن بخش خصوصی و تجار به عنوان مالکان بار در توافقات دولتی
• بخشی نگری در فقدان محوریت دبیرخانه منسجم کریدور جهت هماهنگی اقدامات در داخل و میان اعضا
• رویکرد غالب دولتی بدون توجه به لزوم خلق ارزش و ایجاد مزیت رقابتی برای تجار
• رویکرد حملونقلی صرف به کریدور
• نگرش زیر ساخت محور به جای بازار محوری
• فاصله قابل توجه نگرش دولتی از بخش خصوصی
• اکتفا به مزیت ژئوپلتیکی و غفلت از رقابت بینالمللی
• تحریم های بینالمللی
او گفت: اجلاس وزاری حملونقل کریدور شمال-جنوب که قرار است به میزبانی تهران در مهر ماه سال جاری برگزار شود.
ترفع گفت: برگزاری این اجلاس موجب شکل گیری ائتلاف حملونقلی بینالمللی به رهبری ایران، سازماندهی ساختار جدید دبیرخانه کریدور با محوریت ایران، تسهیل جریان تجارت با اتخاذ ابتکارهای تجاری و گمرکی، افزایش ارتباطات فرهنگی ملتها و توسعه گردشگری و افزایش همکاری حملونقلی مشترک می شود.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: میتوان از پتانسیلهای موجود در کریدورهای حملونقل برای توسعه کریدورهای تجاری و اقتصادی بهره گرفت.
او درباره فرایند تکامل کریدورهای توسعه گفت: ابتدا کریدور حملونقلی در پایینترین سطح توسعه قرار میگیرد و هدف آن تنها جابجایی مسافر و کالا در طول مسیر است. سطح دوم تکامل کریدور، تبدیل آن به کریدور تجاری است.
ترفع در ادامه گفت: این کریدور با هدف رشد روابط تجاری در نقاط ابتدا و انتهای کریدور عمل میکند. سر انجام تبدیل به کریدور اقتصادی بالاترین سطح تکامل یافتگی کریدور است. در این سطح رشد اقتصادی در تمامی طول کریدور مد نظر است.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کریدور توسعهای بر حسب میزان تکامل به سه گروه کریدور حملونقل، کریدور تجاری و کریدرو اقتصادی تقسیمبندی میشود که کریدور اقتصادی موجب دستیابی به توسعه پایدار و توسعه مناطق پرامون کریدور نیز میگردد.
او گفت: اینکه «با ساخت زیرساختهای حملونقلی، قطعا بار در آن جریان خواهد یافت! یا ابتدا باید شبکه زیر ساختهای کریدور حملونقلی به صورت کامل شکل بگیرد و بعد برای ارتقاء آن به کریدور تجاری و اقتصادی فکر کنیم!» نگرشهای غلطی هستند که موجب اتلاف منابع محدود کشور و ایجاد زیر ساختهای بلا استفاده می شود.
به گزارش تیننیوز، گفت: کریدور حملونقلی مجموعهای از زیرساختهای حملونقلی به منظور جابجایی بار و مسافر بین دو نقطه ایجاد میشود.
ترفع گفت: میتوان در یک چرخه تکرار شونده از منافع کریدورهای اقتصادی برای توسعه بیشتر زیرساختهای حملونقل استفاده شود. بهطوری که در سطوح بینالمللی تصمیم می گیرند تا کریدوری را از نظر اقتصادی امکان پذیرکنند و با اقدامات مدیریتی صحیح و ایجاد مزیت های رقابتی به هدف خود ناول می شوند.