◄ ترانزیت، چوب کمکاری در دیپلماسی را میخورد
برای کشوری مثل ترکیه موضوع حملونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایهگذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیسجمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئتمدیره انجمن حملونقل حضور دارند و سالی یکبار در مجمع عمومی حاضر میشود نتیجه آنهم این شده که ترکیه در صدور کارنه تیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت میکند.

محمود امتی نایبرئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی به تشریح دیپلماسی حملونقل در منطقه پرداخت.
وی بابیان اینکه فضا نسبت به اهمیت ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی تغییر کرده است گفت: در گذشته هر زمان میخواستند انگی به ترانزیتکاران بزنند، قاچاق را مطرح میکردند. اما الان بهجایی رسیدیم که حداقل این اتهام برداشتهشده و در صحبتهای مقامات عالیرتبه کشور حداقل چندجملهای راجع به حملونقل بینالمللی و ترانزیت گفته میشود.
امتی با بیان اینکه تلاشهای ارزندهای تاکنون صورت گرفته است، گفت: تشکیل کارگروه لجستیک که شناسایی و پیگیری موضوعات و مشکلات ترانزیت با رویکرد علمی و بنیادی را توسط وزارت راه و شهرسازی در پی داشته و نتیجه آن تشکیل شورای عالی ترابری بود که قدم بسیار بزرگی است.
او این را هم گفت که ترانزیت در ایران هنوز یک رهبری واحد و متولی خاص ندارد، تا بتواند در سطح ملی بین حدود 20 نهاد و سازمان مرتبط یکرویه منسجم و متحدی را اجرا کند.
امتی ادامه داد: بنا به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بعد از نفت, ترانزیت و گردشگری اولویتهای نخست اقتصادی کشور است که اگر مدیریت و ساماندهی شود این نعمت خدادادی میتواند سریعتر, ارزانتر و آسانتر از صنعت و کشاورزی و ... ارز آوری داشته باشد.
او دیپلماسی حملونقل را بسیار مهم خواند و ادامه داد: اگر در خوشبینانهترین حالت تمامی مسائل داخلی از جمله تمامی مشکلات و موانع ترانزیت را حل کردیم، آیا در حوزه روابط بینالملل و روابط خارجی هم کاری کردهایم و اگرنه؟! حال باید چه کنیم؟ آیا در وزارت امور خارجه و سفارتخانهها برنامه یا سیاستی برای حملونقل یا رایزن حملونقلی داریم؟
این فعال ترانزیتی ادامه داد: بهعنوان مثال در مسیر دوغارون - اسلام قلعه افغانستان وقتی دیپلماسی فعال بود، با یک نشست و ملاقات مرزی یا پیگیری دستگاه دیپلماسی موانع رفع میشد و تا روزانه حدود 800 کامیون خروجی داشتیم. اما برعکس بیش از یک سال و نیم است که در مسیر دوغارون مشکلداریم، کامیونها در حالت عادی بین سه تا چهار شب توقف دارند و هماکنون حدود 800 دستگاه کامیون در آنجا متوقف است که بیش از 5 شب توقف خواهند داشت و متأسفانه هنوز راهحل مناسب و اقدام جدی صورت نگرفته است.
وی گفت: متأسفانه در چارچوب دیپلماسی ما، بحث ترانزیت و حملونقل که زیربنای محور رشد اقتصادی هر کشور است بسیار ضعیف است.
امتی ادامه داد: برای کشوری مثل ترکیه موضوع حملونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایهگذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیسجمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئتمدیره انجمن حملونقل حضور دارند و سالی یکبار در مجمع عمومی حاضر میشود نتیجه آنهم این شده که ترکیه در صدور کارنهتیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت میکند و سهم زیادی از GDP این کشور به حملونقل مربوط میشود..