◄ ترانزیت، چوب کمکاری در دیپلماسی را میخورد
برای کشوری مثل ترکیه موضوع حملونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایهگذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیسجمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئتمدیره انجمن حملونقل حضور دارند و سالی یکبار در مجمع عمومی حاضر میشود نتیجه آنهم این شده که ترکیه در صدور کارنه تیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت میکند.
![ترانزیت، چوب کمکاری در دیپلماسی را میخورد](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/s7weSJgeBu28/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLKvFGtwnaY63/%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C.jpg)
محمود امتی نایبرئیس انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی به تشریح دیپلماسی حملونقل در منطقه پرداخت.
وی بابیان اینکه فضا نسبت به اهمیت ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی تغییر کرده است گفت: در گذشته هر زمان میخواستند انگی به ترانزیتکاران بزنند، قاچاق را مطرح میکردند. اما الان بهجایی رسیدیم که حداقل این اتهام برداشتهشده و در صحبتهای مقامات عالیرتبه کشور حداقل چندجملهای راجع به حملونقل بینالمللی و ترانزیت گفته میشود.
امتی با بیان اینکه تلاشهای ارزندهای تاکنون صورت گرفته است، گفت: تشکیل کارگروه لجستیک که شناسایی و پیگیری موضوعات و مشکلات ترانزیت با رویکرد علمی و بنیادی را توسط وزارت راه و شهرسازی در پی داشته و نتیجه آن تشکیل شورای عالی ترابری بود که قدم بسیار بزرگی است.
او این را هم گفت که ترانزیت در ایران هنوز یک رهبری واحد و متولی خاص ندارد، تا بتواند در سطح ملی بین حدود 20 نهاد و سازمان مرتبط یکرویه منسجم و متحدی را اجرا کند.
امتی ادامه داد: بنا به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بعد از نفت, ترانزیت و گردشگری اولویتهای نخست اقتصادی کشور است که اگر مدیریت و ساماندهی شود این نعمت خدادادی میتواند سریعتر, ارزانتر و آسانتر از صنعت و کشاورزی و ... ارز آوری داشته باشد.
او دیپلماسی حملونقل را بسیار مهم خواند و ادامه داد: اگر در خوشبینانهترین حالت تمامی مسائل داخلی از جمله تمامی مشکلات و موانع ترانزیت را حل کردیم، آیا در حوزه روابط بینالملل و روابط خارجی هم کاری کردهایم و اگرنه؟! حال باید چه کنیم؟ آیا در وزارت امور خارجه و سفارتخانهها برنامه یا سیاستی برای حملونقل یا رایزن حملونقلی داریم؟
این فعال ترانزیتی ادامه داد: بهعنوان مثال در مسیر دوغارون - اسلام قلعه افغانستان وقتی دیپلماسی فعال بود، با یک نشست و ملاقات مرزی یا پیگیری دستگاه دیپلماسی موانع رفع میشد و تا روزانه حدود 800 کامیون خروجی داشتیم. اما برعکس بیش از یک سال و نیم است که در مسیر دوغارون مشکلداریم، کامیونها در حالت عادی بین سه تا چهار شب توقف دارند و هماکنون حدود 800 دستگاه کامیون در آنجا متوقف است که بیش از 5 شب توقف خواهند داشت و متأسفانه هنوز راهحل مناسب و اقدام جدی صورت نگرفته است.
وی گفت: متأسفانه در چارچوب دیپلماسی ما، بحث ترانزیت و حملونقل که زیربنای محور رشد اقتصادی هر کشور است بسیار ضعیف است.
امتی ادامه داد: برای کشوری مثل ترکیه موضوع حملونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایهگذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیسجمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئتمدیره انجمن حملونقل حضور دارند و سالی یکبار در مجمع عمومی حاضر میشود نتیجه آنهم این شده که ترکیه در صدور کارنهتیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت میکند و سهم زیادی از GDP این کشور به حملونقل مربوط میشود..